Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 20/9
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 20/9
Då var det dags att starta en projekttråd även på PPF.
Max heter jag, bor nere i söder och är en bmw entusiast enda ut i fingertopparna ...är verkligen ingen mästare när det gäller att göra forumtrådar så det får ni ha överseende med
Tanken är att kunna få lite tips och feedback under resans gång
Bilen är en Bmw 320 e30 från -89,som jag var iväg och hämtade den på Gotland för ca 3 år sedan då alla kom till insikt vilket skräp japanska bilar är.... Vid köpet satt där en snikad m20 spis i som höll ca 30 mil sen vart det skrot med den.. Då byggdes där en 2,8 liters helsmidd m20, med fina komponenter så som cp kolvar, eagle stakar, större ventiler, z58 kam m.m ... När den var färdigbyggd och mappad hann jag köra runt 100 mil sedan skickade en norrman och gav mig ett bud, sen stog man utan motor igen
Så nu var tanken att bygga en så pass fin spis att jag inte ska vilja göra av med den, och helst inte skotta den heller... så var iväg och hämtade en s50 som stod och såg ledsen ut i ett garage uppe i norr.
Det där med att inte skotta motorn höll inte så värst länge, motorn hann precis i bilen och bli körd 30-40 mil sen vart det lagerbank... Så nu ligger allt i delar och en värstingspis är på väg ihop där det inte ska snålas på något ! 2014 ska jag få gasa det är en sak som är säker !!
En liten motorspec på vad som finns/ är inhandlat
motor s50b30
s50b32 vev Helt ny oslipad från JMB OPTIMERING i Halmstad
Borrat, linehonat och deckat block.
Coatade CP kolvar , 8:5.1
PPF H-profilstakar med arp 2000 bult
Nya vev- och ramlager
Stödgördel med ARP
Ny oljepump med svetsat drev.
Race kedjor
Oljeretur gängad i bröstkåpan.
PPF oljefilterlock med 2 uttag för olja till tex turbo.
Nya packningar och vattenpump.
M20 motorfästen
M20 motorkuddar i delrin.
E34 tråg.
m3 3,2 kedjespännare
Topp:
Portad/tillfinad
Mirafräst
Supertech oversize raceventiler
Supertech ventilfjäderkit (inner och ytterfjäder)
Dubbla avgaskamdrev, omfrästa till ställbara
Cooperring packning
Arp
specialslipade kammar från PPF (samma som i bäckis e21)
PPF vanos blockoff
Avgas:
Egenbyggt grenrör med uttag för mottryck och egt
Precision 7675 (såld, ny turbo är på ingång)
Precision 66mm wg
4* downpipe
3,5 tums avgas börjar bakom passagerarstolen, 1 dämpare
Soppasystem
60l fuelcell med en 044 som matarpump
2L catchtank med 2x044
An8 ledning fram , an6 bak stålomspunnen teflonslang
Nuke filter
Aeromotive btr
Nuke fuelrail
Vipec V44 med VAG spolar och 7bars mapsensor
RC (bosch) 1700cc spridare
Övrigt
Hemmabyggt plenum
PPF 75mm blackline dump
Stor intercooler
3 tums tryckrör på turbosidan, 3,5 efter intercoolern
m10 svänghjul
Tilton 3 skivig koppling
m3 3,0 växellåda
shimsad 188mm diff
m3 3,0 kardan
Även drivlina och chassi håller på att byggas om... återkommer till det
Lite bilder på hur den ser ut då
När bilen var på väg hem från Gotland
Så här står den mestadels av tiden....
m20 spisen, wgn värmde fint mot rutan
Sen fick den sig en s50 =)
lagerbank... vilket jävla skit
Gick lös med vinkelslipen en fredagskväll då jag ville få upp avgassystemet en bit ifrån marken =)
strippad invändigt för bygge av avgastunnel och bur
Det var lite grund för hur det ser ut... Nu kör vi, ska stå färdig till säsongen börjar !!!
