e39 turbo hjälp
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
e39 turbo hjälp
Hallå alla! Jag har en e39 523i med m52tub25 motor. Eftersom att alublocket inte är det mesta säkra för turbobygge fast detta är stålfodratt så undrar jag hur svårt det är att slänga i en m50?
Hur är elen samt hur gör jag med styrboxen? Kan man köra med orginal styrbox? Tänkte ha någon typ av megasquirt, Samt kan man använda orginal kabelhärva som man givetvis bygger om?
Tack på förhand!
MVH Kasper
Hur är elen samt hur gör jag med styrboxen? Kan man köra med orginal styrbox? Tänkte ha någon typ av megasquirt, Samt kan man använda orginal kabelhärva som man givetvis bygger om?
Tack på förhand!
MVH Kasper
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: e39 turbo hjälp
Tu är jättefint för turbo.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: e39 turbo hjälp
Okej men hur mycket vågar man klämma ut ur en sådan motor? samt finns det något sätt att styra dubbla vanos? eller blir det att skippa denna funktion och köra med andra kamaxlar?
Re: e39 turbo hjälp
eftersom de e alu topp. så borde du iaf inte ladda mer än 0.5 för då börjar de gå sönder. så under 0.5 borde de allt gå att ladda. men ska man ha mer så får man byta motor till m50 

Re: e39 turbo hjälp
Vad är det som spricker? Är det cylinderna? ^^
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: e39 turbo hjälp
Det är inget som spricker på en tu eller M54. Och toppen till en M50 är "samma" som M52 och nästan M54.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: e39 turbo hjälp
BMW har ju haft alutoppar på alla sina motorar sedan före Jesus blev födt...Giebat wrote:eftersom de e alu topp. så borde du iaf inte ladda mer än 0.5 för då börjar de gå sönder. så under 0.5 borde de allt gå att ladda. men ska man ha mer så får man byta motor till m50
Varför ska det gå sönder vid 0,5 bar? Det är inte laddtryck som forstör en motor, det är cylindertryck och spikningar!
Om man inte vet vad man talar om bör man häller inte komma med påstånd..!
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: e39 turbo hjälp
Vi har kört 500 whp på en standardmotor. De flesta sprut funkar med vanos, vi kör MaxxECU.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: Sv: e39 turbo hjälp
Tyst bara snälla yttra dig inteGiebat wrote:eftersom de e alu topp. så borde du iaf inte ladda mer än 0.5 för då börjar de gå sönder. så under 0.5 borde de allt gå att ladda. men ska man ha mer så får man byta motor till m50
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: e39 turbo hjälp
Varför otrevlig,onödigt att skriva kan jag tycka....
Har ju redan fått en tillrättavisning!
Har ju redan fått en tillrättavisning!
Re: e39 turbo hjälp
Då får det bli tu! Vet någon om m52tub28 har samma kabelhärva?
Re: Sv: e39 turbo hjälp
Så många gånger jag velat skriva såhär på dina svar som 8/10 ggr saknar logisk grund AlexBmw*Alex wrote:Tyst bara snälla yttra dig inteGiebat wrote:eftersom de e alu topp. så borde du iaf inte ladda mer än 0.5 för då börjar de gå sönder. så under 0.5 borde de allt gå att ladda. men ska man ha mer så får man byta motor till m50
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Re: e39 turbo hjälp
nu ska vi inte va så arga. de är bara vad ja läst några gånger på internet vad andra som grejat med just M52 motorn som sagt. och vad folk skrivit till folk om de. så sry om de inte stämmer..
i denna skriver en person http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=66068" onclick="window.open(this.href);return false;
:
Nu är det så att m52an inte klarar turbo mer än ca0.5 bar, aluminium motor, du kan söka lite på det så ska du få se.
Så vill du ha tubo så använder man ett block från äldre 2.5 (m50b25) som är i gjutjärn.
men är ni osäkra så skriv till ärtan här på Ppf. han ska veta tror jag. läste de på ett forum

:
Nu är det så att m52an inte klarar turbo mer än ca0.5 bar, aluminium motor, du kan söka lite på det så ska du få se.
Så vill du ha tubo så använder man ett block från äldre 2.5 (m50b25) som är i gjutjärn.
men är ni osäkra så skriv till ärtan här på Ppf. han ska veta tror jag. läste de på ett forum
Re: e39 turbo hjälp
Det de då menar med att det är en aluminium motor är just blocket och har inte med toppen att göra.
Re: e39 turbo hjälp
dessa block är kanon (m52b28 tu)
laddar på 2,2bar och det går kanon! bara ladda! 


Tim Lantz
0709238138
______________________
e39 Turbo
Performance by Helsingborg
0709238138
______________________
e39 Turbo
Performance by Helsingborg
Re: e39 turbo hjälp
Man ska inte tro allt man läser på internet
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118