r.ivars - SMOKEMACHINES

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

diohrvik
Posts: 62
Joined: 18 Nov 2012, 05:46

Re: r.ivars - SMOKEMACHINES 200SX DRIFT - MASSIVE UPDATE

Post by diohrvik »

blir spennende å følge med videre her :)
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - SMOKEMACHINES 200SX DRIFT - MASSIVE UPDATE

Post by r.ivars »

jaha nehe det kanske är dags för en fetingupdate igen :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
jfrostdahl
Posts: 205
Joined: 27 Sep 2012, 09:44
Location: Nykarleby Finland

Re: r.ivars - SMOKEMACHINES 200SX DRIFT - MASSIVE UPDATE

Post by jfrostdahl »

r.ivars wrote:jaha nehe det kanske är dags för en fetingupdate igen :)
jaaajaaa uppdatera nu :P :wink:
User avatar
Damnbmw
Posts: 51
Joined: 02 Nov 2009, 18:57
Location: Linköping

Re: r.ivars - SMOKEMACHINES 200SX DRIFT - MASSIVE UPDATE

Post by Damnbmw »

jaaaaaaa.....!! :D :D :D :D
ChrisX
Posts: 6
Joined: 04 Jun 2013, 06:28
Location: Västerås

Re: r.ivars - SMOKEMACHINES 200SX DRIFT - MASSIVE UPDATE

Post by ChrisX »

Äntligen! :D :D
mayday.aj
Posts: 12
Joined: 23 Sep 2013, 17:51
Location: Växjö

Re: r.ivars - SMOKEMACHINES 200SX DRIFT - MASSIVE UPDATE

Post by mayday.aj »

Jag provade och ta luft underifrån på min audi och det var lika dåligt som att inte ta nånting alls. har testat allt utom hål i taket och det är det enda som verkar funka när jag snackat med lite olika norrmän på gatebil :)
Mvh Anton J
micke_88
Posts: 4
Joined: 09 Oct 2012, 21:15

Re: r.ivars - SMOKEMACHINES 200SX DRIFT - MASSIVE UPDATE

Post by micke_88 »

http://www.gmecca.com/byorc/dtipsaerodynamics.html" onclick="window.open(this.href);return false;
CarpeDiem
Posts: 214
Joined: 14 Aug 2012, 21:32

Re: Sv: r.ivars - SMOKEMACHINES 200SX DRIFT - MASSIVE UPDATE

Post by CarpeDiem »

r.ivars wrote:jaha nehe det kanske är dags för en fetingupdate igen :)
Ja, tack :)
I live my life a quarter mile at a time
User avatar
J.Eklund
Posts: 190
Joined: 20 Dec 2008, 14:30
Location: Vimmerby

Re: r.ivars - SMOKEMACHINES 200SX DRIFT - MASSIVE UPDATE

Post by J.Eklund »

Man hoppas ju att uppdateringen dröjer för att det är full action i garaget.
Lite ovant att det är så tyst och lugnt i din tråd Rickard. :D
"Happiness is a Hot VW"
Hot VW's by Brorsson

Du är saknad!
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: r.ivars - SMOKEMACHINES 200SX DRIFT - MASSIVE UPDATE

Post by Fredro »

Mer fart än som syns här :roll:

Han kör "Om inte jag ser så ser ingen mig."

Image
Fredrik
070 4567 121
User avatar
Orre
Posts: 193
Joined: 22 Mar 2010, 14:37
Location: Stockholm

Re: r.ivars - SMOKEMACHINES 200SX DRIFT - MASSIVE UPDATE

Post by Orre »

3 kvällar tog det.. 194 sidor.. Sträckläst..

SJUKT imponerad, sann insperationskälla är du! :D Synd att det inte blev en m50 i driftmissilen men men ;)
To much is never enough !

http://www.garaget.org/Orre-Eriksson
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - SMOKEMACHINES 200SX DRIFT - MASSIVE UPDATE

Post by r.ivars »

Orre wrote:3 kvällar tog det.. 194 sidor.. Sträckläst..