Max heter jag, bor nere i söder och är en bmw entusiast enda ut i fingertopparna ...är verkligen ingen mästare när det gäller att göra forumtrådar så det får ni ha överseende med
Tanken är att kunna få lite tips och feedback under resans gång
Bilen är en Bmw 320 e30 från -89,som jag var iväg och hämtade den på Gotland för ca 3 år sedan då alla kom till insikt vilket skräp japanska bilar är.... Vid köpet satt där en snikad m20 spis i som höll ca 30 mil sen vart det skrot med den.. Då byggdes där en 2,8 liters helsmidd m20, med fina komponenter så som cp kolvar, eagle stakar, större ventiler, z58 kam m.m ... När den var färdigbyggd och mappad hann jag köra runt 100 mil sedan skickade en norrman och gav mig ett bud, sen stog man utan motor igen
Så nu var tanken att bygga en så pass fin spis att jag inte ska vilja göra av med den, och helst inte skotta den heller... så var iväg och hämtade en s50 som stod och såg ledsen ut i ett garage uppe i norr.
Det där med att inte skotta motorn höll inte så värst länge, motorn hann precis i bilen och bli körd 30-40 mil sen vart det lagerbank... Så nu ligger allt i delar och en värstingspis är på väg ihop där det inte ska snålas på något ! 2014 ska jag få gasa det är en sak som är säker !!
En liten motorspec på vad som finns/ är inhandlat
motor s50b30
s50b32 vev Helt ny oslipad från JMB OPTIMERING i Halmstad
Borrat, linehonat och deckat block.
Coatade CP kolvar , 8:5.1
PPF H-profilstakar med arp 2000 bult
Nya vev- och ramlager
Stödgördel med ARP
Ny oljepump med svetsat drev.
Race kedjor
Oljeretur gängad i bröstkåpan.
PPF oljefilterlock med 2 uttag för olja till tex turbo.
Nya packningar och vattenpump.
M20 motorfästen
M20 motorkuddar i delrin.
E34 tråg.
m3 3,2 kedjespännare
Topp:
Portad/tillfinad
Mirafräst
Supertech oversize raceventiler
Supertech ventilfjäderkit (inner och ytterfjäder)
Dubbla avgaskamdrev, omfrästa till ställbara
Cooperring packning
Arp
specialslipade kammar från PPF (samma som i bäckis e21)
PPF vanos blockoff
Avgas:
Egenbyggt grenrör med uttag för mottryck och egt
Precision 7675 (såld, ny turbo är på ingång)
Precision 66mm wg
4* downpipe
3,5 tums avgas börjar bakom passagerarstolen, 1 dämpare
Soppasystem
60l fuelcell med en 044 som matarpump
2L catchtank med 2x044
An8 ledning fram , an6 bak stålomspunnen teflonslang
Nuke filter
Aeromotive btr
Nuke fuelrail
Vipec V44 med VAG spolar och 7bars mapsensor
RC (bosch) 1700cc spridare
Övrigt
Hemmabyggt plenum
PPF 75mm blackline dump
Stor intercooler
3 tums tryckrör på turbosidan, 3,5 efter intercoolern
m10 svänghjul
Tilton 3 skivig koppling
m3 3,0 växellåda
shimsad 188mm diff
m3 3,0 kardan
Även drivlina och chassi håller på att byggas om... återkommer till det
Lite bilder på hur den ser ut då
När bilen var på väg hem från Gotland
Så här står den mestadels av tiden....
m20 spisen, wgn värmde fint mot rutan
Sen fick den sig en s50 =)
lagerbank... vilket jävla skit
Gick lös med vinkelslipen en fredagskväll då jag ville få upp avgassystemet en bit ifrån marken =)
strippad invändigt för bygge av avgastunnel och bur
Det var lite grund för hur det ser ut... Nu kör vi, ska stå färdig till säsongen börjar !!!
Last edited by Lofqvist on 20 Sep 2016, 21:19, edited 39 times in total.
