BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

Ut och lufta lite
Image

Gamalt Avgassystem från när bilen var "orginal"
2,5" racekatt och appleracing dämpare
lite nya fästen så hamnade det bra på plats
fick även till en 3,5" dieselkrök
Image

Image

Image

Image


Gjorde även nya motorkuddar då de jag kört med innan hade säckat ihop
60mm hög på förarsidan och 65mm hög på turbosidan, genomgående bult motorn lite förskjuten till förar sidan.
detta anpassat så att kardan prickar mit i stödlagret.

Image
Image
Image

Och alla dessa jävla kopparmuttrar
Image

Tillslut var alla på plats
Image

Då monterades turbon och en dp knåpades ihop
Image
avflutades med 2,5" v-band
Image

ny saknas bara lite 2,5" rör för att skarva ihop gamla med nya

även gjort iordning upphängning till min 210-diff
Image


Sen har jag gjort oljefälla till vevhusburken, rostfritt nät
Image
Fredrik
070 4567 121
martin.j0hansson
Posts: 402
Joined: 20 May 2011, 20:21
Location: Nybro

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by martin.j0hansson »

Ser fint ut! Du vill inte göra två extra motorkuddar att sälja?
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

martin.j0hansson wrote:Ser fint ut! Du vill inte göra två extra motorkuddar att sälja?
Det kan jag fixa. Tar det på pm
Fredrik
070 4567 121
Ivaaar
Posts: 19
Joined: 19 Oct 2010, 20:04
Location: Östersund

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Ivaaar »

Trevligt bygge. Hur blir bromsarna med bromsservo från golf 1? Använder du e30ins bromscylinder.?

Mvh
Bmw 320i -87 M-tech 1

Erik
073 81 69 653
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

Ivaaar wrote:Trevligt bygge. Hur blir bromsarna med bromsservo från golf 1? Använder du e30ins bromscylinder.?

Mvh
Tack!
HB-cylinder från 325.
Bromspedalen är lättrampad jämfört med kopplingen och hjulen går att låsa när man vill :mrgreen:
Inget jag reflekterat över men tycker att den känns bra!
Fredrik
070 4567 121
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

Nu händer det inte jätte mycket förutom lite småpyssel...

Ny tryckrör byggs med dessa fina klammor

Image


Gör iordning ett värmerör då det i dagsläget sitter gummislang från en M20

Image


Och sen är bilen konverterad till 5 cyl :roll:

Image

Tillsammans med en ny kabelhållare eftersom den gamla fick det lite hett

Image

Och till sist över med kåpan för att täcka allt :)
Image
Fredrik
070 4567 121
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

Med denna uppdate så kan vi börja med att konstatera att min mobilkamera inte är den bästa :)

Fixat till kylarröret som går under insuget där det tidigare satt en gummislang från M20
Image

Mycket dolda kablar blir det
Image

Dit med insuget och bygga nya tryckrör med fina snabbkopplingar
Image

Dock fick dessa tas av lite då de var någon äcklig beläggning på dom
Image

Gamla rören yxades sönder för att få loss div anslutningar t.ex. PPF-dumpen mm.
Image

Det vänstra har jag kluttat ihop och det högra har bonje punktat... sjuk respekt varje gång jag sätter mig vid TIGen...
Image

men övning ger färdighet
Image
Image

Och här ett rör som Strengbohm helsvetsat... tur man har duktigt folk runt sig :D
Image

Har även fixat fram trevliga bussningskit för dom som åker E28 diff på E30... 4 kit sålda första veckan... 3st till norge och 1 till ett fränt projekt i Nyköping, E30 med 2JZ.
Image

Så här blev det på insugssidan iafl...
Image
Image
Image

Och så här såg det ut vid lämnande av garaget idag...
Image
Fredrik
070 4567 121
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by TreLingon »

Snyggt vattenrör och kablage under insuget !!
User avatar
chribbe
Posts: 611
Joined: 15 Oct 2006, 17:40
Location: nyköping

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by chribbe »

Blir skit bra fredde
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

TreLingon wrote:Snyggt vattenrör och kablage under insuget !!
Tack! Idag har det hänt mer grejer och mer skit som hamnar "där ner" under insuget... däremot har jag inte fått upp några bilder än..

chribbe wrote:Blir skit bra fredde
Visst blir det ;) kommer ha bäst spool på hela PPF :D
Vi var ute och mappade eriks Cossie strax efter att ni drog... gick mysig på 1,3Bar :mrgreen:
Fredrik
070 4567 121
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

Och lite bilder på dagens händelser då det knappt är någon som orkar läsa ändå :P
Dagen uppdate är dedikerad FoX (Strengbohm) som har jobbat hårt och mycket fint med tigen!! Tack som f*n!

Image

Image

Image
Fredrik
070 4567 121
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

Någon som ska upp till PPF och har vägarna förbi Västerås eller likande på vägen hem som kan ta med en O-ring till min PPF-dump?
Fredrik
070 4567 121
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

O-ring fixad dock från momentum på hemmaplan då dessa var slut hos PPF.

Även sista tryckröret ihop. Provtryckt upp till 1 bar och pyser endast lite mysig vid dumpen... :roll:

Bilen är startad och hemkörd.
feta vibrationer från aluhardyn så inget gasa.
och sen ett äckligt "tickande"/"knackande" från vanosenheten. Det blir ingen skillnad på det med kontakten i eller ur. lät lite hela förra säsongen men tycker det är lite värre nu :evil:

Så:
*Byta hardy tillbaka till en orginal för andra gången
*Samt riva vanos och se om jag hittar något mystiskt (någon med liknande erfarenhet?)
*Bygga klart vevhusvent
*Ihop med allt på servon (bortplockad nu)
*Klauva håller på och flödar nya spridarna nu (Bosch 1700cc) i med dom
*Mappa
*Fixa schyssta bromspapper

Sen har jag fått klartecken från SFRO och då väntar slutbesiktning, bullerprov och regbesiktning som ombyggt fordon.
Fredrik
070 4567 121
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by TreLingon »

Fredro wrote:O-ring fixad dock från momentum på hemmaplan då dessa var slut hos PPF.

Även sista tryckröret ihop. Provtryckt upp till 1 bar och pyser endast lite mysig vid dumpen... :roll:

Bilen är startad och hemkörd.
feta vibrationer från aluhardyn så inget gasa.
och sen ett äckligt "tickande"/"knackande" från vanosenheten. Det blir ingen skillnad på det med kontakten i eller ur. lät lite hela förra säsongen men tycker det är lite värre nu :evil:

Så:
*Byta hardy tillbaka till en orginal för andra gången
*Samt riva vanos och se om jag hittar något mystiskt (någon med liknande erfarenhet?)
*Bygga klart vevhusvent
*Ihop med allt på servon (bortplockad nu)
*Klauva håller på och flödar nya spridarna nu (Bosch 1700cc) i med dom
*Mappa
*Fixa schyssta bromspapper

Sen har jag fått klartecken från SFRO och då väntar slutbesiktning, bullerprov och regbesiktning som ombyggt fordon.
Fixa schysta bromspapper ? Effekt papper på motorn eller vanliga bromsarna ? ;)
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

TreLingon wrote:Fixa schysta bromspapper ? Effekt papper på motorn eller vanliga bromsarna ? ;)
Haha... jo det blir effektpapper som visar en vettig/rimlig effekt
bromsarna är BMW M orginal så dom borde fungera :)
Fredrik
070 4567 121
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

Här kommer en liten bild på mina små bromsar :D
Image

På dessa bilder är det endast kåpan ovanpå spridarna, vevhus ventilation samt luftfilter som saknas.
Image
Image
Image

Och så här provtröcks skiten
Image

Även fixat banåkadäck 240/610-17 runt om och det går fritt 8)
Image

Orginal spjällhuset fick en pegasus fläns ditsvetsad
Image

Nöjd med nya placeringen av vacumstationen
Image

Dumpen gör sig bra och sopparegulatorn sitter som pitten i Greta
Image
Fredrik
070 4567 121
User avatar
Farmarn
Posts: 434
Joined: 13 Dec 2005, 22:17
Location: Piteå

Re: Sv: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Farmarn »

Snyggt jobbat, ordning o reda :)
//Marcus
Post Reply