SJUKT imponerad, sann insperationskälla är du! :D Synd att det inte blev en m50 i driftmissilen men men ;)
grymt =) du ska få en sida till snart, sitter på kurs I Stockholm med en laptop jag inte riktigt blir vän med, men nu har jag lyckats välja ut vilka bilder och hur långt I projektet jag ska ta denna update =) Så imorn kväll ungefär vid den här tiden lär jag vara klar :)耀
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - SMOKEMACHINES 200SX DRIFT - MASSIVE UPDATE

Post by r.ivars »

det var väl säg som dags! :)

har ju gått ett par veckor sen sist, ganska mycket har hänt, men det har faktiskt inte spenderats så mycket tid som jag hoppats på i garaget... Men med antal timmar spenderade i garaget så har jag iallafall slagit personligt record med att hinna mycket på kort tid ivarjefall, så det ser ännu ljust ut inför säsong :)

fräshat upp lite på maskin så saker och ting kan få se lite mer ut som dom förtjänar, + fixat för att få finare flöden och function på det mesta :)

Image

diffen hann jag knappt klippa ner på backen innan den var tillbaks ifrån bakaxeldelar med nytt fint inre, som ska låsa upp den förbannade s38an i sommar :)

Image

var lite sugen på att kasta den här mojängen på tippen, så det blev lite vanliga pneumatikkopplingar inmojjade i insuget istället, ihop med lite speedparts ifrån nuke.
syns i ett senare skede :) jag har trillat fram och tillbaka som en full pingvin mellan allt som skulle göras :)

Image

här fick tempsensorn sitta istället för i ett härligt plaströr med reducer, som jag visserligen tror är orginal från davies craig.

Image

Image

tycker s38ans ventilkåpa är så jävla ful utan mpower locket så jag provar att köra med den på och hoppas att inte spolarna blir överhettade.

Image

relativt schysst motorhärva var det faktiskt med maskinen, så där sparade jag in lite tid..

notera gärna batmanratten! =)

Image

satt tillbaks allt remdrivet för att prova ut lite monteringsplatser för det som ska irking :)

Image

hatar fastrostat #%"¤¤"

Image

ifall nån annan får för sig att skrota vacumröret så passer 1/8ing gängtapp perfekt utan förborr...

Image

hrrm.. som sagt....

Image

tomt hus, gör plats för framvagn från helvete :)

Image

ett par samtal ihop med svea gjorde att det inte finns nåt kvar av 200sx kardanen i planerna för den nya kardan... Receptet blev, modiera bultcirkel ifrån volvokors bak, + använda deras heavyduty prylar framtaget för Volvo i kardan, + stora zf korset mot växellådan förståss :)

Image

insuget får sig en genomkörare det med

Image

garagestödet är med när torrsumpstanken mot planeran får monteras i fronten, kylaren blir i skuffen istället, vattenkylaren altså.

Image

bra tvättmaskin =)I

Image

en flitit s38 räv ser att det är lite mer jox och piss borttaget ifrån insuget :) ge lite space åt annat som ska rymmas därunder..

Image

plan a blir ifrån rallyn, att ta luft underfrån och skjuta ut bakåt... plan b om det skiter sig tar jag in mer luft ifrån bakrutorna (sido)

Image

fortsätter i nytt fönster med resten då bärbara datorn känns opålitlig... vill inte skriva om allt :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - SMOKEMACHINES 200SX DRIFT - PROGRESSSSS

Post by r.ivars »

så! =)

förebild på en helt vanlig ewp härva

Image

tanken var att sätta oljefiltret precis innan oljekylaren först... vilket jag sen ångrade, såg en bild på när tihvan tog ur sin lök och att oljefilterhållaren satt på motorn, som på en orginalbil. Så varför inte? Då kommer skiten undan ifall jag placerar det under insuget där det numera finns lite extra plats :) + att det blir lätt att byta underifrån.

Image

min förra svetsjävel drog jag sönder när jag skulle ut med bilen ur garaget sist, så jag köpte en ny liten garagemig... vad fan händer då kan man tro?????

SYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYR

Image

lite testostinnad så fick harryn smaka I panelen, och I mitt sinnesfulla bruk... hmm.. så rök lite extra mycket av panelen.. men men, det är ju trots allt en driftbil med bäst före datum ganska nära ;)

Image

med tanke på det nyss myntade uttrycket om att lilla nisse kanske får ett kort liv.. så försöker jag installera saker som blir relativt enkla att flytta över till ny kaross, med enklare modification.. så en elpanelcentral tar vid..

Image

SÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄRLEK vi första ökonkastet... Suvi's produkter är fan topnotch!!! Den här är visserligen lite extra vässat I finishien än vad de serieproducerade kommer bli, men skönt nytänkade!

Image

Image

här visade sig att det inte finns 3 storlekar på hardy... utan från vanliga zf:en till stora diesel zf:en finns det ett gang andra storlekar också... bahh.... klabb!!!!! Tack john som hade en extra =))

Image

för att underlätta lite I sprutet och inte byta plats på varje kabel så hade ärtan lite info I historiken om vad som satt vart :) sjukt fint =)

Image

gjort ram till kylaren för att styra luft..

Image

gäller att ha grejer till handa så man itne fastbygger saker utan att annat som ska på senare inte får plats, man får klura och lura lite I sömnen :)

Image

en ganska tung episode I bygget är ju allt jävla underarbete och trixande, som inte SYNS men som tar oändligt med tid... så det började nästan kännas lite hopplöst... Men sen började speedparts rulla in, fåglar pippa, solen titta fram osv.. ENERGI!!!!!!!!!!

Här har vi ett magnifikt bromskit ifrån bakaxeldelar, som kompas med lika magnifika men mindre doningar bak... Skön finish och kvalite på grejerna :) Satan vad det ska hängas I bälten :)

Image

rilles plåtknack ab ser nästan ok ut här, är nog nästan så jimpa (mumin) kommer få ståfräs, haha tillverkat med klubba och tråg... vänta bara tills ni får se rilles plåtknack ab VS motorhuv... hrrm....

Image

kör på en konstpaus här också :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - SMOKEMACHINES 200SX DRIFT - PROGRESSSSS

Post by r.ivars »

tillverkat med klubba och tråg( T R Ä S Å G )? Ibland konverterar datorjävulen min text till engelska... och nu andra ord? Är det för att jag streamar skiten genom iphoneskrället?

nåväl... ni finner nog nån röd tråd ivarjefall :)

här har vi Jonas på bakaxeldelar som står och flexar lite I en av bilsport serierna.. (artikelserien är fortfarande igång även om det blivit lite torftigt med material I de två sista, av olika skäl.. :)

Image

exakt, under insuget på ena motorfästet fick detta hänga..

Image

bygga stark låda för batteriet, så man kan krocka lite utan att få oväntat besök I nacken

Image

den här låg bland bilderna, älskar rubriken... Låter som en pangfin semester.. =)

Image

med tanke på att batterilådan började ta form så har nån säkert listat ut att jag har GAS igen, inte bara på torsdagar utan även i svetstuben, alla dagar i veckan..

Image

nära ratten ska den sitta, (källa youtube) =)

Image

na na na na na na nana , BATMAN !!!!!!!! =) kanske får bli tempat på bilen, kan man sätta bussknopp på ratten och få köra så enligt reglemente?

Image

skön kväll

Image

lite mer grejer ska dit i fronten

Image

Image

fram och bakok, + racekatt.

Image

nu pajjade skiten ur lite tidigare än jag tänkt.. skriver mer efter 22, måste väg i jobbet.
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - SMOKEMACHINES 200SX DRIFT - PROGRESSSSS

Post by r.ivars »

adaptern med flänsen ifrån Volvo som jag hade som utgångsobjekt, proffsen på conrit fick äran att svarva och borra dit den =) vill inte ha nå kasst eller spel där I onödan.

Image

lite svart guld tar plats :)

Image

Image

oken upp och ner, men jag man ser iallafall att det kommer gå att snurra mindre iår än vad jag brukar göra :) har aldig haft full orginallock på en bil så detta blir ju lite annorlunda.... Åkte med A Granlund och knackade ur pipan I första böjjen, vilken jävla karl och köra!!!! Han trotsade fysikens alla lagar på ett regnblött gröndal när jag åkte med :)

Image

med framtung (m5 spis) så lär man försöka få så mycket grepp I bakvagnen som möjligt, wisefab justerbar bakvagn med droppade hubbar bör göra ganska så stor skillnad... Jag gillar ju fart :)

Image

min lilla elcentral tar form, ppfs nyinkomna elboxar gav sjukt med space över mot vad jag normalt får använda för att få plats med allt skit... Så jävla smutt!!!! sparer massa kabelormbo och utspridda reläer, värd varenda spänn!!

lite dryga stift men annars klockren :)

Image

dom färglada kabelskorna använde jag knappt alls, körde oisolerade skitsnygga på det här bygget :)
och mycket löda.

Image

här las det dock inte så mycket energy då det hamnar bakokm panel + att det blir bra här att kunna se hur man kopplat :)

Image

bmw central I en japantrålare? Yes my friend! :)

Image

efter 4 minuter med ewp centralen så ser den ju faktiskt ok ut, fan va tacksamt el är att lägga några MINUTER extra på :)

Image

satt nån gammal lutgrej nere I kylaren som tempsensorn för ewp:n passade rakt I, OTUR! =)))

Image

nog för att jag är ganska liten, men ibland blir det även svårt för mig att komma åt... Då tar jag till storkatten, väldigt sofistikerad och slug rackare det där..

Image

ljuv music för mina ögon.. ser ut som att hon lever, även om hon fortfarande ligger I fetkoma.. :P

Image

blir en och en annan kabel och tanke när man ska göra motorsystemet ärtan style, trigga allt från sprutet :)

Image

man får inte flytta styrväxeln, men man får sätta styrstagen off centre och förflytta... märklig regelbok I drifting..

Image

stumt monterad bakvagn check!

Image

soklara favoriter =)

Image

Image

bromsrören går runt, y blocket sitter fast och bulten går runt, en skyddsplåt sitter över t blocket och bultarna går av, vineklsliten når inte fram pga däck, bromsar och snusk... trögjobbat ibland..

Image

kopplade bromsrör och även en liten reducer pryl, som jag satte före handbromsen så handbromsen får FULL FORCE :)

Image

liten leverans ifrån LMR, an20, skaplig storlek :) HAHA
m50 staken är tillsalu föresten, aldrig gått med tasktigt oljetryck på mantorp ;)

Image

ny variant av slang? Sjukt snygg är den iallafall, =) Lite trög att få I hylsorna men klart värt!! =)
sen lär de också isolera lite mot ström I enkla fall?

Image

Image

an20 vattensystem, blir fräsigt!

Image

ppfs dash ifrån racetechnology, paras ihop med sprutet som fått lite extra givare fram under huven, bla avgastemp, soppatryck, bredbandslambda, oljetryck och oljetemp + det vanliga.

Image

fördelen med eget garage, det är ditt eget skit, men alltid hur mycket som helst... inte lika motiverande och städa när man är själv...

Image

min stoltaste installation :) hahahaha...... den ska faktiskt sitta bakom kylaren och aldrig se dagsljus... styrservo från nån Volvo, hoppas den funkar.. och att jag listar ut hur man kopplar den elmässigt! Mästarbilly har fixat slangkit så detta är monterat och klart fram till styrpinnarna :)

Image

lite halvmotiverande cockpit tycker jag nog :)

Image

sen ungefär här får vi bromsa...

Men kan saga så mycket som så att nu star den hos PPF och blir blessed by troligen Jimmy! Jag är dödigt förväntansfull :mrgreen:
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
ChrisX
Posts: 6
Joined: 04 Jun 2013, 06:28
Location: Västerås

Re: r.ivars - SMOKEMACHINES 200SX DRIFT - @PPF

Post by ChrisX »

Sjukt grym uppdate bra kämpat!! :D
Post Reply