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Re: Lofqvists Pallbocksräser E30 S50B32 Turbo
Kul att du lägger upp en tråd!
Trist med lager-raset.. Vad blir det för turbo nu till sommaren då?
Trist med lager-raset.. Vad blir det för turbo nu till sommaren då?
"Skam den som ger sig"
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Re: Lofqvists Pallbocksräser E30 S50B32 Turbo
Tackar, hoppas på att kunna få lite bra tips och göra en intressant tråd för er att titta i =)JonasH88 wrote:Kul att du lägger upp en tråd!
Trist med lager-raset.. Vad blir det för turbo nu till sommaren då?
Det var ju en gammal 7675 jag hade, så tanken var att uppdatera till en 7675 billet... men så är det ju de här vanliga "när du ändå köper kan du lika bra göra det ordentlig"... så har snackat lite med bäckis om hur motiverat det är med en bb, och det var tydligen väldigt motiverat på detta bygget. Får se vad man kommer fram till !
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Re: Lofqvists Pallbocksräser E30 S50B32 Turbo
Dags för en liten update =)
Idag började jag bygga om tråget då jag kör m20 lut. så tanken är att lutet ska bli rätt , att tråget kommer lite högre upp då det fick smaka på gatan ett par gånger förra säsongen, breddas en del så att där blir mer volym samt ett par ordentliga skvalpplåtar.
skönt att använda sig av ett aluminium block då vi lyfte i och ur det ett par gånger mellan funderingarna
Sågat i rätt lutning.. skillde 10 grader mellan m20 och m50 om jag inte minns fel.
Ska få tag i en ny oljepickup i veckan så jag kan modifiera den för nya lutet, slängde min gamla då den var full med järnskrot...
Här kommer tråget breddas ca 70mm. måttat och kollat så att allt går fritt för servo osv.
Det var dagens ryck.. blir förhoppningsvis mer skruvat i veckan
Idag började jag bygga om tråget då jag kör m20 lut. så tanken är att lutet ska bli rätt , att tråget kommer lite högre upp då det fick smaka på gatan ett par gånger förra säsongen, breddas en del så att där blir mer volym samt ett par ordentliga skvalpplåtar.
skönt att använda sig av ett aluminium block då vi lyfte i och ur det ett par gånger mellan funderingarna
Sågat i rätt lutning.. skillde 10 grader mellan m20 och m50 om jag inte minns fel.
Ska få tag i en ny oljepickup i veckan så jag kan modifiera den för nya lutet, slängde min gamla då den var full med järnskrot...
Här kommer tråget breddas ca 70mm. måttat och kollat så att allt går fritt för servo osv.
Det var dagens ryck.. blir förhoppningsvis mer skruvat i veckan
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Re: Lofqvists Pallbocksräser E30 S50B32 Turbo
Var ett tag sedan jag uppdaterade nu... har varit seg på att skruva med bilen då jag jobbar jävligt mycket för tillfället...
Men har hunnit kapa till alla delar till tråget och börjat modifiera olje pickupen för nya lutet så nu är det tigningen kvar =)
sen är allt i maskin uppmätt , blocket är iväg på borrning och veven på balansering. så lite händer ju faktist
Soppasystemet kompletaras med en pump till så att man inte står i dynon och får nöja sig med någon jävla kärringeffekt Hur långt orkar mina RC 1700 spridare tror ni ?
En pump till här hade ju inte skadat
Men har hunnit kapa till alla delar till tråget och börjat modifiera olje pickupen för nya lutet så nu är det tigningen kvar =)
sen är allt i maskin uppmätt , blocket är iväg på borrning och veven på balansering. så lite händer ju faktist
Soppasystemet kompletaras med en pump till så att man inte står i dynon och får nöja sig med någon jävla kärringeffekt Hur långt orkar mina RC 1700 spridare tror ni ?
