E30 M60b40 "340i" Inge mer V8

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Jespersson
Posts: 165
Joined: 31 Oct 2011, 20:21
Location: Ängelholm

Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd

Post by Jespersson »

Riktigt tråkigt!

Men nu är ju allt skitjobb "runt" motorn klart, så försök hitta en spis. Dessa motorer är rätt vanliga på självplocks-skrotarna här nere.
BMW Alpina B3 -94
BMW E30 M60B40 -86
User avatar
sk8koffe
Posts: 232
Joined: 14 Aug 2012, 07:54
Location: Trelleborg

Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd

Post by sk8koffe »

Jespersson wrote:Riktigt tråkigt!

Men nu är ju allt skitjobb "runt" motorn klart, så försök hitta en spis. Dessa motorer är rätt vanliga på självplocks-skrotarna här nere.
Riktigt surt men som du säger så är allt redan gjort så jag behöver bara en annan spis. De har två på skroten här i Trelleborg, ska höra vad de ska ha för dom
Lundgren
User avatar
Jespersson
Posts: 165
Joined: 31 Oct 2011, 20:21
Location: Ängelholm

Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd

Post by Jespersson »

Visst ja, du är också skåning. Vi är bortskämda med självplock här nere :)
BMW Alpina B3 -94
BMW E30 M60B40 -86
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd

Post by TheMan »

Men va är de som skriker då?

Låter skumt att de skulle skrika om lagrena?

Undersök saken lite först väl?
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
User avatar
sk8koffe
Posts: 232
Joined: 14 Aug 2012, 07:54
Location: Trelleborg

Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd

Post by sk8koffe »

TheMan wrote:Men va är de som skriker då?

Låter skumt att de skulle skrika om lagrena?

Undersök saken lite först väl?
Har iofs inte hört många lager skära men de jag hört har alla skrikit såhär, även när jag skar kamaxeln i original motorn fast där är ju inget lager

Hur brukar dina lager låta när dom skär, som en brunstig älg? Hehe

Ser det såhär, där är missljud i motorn som inte fixar sig själv och jag tycker aldrig man ska ha isär en motor utan att byta varenda packning, kolvring och lager om den rullat över 10k mil och de pengarna lägger jag hellre på en annan motor som kanske fungerar lite bättre
Lundgren
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd

Post by TheMan »

När mina lager gav upp så knackade de... Men visst dina är kanske inte lika dåliga?

Är ju inget jättejobb o slita av tråget och kolla om lagrena är dåliga?
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
User avatar
sk8koffe
Posts: 232
Joined: 14 Aug 2012, 07:54
Location: Trelleborg

Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd

Post by sk8koffe »

TheMan wrote:När mina lager gav upp så knackade de... Men visst dina är kanske inte lika dåliga?

Är ju inget jättejobb o slita av tråget och kolla om lagrena är dåliga?
Jag tror inte det är s.k "allmänt slitage" på lagrena (om de nu är lagrena) utan något är fel och den värme nypit. Misstänker det så oljan var så pass varm

Knackande lager är väl mer som jag förstått när de helt enkelt är så pass slitna att det blir ett spel mellan lager och vev så det knackar av glappet där imellan
Lundgren
Affus
Posts: 126
Joined: 01 Apr 2013, 23:37
Location: Uppsala

Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd

Post by Affus »

Men att oljan skulle bli så varm känns ju lite konstigt? Det har jag aldrig hört om att någon har lyckats med. Är du säker på att det kommer ifrån motorn då? Så att det inte är multiremmen eller något? Kanske är uppenbart att det är lagerna men jag har ju inte hört ljudet själv så bara spånar lite.
User avatar
sk8koffe
Posts: 232
Joined: 14 Aug 2012, 07:54
Location: Trelleborg

Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd

Post by sk8koffe »

Men om oljan är varm eller för varm är svårt att känna med bara handen :/
Last edited by sk8koffe on 23 Jun 2014, 21:56, edited 1 time in total.
Lundgren
User avatar
sk8koffe
Posts: 232
Joined: 14 Aug 2012, 07:54
Location: Trelleborg

Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd

Post by sk8koffe »

Idag är jag glad att jag är dum i huvudet. Provade starta motorn igen och gick runt och lyssnade efter. Det visade sig att det inte var motorn som lät utan servo pumpen. Brukar bli så när man skiter i koppla styrväxeln och kör utan servo olja bara för man är för ivrig haha

Skithärligt, då är de bara på med ny servo och denna gången faktiskt koppla in styrväxeln med haha

ibland har jag otur när jag tänker
Lundgren
User avatar
Hellström
Posts: 59
Joined: 27 Oct 2011, 16:26
Location: Hammarstrand

Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd

Post by Hellström »

Synd jag inte såg din tråd tidigare! Gjorde nämligen exakt samma misstag själv med servopumpen, jag tog och gjorde "rund pumpning" då jag kör utan servo

Skickat från min D5503 via Tapatalk
E30 M60b40 6vxl
//Hellström
User avatar
Jespersson
Posts: 165
Joined: 31 Oct 2011, 20:21
Location: Ängelholm

Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd

Post by Jespersson »

Vad kör du med för kylfläkt? El?

