Hej
Har sett att det finns mycket om att just bygga om till 5bult fram på e30 så jag har några frågor som jag inte sett
Många verkar använda sig av
"bonje hylsa"
e46 nav
bromsskiva från 330 e46
valfritt bromsok med adapter
Då är min fråga varför man använder just e46nav borde inte e36 fungera lika bra isåfall?
Jag har själv svarvat en hylsa och använder ett hjullager/nav från e36! undrar om en bromsskiva från e46 330i skulle gå att använda med det utan att ta i styrleden.
Huruvida bromsskivan slår i styrleden beror ju på hur mycket din hylsa flyttar ut navet/hjullagret.
Om jag fått det rätt förklarat för mig så flyttar de "extra tjocka bonje-hylsorna" ut navet/hjullagret totalt 7.5 mm (mätt själv) just för att bromsskivan inte ska ta i styrleden. Använder man den smala ursprungliga bonje-hylsan kan det finnas risk att en E46 330i bromsskiva tar i styrleden.
Nästan hundra på att den tar i med bonjehylsan. På min e30 går det precis fritt med hylsan som har bredare kant.
Köpte ett kit med hylsa, mutter och adapter för m3e36 ok och 330 e46 skiva som säljs här på forumet. Smidigt och så slipper man böka med spacer bakom skivan och div. lösningar för att det inte ska ta emot styrleden.
Om man flyttar ut navet säg ca 7.5mm som nämns det blir inte mycket gängor kvar då åt muttern hur löser alla det man vill ju gärna kunna dra åt riktigt
@Robert928 : Helt rätt. Det löser man med en specialmutter som går en bit in genom lagret och får därigenom mer gängor.
Så här ser det ut ungefär när du drar ihop allt.
@SaarOhlsson : Med E30 M3 nav så vill jag minnas det ska vara "bult-on". Även handbromsen skall fungera rakt av. Fast bromsok/bromsokshållare vet jag inte - antar får montera M3 E30 eller annan lösning. Ingen breddning sker, så samma ET på fälgar kan användas - fast nya 5-håls fälgar måste ju såklart användas