Kost och träningstråden -motpol till bakfylletråden

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Bullen!

Re: Kost och träningstråden -motpol till bakfylletråden

Post by Bullen! »

84,8kg idag.

Årsbästa i marklyft.

Image

Post workout Powerburgare® Gainer edt. Från botten: Tekaka, keso, tomat, gurka, rostad lök, 200g kalvfärs, ägg, feta ost, crème fraiche m vitlök tekakaoch ett par nävar hetluftspotatis.

Bra skit.
M3Crille

Post by M3Crille »

Gött! På tal om mat -när man e ute o far rundor eller inte har möjlighet att svänga ihop eget käk - vad är det nyttigaste i snabbmatsväg? Burgare utan strips? Kebabrulle? Kyckling-sub på Subway borde ju vara rätt ok?
070-201 85 62
Bullen!

Post by Bullen! »

M3Crille wrote:Gött! På tal om mat -när man e ute o far rundor eller inte har möjlighet att svänga ihop eget käk - vad är det nyttigaste i snabbmatsväg? Burgare utan strips? Kebabrulle? Kyckling-sub på Subway borde ju vara rätt ok?
Med "nyttigaste" så antar jag att du menar mest protein och lite sparsamt med fett och kolhydrater*.

kebab är precis jämställt med korv i fördelningen på protein/fett/kolh. d.v.s inget vidare.

Kyckling-sub är mer sub än kyckling. annars är tanken god. kolhydraterna blir det dominanta där. den är dock väldigt fettsnålt. sällan man hittar det längs vägarna utan mer nåt man får köra in mitt i städerna för att hitta. men kolhydrater ska man iofs inte vara rädd för heller. man kan ju kompensera det vid nästa mål exempelvis om man nu vill va "nyttig".

strips ska du inte befatta dig med. någonsin...

favoriten för mig tidigare är en vanlig 10kr hamburgare på McDonalds. men med 4 extra skivor kött. då kostar den 50kr. Nyttigt är det inte då det är en bomb med rött kött. men du har en proteinbomb som har ~10g fett och sparsamt med kolisar. tillagat är det också.

Men om man hittar nåt minilivs eller liknande. eller kanske t.o.m ett snabbköp. då är det ju bara in i charken och köpa en 200g packe med kalkonskinka, en puck tonfisk. en burk makrill eller en 500g naturell keso och valfri kolhydrat till det, varför inte en liter minimjölk. det är riktigt bra fastfood.

*bullens tumme-pekfinger exempel för svenssons.
M3Crille

Post by M3Crille »

Ungefär som jag försökt förklara för grabbarna och gubbarna på firman då - tack! :) Pommes= lika gott som onyttigt! Såvida det inte är från en hederlig pära o varmluftfriterad :)
070-201 85 62
Bullen!

Post by Bullen! »

Arbetskollegor är helt immuna mot all fakta kring kost. Så försök inte ens, du kommer bara bli arg över detas dumhet.
M3Crille

Post by M3Crille »

Så sant.. Skulle behöva tips på några övningar/knep som bygger volym/bredd på vaderna! Har väldigt lätt för att få volym på benen men vaderna släpar .. Kommer även att byta gym till ett som riktar sig mer mot byggare/styrka
070-201 85 62
HenrikE

Post by HenrikE »

Vader:
http://fitnessfokus.weebly.com/1/post/2 ... r-man.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/onkelsvenne" onclick="window.open(this.href);return false;
karlsson_6

Post by karlsson_6 »

HenrikE wrote:Vader:
http://fitnessfokus.weebly.com/1/post/2 ... r-man.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bra info, iallafall hur man isolerar 2 olika vadmusklerna, Jag har själv små vader fast det börjar bli bättre, dom utveklas bra mycket saktare än övrig kroppen.
Inget som direkt stör mig då typ 80% av biffarna på gymmet har mindre vader i förhållande till resten av kroppen:P
Jimmy Karlsson
Ljungby

Fd. Volvofantast

Volvo 740 854hk 958nm
http://www.garaget.org/?car=299128" onclick="window.open(this.href);return false;
Bullen!

Post by Bullen! »

Man får träna dom mycket. vanligtvis så kör folk 3-4 set i veckan. Medan de kör bröst 25set. rygg 25set. biceps 25set och framsida lår 25set. så då hamnar vaderna såklart efter.