En pump till här hade ju inte skadat
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Re: Lofqvists Pallbocksräser E30 S50B32 Turbo
Då var det dags för uppdate =)
Nu har det hänt lite saker, maskin är på gång ihop, motorutrymmet lackas nu i helgen sen står karossen redo för att sänka ner hjärtat
Efter att allt blev uppmätt kom vi fram till att den som satt ihop maskinen innan varit en jävla klåpare... 4 och 6:e cylindern var oval, maskin som skulle varit ihopsatt och aldrig startad, lär ha varit rasad en runda innan mitt praktras... m.m orkar inte skriva allt.
Men det är bara att bita i det sura äpplet . gör om gör rätt och köpt framför allt köp aldrig en maskin "färdig" igen... efter en del dividerande med bäckis och magnus så kom vi fram till ett motorrecept som heter duga. Bottendelen blir helt ny, NY vev , nya ppf stakar, nya CP kolvar, nya lager , ny oljepump, nya oljemunstycke...
Magnus på JMB optimering i halmstad hjälper mig att bygga ihop motorn då jag jobbar sjukt mkt för tillfället (och framför allt att man vet vad man får när man hämtar tillbaks grejerna). har varit där uppe ett par kvällar i veckan, Veven är balanserad med koppling och hela kittet, fick faktiskt borra rätt bra i koppling och svänghjul för att få det bra. Blocket borras idag lördag för dem nya kolvarna och monteringen tar fart i början av veckan ! så nu när man får mer positiva besked än dåliga så börjar man ju bli sjukt taggad inför kommande säsong !!
2 fina paket från PPF, H-profil stakar + Coatade cp kolvar , SÅ JÄVLA FETA !! ursäkta skiten på linsen !
1 styck s50b33 i lådor, förhoppningsvis är lådorna tomma om en vecka
Många starka motorer som ska rulla 2014 ! också en volvo rödblockare....
Det var allt för idag, kommer bilder under motorbygget i veckan
Tack till mange och JMB optimering som lägger ner all tid på mina projekt, även till bäckis som orkar med alla mina frågor
Nu har det hänt lite saker, maskin är på gång ihop, motorutrymmet lackas nu i helgen sen står karossen redo för att sänka ner hjärtat
Efter att allt blev uppmätt kom vi fram till att den som satt ihop maskinen innan varit en jävla klåpare... 4 och 6:e cylindern var oval, maskin som skulle varit ihopsatt och aldrig startad, lär ha varit rasad en runda innan mitt praktras... m.m orkar inte skriva allt.
Men det är bara att bita i det sura äpplet . gör om gör rätt och köpt framför allt köp aldrig en maskin "färdig" igen... efter en del dividerande med bäckis och magnus så kom vi fram till ett motorrecept som heter duga. Bottendelen blir helt ny, NY vev , nya ppf stakar, nya CP kolvar, nya lager , ny oljepump, nya oljemunstycke...
Magnus på JMB optimering i halmstad hjälper mig att bygga ihop motorn då jag jobbar sjukt mkt för tillfället (och framför allt att man vet vad man får när man hämtar tillbaks grejerna). har varit där uppe ett par kvällar i veckan, Veven är balanserad med koppling och hela kittet, fick faktiskt borra rätt bra i koppling och svänghjul för att få det bra. Blocket borras idag lördag för dem nya kolvarna och monteringen tar fart i början av veckan ! så nu när man får mer positiva besked än dåliga så börjar man ju bli sjukt taggad inför kommande säsong !!
2 fina paket från PPF, H-profil stakar + Coatade cp kolvar , SÅ JÄVLA FETA !! ursäkta skiten på linsen !
1 styck s50b33 i lådor, förhoppningsvis är lådorna tomma om en vecka
Många starka motorer som ska rulla 2014 ! också en volvo rödblockare....
Det var allt för idag, kommer bilder under motorbygget i veckan
Tack till mange och JMB optimering som lägger ner all tid på mina projekt, även till bäckis som orkar med alla mina frågor
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo uppdatering
Idag har det blivit lite donande med bilen. Då triggerhjulet inte var i bästa skick så bytande jag det mot ett nytt och satte upp veven för balansering. såg fint ut så behövde inte göras ngt, men kändes lika bra att kontrollera det. vore ju fan om det vart nå kaos med de...
