Jag har två stycken e36or, ena är en brukis och andra en busbil
Satt och funderade på hur det ligger till om jag monterar dragkrok på brukisen och drar en trailer med andra e36an på. Vet att det blir överlast på släpet men hamnar ju inte över 3500kg i totalvikt, blir det böter eller blir jag av med lappen?
Släpet i fråga är en biltrailer som har en vikt av 290kg och max får lasta 900kg
Busbilen väger nog en bra bit under 1450 då den är totalt rensad innuti och det enda som är kvar av inredningen är två cobra stolar..
E36orna har ju denna viktspec :
Skattevikt, kg: 1450
Tjänstevikt, kg: 1450
Totalvikt, kg: 1790
Ursprunglig totalvikt, kg: 1790
Max släpvagnsvikt, kg: 1400
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1710
Någon som har bra koll på detta? Blir rätt rörigt när man försöker räkna..
Överlast på släp, olovlig?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- bmw_fredde
Re: Överlast på släp, olovlig?
Överlast blir bara böter! Är om du har en kärra med högre lastkapacitet än vad din bil får dra det blir olovlig körning... (Jag har en dragkrokssats liggande om du behöver)
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Re: Sv: Överlast på släp, olovlig?
Ta av plåtarna på bilen du har på vagnen. Då blir det mkt svårare för dem att slå upp vikten på den. Då lär de göra sig besväret att ta fram vågar och väga alltsammans. Annars slår de bara på numret och tar den vikten direkt.
Upp till 50% överlast är det bara böter om bilen får dra det.
Över 50% eller överskridande av i ditt fall 1400kg = olovlig körning och ev rättegång.
Böter för 50% överlass tror jag var ca 9000:-
Robert
Över 50% eller överskridande av i ditt fall 1400kg = olovlig körning och ev rättegång.
Böter för 50% överlass tror jag var ca 9000:-
Robert
Siktar på en riktigt låg 10:a
Jag åkte dit för olovlig körning. Drog en 2000kg kärra med en tung Camaro på med en V70 som fick dra 1400kg på B-kortet jag har
1500:- i böter blev det bara
Tar man bort skyltarna kollar dom chassinumret...iofs är det svårt ändå för dom att säga att den väger som på regbeviset
1500:- i böter blev det bara
Tar man bort skyltarna kollar dom chassinumret...iofs är det svårt ändå för dom att säga att den väger som på regbeviset
V8
Förut betalade man böter per kg överlast, nu i %
Kollade igår, över 40% överlast = 4000kr i böter + böter för olovlig körning om vikten tot blir mer än bilen får dra.
Robert
Kollade igår, över 40% överlast = 4000kr i böter + böter för olovlig körning om vikten tot blir mer än bilen får dra.
Robert
Siktar på en riktigt låg 10:a