Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO edition.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Henke_mellerud
Posts: 256
Joined: 25 Jan 2007, 22:55
Location: Trollhättan

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by Henke_mellerud »

Om jag bara bokar reggbesiktning på bilprovningen då? Miljö ombyggnad.
Nytt motor styrsystem, lamda reglering på tomgång, å en turbo ifrån nån standard bil med hyftast stor motor.
Vill inte ha 700hk bara lite mer action än orginal.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by Thörn »

tråkigt är bara att tar du en liten turbo från en standard bil smättter den igång tidigt och man får väldigt högt vridmoment. Så kanske bättre med en större turbo med lägre laddtryck bara. Eller en dålig turbo med kass spool :lol:
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by therealpinto »

Henke_mellerud wrote:Om jag bara bokar reggbesiktning på bilprovningen då? Miljö ombyggnad.
Nytt motor styrsystem, lamda reglering på tomgång, å en turbo ifrån nån standard bil med hyftast stor motor.
Vill inte ha 700hk bara lite mer action än orginal.
Grejen är att det är bara som ombyggt fordon som du får lättnaderna i reglerna som innebär att motorn får ändras.

Utöver det så kan man bara göra "egen" E85-konvertering (utan certifierad ombyggnadssats) om bilen är tagen i bruk 1992 eller tidigare, vilket väl betyder att E46 faller även där. Som ombyggt fordon finns inte samma årsmodellgräns.

Kort sagt, ombyggt fordon ÄR med dagens regler nyckeln till att kunna göra sådana här saker. Oavsett om man vill öka effekten lite eller lite mer.

Gustaf
User avatar
Gustafsson
Admin
Posts: 421
Joined: 28 Oct 2008, 17:55
Location: Borlänge

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by Gustafsson »

Gustaf..kan man få tag på dej via tele? Isåfall skulle du kunna skicka mej pm eller skriv här ditt nr.

Jag har lite frågor.
Wanchai Gustafsson
0722101489

Stort tack till
PPF
Bäckis
Ärtan

Thivan
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by therealpinto »

Mina kontaktuppgifter med telefontider etc. finns på http://www.sfro.com" onclick="window.open(this.href);return false; så det går bra att nå mig på så sätt. E-post är dock kanske den bästa metoden egentligen.

Gustaf
mister_tuned
Posts: 167
Joined: 21 Sep 2011, 14:08

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by mister_tuned »

Tjena, kommer från Åland och har lite problem med besiktningen så har funderat på att ha sfro att besikta den.. har en e36 325 med m3 bak/framvagn och bromsar + förstärkt drivlina och bakvagn med en s38b36 turbo, är det möjligt att besikta en sådan bil och vad ska den besiktas som..?

Bilen är en 91a och är seriöst byggd, nylackad och fräsch, kör på 98an nu men är det så att e85 är enda alternativet fixar jag det!
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by therealpinto »

mister_tuned wrote:Tjena, kommer från Åland och har lite problem med besiktningen så har funderat på att ha sfro att besikta den.. har en e36 325 med m3 bak/framvagn och bromsar + förstärkt drivlina och bakvagn med en s38b36 turbo, är det möjligt att besikta en sådan bil och vad ska den besiktas som..?

Bilen är en 91a och är seriöst byggd, nylackad och fräsch, kör på 98an nu men är det så att e85 är enda alternativet fixar jag det!
Om vi börjar med det tekniska - S38B36 med turbo har för mycket effekt för att kunna reggas mot svenska regler som det ser ut nu. Det är väl 310-315 hk utan turbo så man landar på allra minst runt 420-430 hk nånstans med turbo.

SFRO har ju bara förordnande i Sverige men vi kan göra besiktningar åt andra länder men det blir då "på egen risk", vi kan ju inte garantera att vår besiktning är värd något där. Norge har tidigare använt våra intyg som underlag i vissa fall men jag vet inte hur Finland/Åland ställer sig, det måste du kolla upp själv.

Gustaf
mister_tuned
Posts: 167
Joined: 21 Sep 2011, 14:08

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by mister_tuned »

therealpinto wrote:
mister_tuned wrote:Tjena, kommer från Åland och har lite problem med besiktningen så har funderat på att ha sfro att besikta den.. har en e36 325 med m3 bak/framvagn och bromsar + förstärkt drivlina och bakvagn med en s38b36 turbo, är det möjligt att besikta en sådan bil och vad ska den besiktas som..?

Bilen är en 91a och är seriöst byggd, nylackad och fräsch, kör på 98an nu men är det så att e85 är enda alternativet fixar jag det!
Om vi börjar med det tekniska - S38B36 med turbo har för mycket effekt för att kunna reggas mot svenska regler som det ser ut nu. Det är väl 310-315 hk utan turbo så man landar på allra minst runt 420-430 hk nånstans med turbo.

SFRO har ju bara förordnande i Sverige men vi kan göra besiktningar åt andra länder men det blir då "på egen risk", vi kan ju inte garantera att vår besiktning är värd något där. Norge har tidigare använt våra intyg som underlag i vissa fall men jag vet inte hur Finland/Åland ställer sig, det måste du kolla upp själv.

Gustaf
315hk sitter det i den, om jag skulle besikta utan turbo då? Spelar det ingen roll att jag har byggt bilen med samma delar som sitter på en 3,2l m3 med 320+hk och även förstärkt efter det..? Vill bara få upp hk i papprena/att der sitter s38 i den så ska det vara ok här!
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by therealpinto »

Svenska regler begränsar ju E36 325 till 15 kW/100 kg tjänstevikt, räknar man på M3 tjänstevikt är det precis på håret att man kan klara 315 hk.