Kul att det inte var motorn som förstördes!
BMW Alpina B3 -94
BMW E30 M60B40 -86
User avatar
sk8koffe
Posts: 232
Joined: 14 Aug 2012, 07:54
Location: Trelleborg

Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd

Post by sk8koffe »

Ny pump inhandlad och monterad. Pissade ur hydraul olja så där är nog någon läcka. Tror det kan vara från en slang som kom i kläm när motorn sänktes ner. Ska kika närmre imorgon
Lundgren
User avatar
sk8koffe
Posts: 232
Joined: 14 Aug 2012, 07:54
Location: Trelleborg

Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd

Post by sk8koffe »

Idag har jag svetsat diff för första gången :) Fyfan vilken skillnad, så jävla kul att köra nu! :D Jag provade svetsaren lite annan variant än vad man brukar se. Istället för att gröta på som fan och svetsa igen allt så härdningen släpper i dreven så tog jag bara precis och svetsade igen hörnen mellan dreven, får se om det håller :)

Blev även klar med servon men nu har jag hittat oljeläckage igen. Denna gången ifrån biltema adapter till oljetemp. Ska skruva av skiten och på med gängtejp. Blir lite sanering imorgon för när jag gasade så sprutade olja ner i generatorn som sen snurrade runt det överallt haha

Har även problem med att bilen inte vill hålla värmen. Har inga som helst ställen att lufta på nu så jag får lite på att det luftar sig själv. Kanske är kylaren som är för liten? Hmm

Snart dags för lite mer ordentliga filmklipp. Får leta fram en gopro kamera och ta en heldag hehe
Lundgren
User avatar
sk8koffe
Posts: 232
Joined: 14 Aug 2012, 07:54
Location: Trelleborg

Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd

Post by sk8koffe »

Liten uppdatering. Bilen gick som jag skrev tidigare varm så jag har i princip bara kört hem den till garaget efter jag svetsade diffen. Jag har tänkt helt fel när jag letade kylare för jag stirrade blind på mått. Så även om min kylare är stor och rejäl så är den bara gjord för en 2 liters motor och där var bara hälften så många celler som i en e34 525 kylare. Provade även den, e34 kylaren men den fick inte plats. Har precis beställt en kylare från e30 324td för jag har hört den skall räcka till. Ska även leta upp en race termostat då jag fimpade originalet när den gick varm

Har även lite problem med att vänster grenrör läcker och såfort jag gasar fylls bilen med avgaser. Kan inte direkt lyfta motorn och täta så jag får försöka täta in till karossen så gott det går istället. Eller sitta med snorkel ut genom rutan när jag kör hehe

Får även se om jag behöver flytta oljefilterbehållaren sen med nya kylaren

Här är iaf lite bilder. Har även fått på kåperna över spolarna efter bilderna togs

Image

Image

Image

(jag vet, huven är inte injusterad till perfekt passform)

Image

Tanken nu är att få bilen körbar, köra som fan hela sommaren sen i vinter så åker motorn ur och grejerna fixas lite mer seriöst. Jag har 100 saker som kunde varit bättre bland annat: Mitt soppafilter är 1 dm ifrån grenröret och där är inte utrymme att flytta det med motorn på plats, bromsrör och oljaslangar går skitnära grenrör och riskeras att bli varmt, kopplingen är till 3 liters maskinen och måste uppgraderas, motorkuddarna är till original motorn och är slappa som fan, pluggarna jag gjort till vattenröret bak på motorn är inte alls säkra så de bör förbättras osv

Kul för övrigt det precis slog om till 9 000 visningar i tråden :)
Lundgren
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd

Post by moonzhine »

M3e36 passar bra i e30 och kyler riktigt bra, sån kör jag till min nya e30 v8..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
sk8koffe
Posts: 232
Joined: 14 Aug 2012, 07:54
Location: Trelleborg

Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd

Post by sk8koffe »

Fick hem min E30 324TD kylare idag. 2 flugor i en smäll, här var inbyggd oljekyl. Märkte att jag var tvungen att flytta oljefilterbehållaren då den var mitt framför anslutningen till kylaren så jag stack till skroten och plockade en från e38 740 med m62. Slängde på kylaren och körde. Fick köra runt ett varv i stan utan fläkten igång för att få upp tempen då jag inte har termostat än. Tänkte snåla lite och plocka en från skroten idag. Antar det är karma då jag klättrade upp på stegen till tredje plan i pallstället där motorn stod och började skruva så skulle jag såklart trilla ner. Stegen gled av kanten och jag drog i hela sidan på en ful växellåda i fallet så mitt lår svullna upp och blev blått och mitt knä började pissa blod. Så jag körde hem och sura och skruvade på kylaren

provkörde somsagt en vända men pågrund av smärtan av fallet så körde jag hem + att jag tyckte den tickade lite. Köpte en gopro kamera igår så det blev ett litet klipp. I andra klippet kör jag ut från rondellen i tvåans växel och kör igenom alla till varvstoppet i femman på 180 km/h

https://www.youtube.com/watch?v=-dRiB8Y ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Lundgren
Post Reply