Här är johnnie jacksons vader som exempel:

Image

de har sett lika "dåliga" ut i 15 år och han är i toppen i världseliten. han gör allt som bara går för att varenda muskel ska bli så stor det bara går varje dag. Det är hans heltidssyssla i hela hans vuxna liv. Det är otroligt mycket anlag som bestämmer hur vaderna kommer se ut.
Rsjerry

Post by Rsjerry »

Nu för tiden kan man ju komponera sin egen sallad i princip varje mataffär för 100-120kr/kg.

Hinka ner 500g kyckling/köttfärs/räkor/tonfisk och 300g pasta/bulgur/ris och sen så mycket grönt det går ner i lådan! Då har ni en redig låda med nyttig mat!

Glöm inte grönsakerna!!!
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
Sunkan

Post by Sunkan »

Finns det någon anledning varför man väljer/förespråkar promenad istället för löpning när man vill förbruka extra kalorier?

Eller är det bara något jag fått för mig?
Thony Sundquist
070/6083687
Bullen!

Post by Bullen! »

Sunkan wrote:Finns det någon anledning varför man väljer/förespråkar promenad istället för löpning när man vill förbruka extra kalorier?

Eller är det bara något jag fått för mig?
Promenad förespråkas för att man ska inte springa om man väger mer än en kenyan. vilket förhoppningsvis kroppsbyggare gör. Men fram tills man väger för mycket så kan man gott löpa lite om man tycker det är trevligt. och om man vill se ut som en löpare förstås.

självklart kräver löpning mer energi än promenad.
Davajn

Post by Davajn »

Trevlig tråd. Inte sett denna tidigare så bäst man bevakar den direkt =)

Har flertalet år nu varit en lat jävel och haft alldeles för slapp kontroll över vad man trycker i sig. Skall ta tag i detta nu med början av semestern (18 juli) och skall köra ett 4 veckors intensivt pass för att komma igång. Arbetar skiftgång och alltid tyckt det varit jävligt svårt att komma igång. Så nu under semestern blir perfekt tillfälle att få en liten kickstart!

Efterforskat en hel del över kost och träning och förstår att man ska äta så rent som möjligt och hålla koll på dagliga intaget. Intaget får ju aldrig överstiga förbruket om man nu ska gå ner i vikt...

Men något jag är grön på är detta med kosttillskott i form av vitaminer osv. Koffein & Kalcium vet jag är bra för viktnedgång, men sen finns det ju en hel uppsjö av diverse "tilltugg" man kan välja mellan. Tips mottages gärna!

Före frukost kommer jag gå mellan 30-60min i rask takt. Tanken är att ta koffeintablett, vitaminer och 0.5l vatten 30min före jag går.

Till frukost hade jag tänkt göra en fruktsmoothie gjord på frysta/färska(om det finns) bär, naturell kvarg & lite havre för att få lite mer fyllnad. Köpt en C3 smoothie maker som är sjukt lättanvänd som jag är nöjd över. Gjort detta några gånger nu bara för att hitta lite "bra" recept och det är fruktansvärt gott med stora variationer :mrgreen:

Mellanmål blir frukt

Lunch blir något lätt. kyckling/Omelett lr något. Tips mottages gärna

Mellanmål blir tonfiskburk (tokigt nog tycker jag om det... )

Middag (Vet ej ännu) Tips mottages gärna

---

Nu till själva förbränningen, och de kommer mesta bestå av cykling och promenader. Dom dagar som det är "dåligt" väder kommer jag försöka hitta på något på gymmet.
Spinning på kvällarna vore nog inte en dum idé då det är tungt som fan.
Har också sneglat på motionsslingor som har utegym som nog inte heller vore dumt. Ju mer tid ute ju bättre!

Ni får gärna rätta mig på dom punkter som jag är ute å cyklar på samt tipsa mig om sånt som jag missat! Kunskap är aldrig tung å bära så bring it!

:mrgreen:
uranium

Post by uranium »

Davajn wrote:Trevlig tråd. Inte sett denna tidigare så bäst man bevakar den direkt =)

Har flertalet år nu varit en lat jävel och haft alldeles för slapp kontroll över vad man trycker i sig. Skall ta tag i detta nu med början av semestern (18 juli) och skall köra ett 4 veckors intensivt pass för att komma igång. Arbetar skiftgång och alltid tyckt det varit jävligt svårt att komma igång. Så nu under semestern blir perfekt tillfälle att få en liten kickstart!

Efterforskat en hel del över kost och träning och förstår att man ska äta så rent som möjligt och hålla koll på dagliga intaget. Intaget får ju aldrig överstiga förbruket om man nu ska gå ner i vikt...

Men något jag är grön på är detta med kosttillskott i form av vitaminer osv. Koffein & Kalcium vet jag är bra för viktnedgång, men sen finns det ju en hel uppsjö av diverse "tilltugg" man kan välja mellan. Tips mottages gärna!

Före frukost kommer jag gå mellan 30-60min i rask takt. Tanken är att ta koffeintablett, vitaminer och 0.5l vatten 30min före jag går.

Till frukost hade jag tänkt göra en fruktsmoothie gjord på frysta/färska(om det finns) bär, naturell kvarg & lite havre för att få lite mer fyllnad. Köpt en C3 smoothie maker som är sjukt lättanvänd som jag är nöjd över. Gjort detta några gånger nu bara för att hitta lite "bra" recept och det är fruktansvärt gott med stora variationer :mrgreen:

Mellanmål blir frukt

Lunch blir något lätt. kyckling/Omelett lr något. Tips mottages gärna

Mellanmål blir tonfiskburk (tokigt nog tycker jag om det... )

Middag (Vet ej ännu) Tips mottages gärna

---

Nu till själva förbränningen, och de kommer mesta bestå av cykling och promenader. Dom dagar som det är "dåligt" väder kommer jag försöka hitta på något på gymmet.
Spinning på kvällarna vore nog inte en dum idé då det är tungt som fan.
Har också sneglat på motionsslingor som har utegym som nog inte heller vore dumt. Ju mer tid ute ju bättre!

Ni får gärna rätta mig på dom punkter som jag är ute å cyklar på samt tipsa mig om sånt som jag missat! Kunskap är aldrig tung å bära så bring it!

:mrgreen:

Hur mycket har du som mål att gå ner? Låter som att du tänkt äta mindre än en skolpojk men träna som en elitmotionär :)

Jag tycker ett underskott på 500kcal är bra när jag vill skala av lite fett. Då har jag fortfarande bra ork men minskar ändå i lagom takt på vågen.

Ang. vitamintillskott etc. Jag tar inga tillskott av något slag och tycker det funkar bra. Istället äter jag varje vecka ca: Ett halvkilo hallon/blåbär, en hel vitlök, 40 st hela ägg, några liter mjölk, några kilo grönsaker, några kilo kött (nöt, kyckling, fisk), massa potatis och råris, ett paket havregryn, ett paket flytande honung, nåt paket skivad kalkon, och en hel del bananer.

Vet inte om jag behöver något extra tillskott för jag är ingen utbildad nutritionist eller expert, men jag är övertygad om att det finns rejält med bra grejer i dom saker jag listat ovan.
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
Davajn

Post by Davajn »

uranium wrote:Hur mycket har du som mål att gå ner? Låter som att du tänkt äta mindre än en skolpojk men träna som en elitmotionär :)

Jag tycker ett underskott på 500kcal är bra när jag vill skala av lite fett. Då har jag fortfarande bra ork men minskar ändå i lagom takt på vågen.

Ang. vitamintillskott etc. Jag tar inga tillskott av något slag och tycker det funkar bra. Istället äter jag varje vecka ca: Ett halvkilo hallon/blåbär, en hel vitlök, 40 st hela ägg, några liter mjölk, några kilo grönsaker, några kilo kött (nöt, kyckling, fisk), massa potatis och råris, ett paket havregryn, ett paket flytande honung, nåt paket skivad kalkon, och en hel del bananer.

Vet inte om jag behöver något extra tillskott för jag är ingen utbildad nutritionist eller expert, men jag är övertygad om att det finns rejält med bra grejer i dom saker jag listat ovan.

113kg nuvurande å satt mål på 90kg till nyår. Kanske måste dela upp det om det blir för tufft.

Tror dock inte det blir så sjukt litet intag som det låter, men det är ju bara nu under dom 4 första veckorna. Bara för att ge en bra start var tanken. Att ha ett underskott på 500kcal som du säger vore nog inte dumt. Kanske snäppet mer i början om man klarar av att ha orken.

Jo självklart får man ju i sig det mesta via kosten men t.ex jag som ej är kaffedrickare får mig ju inte i koffein utan att ta koffeinpiller. Finns det tillskott som gör att man har ork kvar och möjliggör lägre kcal intag så vore det ju toppen!
Bullen!

Post by Bullen! »

skit i koffeinet.
Rsjerry

Post by Rsjerry »

Mat är alldeles för gott för att slösa kcal på tillskott :D
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer: