BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Ut och lufta lite
Gamalt Avgassystem från när bilen var "orginal"
2,5" racekatt och appleracing dämpare
lite nya fästen så hamnade det bra på plats
fick även till en 3,5" dieselkrök
Gjorde även nya motorkuddar då de jag kört med innan hade säckat ihop
60mm hög på förarsidan och 65mm hög på turbosidan, genomgående bult motorn lite förskjuten till förar sidan.
detta anpassat så att kardan prickar mit i stödlagret.
Och alla dessa jävla kopparmuttrar
Tillslut var alla på plats
Då monterades turbon och en dp knåpades ihop
avflutades med 2,5" v-band
ny saknas bara lite 2,5" rör för att skarva ihop gamla med nya
även gjort iordning upphängning till min 210-diff
Sen har jag gjort oljefälla till vevhusburken, rostfritt nät
Gamalt Avgassystem från när bilen var "orginal"
2,5" racekatt och appleracing dämpare
lite nya fästen så hamnade det bra på plats
fick även till en 3,5" dieselkrök
Gjorde även nya motorkuddar då de jag kört med innan hade säckat ihop
60mm hög på förarsidan och 65mm hög på turbosidan, genomgående bult motorn lite förskjuten till förar sidan.
detta anpassat så att kardan prickar mit i stödlagret.
Och alla dessa jävla kopparmuttrar
Tillslut var alla på plats
Då monterades turbon och en dp knåpades ihop
avflutades med 2,5" v-band
ny saknas bara lite 2,5" rör för att skarva ihop gamla med nya
även gjort iordning upphängning till min 210-diff
Sen har jag gjort oljefälla till vevhusburken, rostfritt nät
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
-
- Posts: 402
- Joined: 20 May 2011, 20:21
- Location: Nybro
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Ser fint ut! Du vill inte göra två extra motorkuddar att sälja?
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Det kan jag fixa. Tar det på pmmartin.j0hansson wrote:Ser fint ut! Du vill inte göra två extra motorkuddar att sälja?
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Trevligt bygge. Hur blir bromsarna med bromsservo från golf 1? Använder du e30ins bromscylinder.?
Mvh
Mvh
Bmw 320i -87 M-tech 1
Erik
073 81 69 653
Erik
073 81 69 653
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Tack!Ivaaar wrote:Trevligt bygge. Hur blir bromsarna med bromsservo från golf 1? Använder du e30ins bromscylinder.?
Mvh
HB-cylinder från 325.
Bromspedalen är lättrampad jämfört med kopplingen och hjulen går att låsa när man vill
Inget jag reflekterat över men tycker att den känns bra!
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Nu händer det inte jätte mycket förutom lite småpyssel...
Ny tryckrör byggs med dessa fina klammor
Gör iordning ett värmerör då det i dagsläget sitter gummislang från en M20
Och sen är bilen konverterad till 5 cyl
Tillsammans med en ny kabelhållare eftersom den gamla fick det lite hett
Och till sist över med kåpan för att täcka allt
Ny tryckrör byggs med dessa fina klammor
Gör iordning ett värmerör då det i dagsläget sitter gummislang från en M20
Och sen är bilen konverterad till 5 cyl
Tillsammans med en ny kabelhållare eftersom den gamla fick det lite hett
Och till sist över med kåpan för att täcka allt
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Med denna uppdate så kan vi börja med att konstatera att min mobilkamera inte är den bästa
Fixat till kylarröret som går under insuget där det tidigare satt en gummislang från M20
Mycket dolda kablar blir det
Dit med insuget och bygga nya tryckrör med fina snabbkopplingar
Dock fick dessa tas av lite då de var någon äcklig beläggning på dom
Gamla rören yxades sönder för att få loss div anslutningar t.ex. PPF-dumpen mm.
Det vänstra har jag kluttat ihop och det högra har bonje punktat... sjuk respekt varje gång jag sätter mig vid TIGen...
men övning ger färdighet
Och här ett rör som Strengbohm helsvetsat... tur man har duktigt folk runt sig
Har även fixat fram trevliga bussningskit för dom som åker E28 diff på E30... 4 kit sålda första veckan... 3st till norge och 1 till ett fränt projekt i Nyköping, E30 med 2JZ.
Så här blev det på insugssidan iafl...
Och så här såg det ut vid lämnande av garaget idag...
Fixat till kylarröret som går under insuget där det tidigare satt en gummislang från M20
Mycket dolda kablar blir det
Dit med insuget och bygga nya tryckrör med fina snabbkopplingar
Dock fick dessa tas av lite då de var någon äcklig beläggning på dom
Gamla rören yxades sönder för att få loss div anslutningar t.ex. PPF-dumpen mm.
Det vänstra har jag kluttat ihop och det högra har bonje punktat... sjuk respekt varje gång jag sätter mig vid TIGen...
men övning ger färdighet
Och här ett rör som Strengbohm helsvetsat... tur man har duktigt folk runt sig
Har även fixat fram trevliga bussningskit för dom som åker E28 diff på E30... 4 kit sålda första veckan... 3st till norge och 1 till ett fränt projekt i Nyköping, E30 med 2JZ.
Så här blev det på insugssidan iafl...
Och så här såg det ut vid lämnande av garaget idag...
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Snyggt vattenrör och kablage under insuget !!
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Blir skit bra fredde
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Tack! Idag har det hänt mer grejer och mer skit som hamnar "där ner" under insuget... däremot har jag inte fått upp några bilder än..TreLingon wrote:Snyggt vattenrör och kablage under insuget !!
Visst blir det kommer ha bäst spool på hela PPFchribbe wrote:Blir skit bra fredde
Vi var ute och mappade eriks Cossie strax efter att ni drog... gick mysig på 1,3Bar
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Och lite bilder på dagens händelser då det knappt är någon som orkar läsa ändå
Dagen uppdate är dedikerad FoX (Strengbohm) som har jobbat hårt och mycket fint med tigen!! Tack som f*n!
Dagen uppdate är dedikerad FoX (Strengbohm) som har jobbat hårt och mycket fint med tigen!! Tack som f*n!
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Någon som ska upp till PPF och har vägarna förbi Västerås eller likande på vägen hem som kan ta med en O-ring till min PPF-dump?
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
O-ring fixad dock från momentum på hemmaplan då dessa var slut hos PPF.
Även sista tryckröret ihop. Provtryckt upp till 1 bar och pyser endast lite mysig vid dumpen...
Bilen är startad och hemkörd.
feta vibrationer från aluhardyn så inget gasa.
och sen ett äckligt "tickande"/"knackande" från vanosenheten. Det blir ingen skillnad på det med kontakten i eller ur. lät lite hela förra säsongen men tycker det är lite värre nu
Så:
*Byta hardy tillbaka till en orginal för andra gången
*Samt riva vanos och se om jag hittar något mystiskt (någon med liknande erfarenhet?)
*Bygga klart vevhusvent
*Ihop med allt på servon (bortplockad nu)
*Klauva håller på och flödar nya spridarna nu (Bosch 1700cc) i med dom
*Mappa
*Fixa schyssta bromspapper
Sen har jag fått klartecken från SFRO och då väntar slutbesiktning, bullerprov och regbesiktning som ombyggt fordon.
Även sista tryckröret ihop. Provtryckt upp till 1 bar och pyser endast lite mysig vid dumpen...
Bilen är startad och hemkörd.
feta vibrationer från aluhardyn så inget gasa.
och sen ett äckligt "tickande"/"knackande" från vanosenheten. Det blir ingen skillnad på det med kontakten i eller ur. lät lite hela förra säsongen men tycker det är lite värre nu
Så:
*Byta hardy tillbaka till en orginal för andra gången
*Samt riva vanos och se om jag hittar något mystiskt (någon med liknande erfarenhet?)
*Bygga klart vevhusvent
*Ihop med allt på servon (bortplockad nu)
*Klauva håller på och flödar nya spridarna nu (Bosch 1700cc) i med dom
*Mappa
*Fixa schyssta bromspapper
Sen har jag fått klartecken från SFRO och då väntar slutbesiktning, bullerprov och regbesiktning som ombyggt fordon.
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Fixa schysta bromspapper ? Effekt papper på motorn eller vanliga bromsarna ?Fredro wrote:O-ring fixad dock från momentum på hemmaplan då dessa var slut hos PPF.
Även sista tryckröret ihop. Provtryckt upp till 1 bar och pyser endast lite mysig vid dumpen...
Bilen är startad och hemkörd.
feta vibrationer från aluhardyn så inget gasa.
och sen ett äckligt "tickande"/"knackande" från vanosenheten. Det blir ingen skillnad på det med kontakten i eller ur. lät lite hela förra säsongen men tycker det är lite värre nu
Så:
*Byta hardy tillbaka till en orginal för andra gången
*Samt riva vanos och se om jag hittar något mystiskt (någon med liknande erfarenhet?)
*Bygga klart vevhusvent
*Ihop med allt på servon (bortplockad nu)
*Klauva håller på och flödar nya spridarna nu (Bosch 1700cc) i med dom
*Mappa
*Fixa schyssta bromspapper
Sen har jag fått klartecken från SFRO och då väntar slutbesiktning, bullerprov och regbesiktning som ombyggt fordon.
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Haha... jo det blir effektpapper som visar en vettig/rimlig effektTreLingon wrote:Fixa schysta bromspapper ? Effekt papper på motorn eller vanliga bromsarna ?
bromsarna är BMW M orginal så dom borde fungera
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Här kommer en liten bild på mina små bromsar
På dessa bilder är det endast kåpan ovanpå spridarna, vevhus ventilation samt luftfilter som saknas.
Och så här provtröcks skiten
Även fixat banåkadäck 240/610-17 runt om och det går fritt
Orginal spjällhuset fick en pegasus fläns ditsvetsad
Nöjd med nya placeringen av vacumstationen
Dumpen gör sig bra och sopparegulatorn sitter som pitten i Greta
På dessa bilder är det endast kåpan ovanpå spridarna, vevhus ventilation samt luftfilter som saknas.
Och så här provtröcks skiten
Även fixat banåkadäck 240/610-17 runt om och det går fritt
Orginal spjällhuset fick en pegasus fläns ditsvetsad
Nöjd med nya placeringen av vacumstationen
Dumpen gör sig bra och sopparegulatorn sitter som pitten i Greta
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121