SFRO kan förstås gå igenom bilen och beskriva om vi tycker att den fungerar bra osv. men du får som sagt själv ta ansvar för om dina myndigheter beaktar det intyget.

Gustaf
mister_tuned
Posts: 167
Joined: 21 Sep 2011, 14:08

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by mister_tuned »

therealpinto wrote:Svenska regler begränsar ju E36 325 till 15 kW/100 kg tjänstevikt, räknar man på M3 tjänstevikt är det precis på håret att man kan klara 315 hk.

SFRO kan förstås gå igenom bilen och beskriva om vi tycker att den fungerar bra osv. men du får som sagt själv ta ansvar för om dina myndigheter beaktar det intyget.

Gustaf
Okej, men om jag visar upp att allt är m3, räknar ni då på m3 eller 325? Om vi säger att jag väger bilen till 1500kg som en m3a har t.ex.?

Vad kostar en sådan grej då och får jag något intyg eller lilnande att ni tycker den är ok?
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by therealpinto »

Svenska regler gör att vi måste utgå från 325, originalbilen. Bilen vägs ju vid regbesiktning så den vikten är vad som gäller.

Men, nu är det ju också så att om Finland/Åland har andra regler när det gäller effekt så blir det lite konstigt. Det man eventuellt kan göra är ett rent tekniskt utlåtande om att bilen är välbyggd och fungerar bra, och inte bry sig om att effekten kommer lite högre än vad svenska regler tillåter. Det blir ju upp till er besiktning att avgöra om det kan godkännas.

SFRO-besiktningen kostar 4500 kr och du får ett protokoll som intyg på vad vi tycker om bilen.

Gustaf
mister_tuned
Posts: 167
Joined: 21 Sep 2011, 14:08

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by mister_tuned »

therealpinto wrote:Svenska regler gör att vi måste utgå från 325, originalbilen. Bilen vägs ju vid regbesiktning så den vikten är vad som gäller.

Men, nu är det ju också så att om Finland/Åland har andra regler när det gäller effekt så blir det lite konstigt. Det man eventuellt kan göra är ett rent tekniskt utlåtande om att bilen är välbyggd och fungerar bra, och inte bry sig om att effekten kommer lite högre än vad svenska regler tillåter. Det blir ju upp till er besiktning att avgöra om det kan godkännas.

SFRO-besiktningen kostar 4500 kr och du får ett protokoll som intyg på vad vi tycker om bilen.

Gustaf
Okej, så om min bil väger 1550kg när jag väger in så får jag ha 316,5hk? För här på Åland vägs inte bilarna..

Problemet är ju att vi på Åland inte direkt har någon lag på effekt, dom sa åt mig att jag måste ha intyg på att motorn är godkänd i den där karossen bara.. så skrev dom i papprena närjag skulle besikta..

Kan ni då godkänna bilen utan att skriva något om att inte motorn är godkänd i Sverige då eller?
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by johankihl »

Glöm inte att du kan montera bur tex, den väger iaf 50kg. En större bränsletank eller en extra tank med mer bränsle kanske är att föredra när du ska ha mer effekt? 40l bränsle + tank är också ganka tungt. Inget säger att bilen måste vara standard. Dessa åtgärder kanske inte är fel och då har du helt plötsligt marginal viktmässigt för dina 315hk. Din S38 väger väl också 40kg mer än en S50 som sitter i en M3 original? Gör bilen färdig för besiktning och åk och väg den. Min blev 50kg tyngre än jag hade trott att den skulle när den stod på vågen.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
mister_tuned
Posts: 167
Joined: 21 Sep 2011, 14:08

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by mister_tuned »

Okej så dom går alltså efter vågen, inte papprena på bilen? Då ska det väl inte vara några problem..
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by JimmyA »

therealpinto wrote: Det är så otroligt surt att stå med en färdig bil som nobbas av ett besiktningsorgan för att det inte klassas som ombyggt fordon, det är värt jobbet att göra "rätt" från början.

Gustaf

Jag har ett ombyggt fordon som är reggad med "bolt-on" prylar, jag antar att en besiktningsstation inte kan klaga när allt är reggat å klart och jag bara vill göra min årliga kontrollbesikning?
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by xelerator »

är den reggad och klar med alla prylar så är det lugnt.

men visst, gör du några ändringar så kan det bli trubbel, om de märker det dvs..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by DSK08 »

En fråga till Gustaf här..

Jag har planer på att försöka regga som ombyggt fordon till nästa säsong, men vet inte om det kommer gå då det bara är en 320 i papprena..

Bilen i fråga är en E30 320 Coupe -85 som har en tjänstevikt på 1200kg original
När bilen är klar kommer det se ut såhär:

Helsmidd M54B30 Turbo (liten variant) istället för M20B20
Fullbur som den redan är reggad med, dock helt rensad inredning och glasfiberskärmar både bak och fram..
Annat sprut och E85 konvertering
Sviktstålsaxlar, 210lamelldiff, ombyggd till 5bult med E36 fjäderben och D2 coilovers
530d växellåda och customkardan

Det som oroar mig är om jag kommer kunna få ner effekten i den stora maskinen på den extremt lätta vikten, går det att "tynga ner" bilen inför bes och öka vikten på så sätt?

Tack på förhand, mvh
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Post Reply