Blocket hade kommit tillbaks från borrning, så en tvätt av det sen håller magnus på att slipa in kolvringsgapet
Nu är det full fart för att få ihop maskin !
Blocket hade kommit tillbaks från borrning, så en tvätt av det sen håller magnus på att slipa in kolvringsgapet
Nu är det full fart för att få ihop maskin !
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo uppdatering
Du vet att vi måste knäcka 1000hk va? Annars har bäckis lovat att sno tillbaka allt!
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo uppdatering
cerveza wrote:Du vet att vi måste knäcka 1000hk va? Annars har bäckis lovat att sno tillbaka allt!
Det är målet ! det är upp till dig och marco, ni har fria händer
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo uppdatering
Tuffa kolvar de tagit fram
Blir spännande att se hur mycket över 1000hk du hamnar nu då
Blir spännande att se hur mycket över 1000hk du hamnar nu då
"Skam den som ger sig"
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo uppdatering
Haha vi får hoppas att det blir det, den som lever får se !JonasH88 wrote:Tuffa kolvar de tagit fram
Blir spännande att se hur mycket över 1000hk du hamnar nu då
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo uppdatering
Idag tog jag och Frohm ett ryck med e30n ! kom upp vid 8 och for direkt iväg till verkstaden för lite trågbygge
Jag hade kapat till tråget för nya lutet (m20) och breddningen tidigare. hade även gjort lite mallar på hur det skulle se ut, dem kastade vi och körde på frihand !
Här började dagens arbete !
Lite smidigare än att stå hemma i garaget med såg och vinkelslip...
Sidorna och överstycket punktade
svetsade det invändigt också, fällde även i extra skvalpplåtar
färdigt resultat med rätt lut, mer volym och bättre skvalpskydd. nu ska det blästras så ytan blir samma
Tack för all hjälp idag Mr frohm !
Jag hade kapat till tråget för nya lutet (m20) och breddningen tidigare. hade även gjort lite mallar på hur det skulle se ut, dem kastade vi och körde på frihand !
Här började dagens arbete !
Lite smidigare än att stå hemma i garaget med såg och vinkelslip...
Sidorna och överstycket punktade
svetsade det invändigt också, fällde även i extra skvalpplåtar
färdigt resultat med rätt lut, mer volym och bättre skvalpskydd. nu ska det blästras så ytan blir samma
Tack för all hjälp idag Mr frohm !
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo uppdatering
kanske snart dax för mig me att bygga s50 elle bygga om m50:in för 1000hk man måste ju ha ett mål att slå om någon annan gör det.
så du är mitt mål om matte o marco trycker ut 1000hk
så du är mitt mål om matte o marco trycker ut 1000hk
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo uppdatering
Haha helt rätt ! Är redan effektkrig så att det heter duga här hemma. var av en av dem har chribbes gamla e30 så kommer få ladda på bra...ahberg wrote:kanske snart dax för mig me att bygga s50 elle bygga om m50:in för 1000hk man måste ju ha ett mål att slå om någon annan gör det.
så du är mitt mål om matte o marco trycker ut 1000hk
får du mer effekt skja jag köpa en flaska absolut och ett nytt blinkersglas till släpet åt dig haha
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo uppdatering
Nu är även oljepickupen moddad för nya tråget
Fram med sågen !
sen testade vi ett par olika placeringar och måttade till vilken vi tyckte blev bäst
Så här blev placeringen
resultatet när den är monterad, fint som fan !
Fram med sågen !
sen testade vi ett par olika placeringar och måttade till vilken vi tyckte blev bäst
Så här blev placeringen
resultatet när den är monterad, fint som fan !
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo uppdatering
Dette blir spennende å følge med på:)
Re: Lofqvists E30 S50B33 Turbo uppdatering
Valet av turbo är gjort, så i dagarna ramlar det förhoppningsvis in ett fint paket ifrån PPF
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition