Hej!
Tänkte kolla med er om någon här har varit med om samma sak som jag nu upplever i min bil. Bilen är en Opel Kadett med Volvo B230 turbo som jag kör med en BMW ZF växellåda i.
(Allt sitter stumt monterat)
Redan förra året upptäckte jag att när jag startade på 1ans växel och drog till ca 7000rpm och la i 2an så var det som att det inte fanns någon växel där... Om jag la ur växeln och sedan la i den igen så fanns den där som vanligt. Eftersom 1an ändå var så jäkla kort så gjorde jag helt enkelt så att jag startade på 2an i stället!
I helgen som gick så skulle jag köra en tävling men upptäckte då när jag startade på 2an att samma fenomen händer nu när jag lägger i 3an. Tänkte först att det var jag som klantade mig i växlingen men är helt hundra på att jag lagt i växeln som man ska. Kan tillägga att om man kör bilen lite lugnare så fungerar alla växlar precis som dom ska!
Någon som vet vad som kan orsaka detta? Är det något som man kan åtgärda eller är det bara att byta växellåda?
Tack på förhand! Mvh Kim
ZF låda "missar" växlar
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
ZF låda "missar" växlar
Overload Racing
Kim Norgren
076-0175311
Kim Norgren
076-0175311
-
Re: ZF låda "missar" växlar
Ingen som har råkat ut för samma problem?
Overload Racing
Kim Norgren
076-0175311
Kim Norgren
076-0175311
Jo jag, men bara om man är riktigt snabb, då vid växling till 2an från 1an.. Känns rätt när man drar i 2an men som du säger så "hoppar" inte någon växel i . Detta uppstod endast med original m50 svänghjul och koppling, när ja bytte till m30 svänghjul och 765 platta så upplevde jag aldrig problemet. Lådan var densamma före och efter kopplingsbytet!
-
Tack för ditt svar! Ok, men då är det inte bara min låda som spökar i alla fall. Jäkligt skumt det där...Moker wrote:Jo jag, men bara om man är riktigt snabb, då vid växling till 2an från 1an.. Känns rätt när man drar i 2an men som du säger så "hoppar" inte någon växel i . Detta uppstod endast med original m50 svänghjul och koppling, när ja bytte till m30 svänghjul och 765 platta så upplevde jag aldrig problemet. Lådan var densamma före och efter kopplingsbytet!
Jag kör vanligt "stumt" svänghjul med 765 platta. Funkar ju som sagt om man växlar långsammare men det har man ju ingen lust med
Ingen mer som upplever samma problem? Skulle vara kul om någon klurat ut och fixat det som orsakat detta.
Overload Racing
Kim Norgren
076-0175311
Kim Norgren
076-0175311
Har hänt mig också.
Växlade från 3an till 4an, men fyran var "tom"
Detta var ett bra tag sedan och har inte hänt igen?
Skulle vara intressant att veta ifall någon efterforskat mer i ämnet.
//Erik
//Erik
Erik W
Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
- Nisse Järnet
Nu körde jag bara ZF en kort stund för länge sen och hade aldrig detta problem, men kan det ha med dom där stiften och fjädrarna att göra? Inte läst så noga själv så jag kanske är ute och cyklar:
http://www.unofficialbmw.com/phpBB/view ... hp?t=33179" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.unofficialbmw.com/phpBB/view ... hp?t=33179" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
-
Skumt när det bara hände en gång för dig! Fast skönt ändå då det blir väldigt irriterande efter några reporWärniss wrote:Har hänt mig också.
//Erik
Skulle som sagt vara riktigt skoj om någon visste vad felet var och ville dela med sig.
Stort tack för ditt tips! Kan absolut vara värt att kolla upp!Nisse Järnet wrote:Nu körde jag bara ZF en kort stund för länge sen och hade aldrig detta problem, men kan det ha med dom där stiften och fjädrarna att göra? Inte läst så noga själv så jag kanske är ute och cyklar:
Overload Racing
Kim Norgren
076-0175311
Kim Norgren
076-0175311