Växellåda V8

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
sk8koffe
Posts: 232
Joined: 14 Aug 2012, 07:54
Location: Trelleborg

Växellåda V8

Post by sk8koffe »

Är på jakt efter en låda till v8an, närmre bestämt en 5 växlad zf låda ifrån 530 E34 men efter lite forskande så verkar det som det är samma zf som sitter på så många andra bmw fast med annan sprängkåpa. Kan det stämma? Då bör man kunna ta en vanlig zf låda och svetsa på sprängkåpan ifrån en automatlåda till V8? Då kommer man både billigare undan och det blir enklare att få tag i. Jag antar ingående axel är samma?
Lundgren
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: Växellåda V8

Post by Jens92 »

I handboken jag har till min e34 så finns lådan till 525 och 530 skrivna med samma namn.
Tror de hette typ gs5 320z
Så det är nog så att det faktiskt är samma låda i sig.

Ska fixa en bild på det senare.
User avatar
sk8koffe
Posts: 232
Joined: 14 Aug 2012, 07:54
Location: Trelleborg

Re: Växellåda V8

Post by sk8koffe »

Jens92 wrote:I handboken jag har till min e34 så finns lådan till 525 och 530 skrivna med samma namn.
Tror de hette typ gs5 320z
Så det är nog så att det faktiskt är samma låda i sig.

Ska fixa en bild på det senare.
Låter fint :) Då ska man bara leta upp någon som kan svetsa gjutalu och få sprängkåpan i rätt vinkel och djup för en rimlig summa i Skåne :-)
Lundgren
User avatar
sk8koffe
Posts: 232
Joined: 14 Aug 2012, 07:54
Location: Trelleborg

Re: Växellåda V8

Post by sk8koffe »

Kom på att om jag endå ska byta låda så kan jag ju ta vilken låda som helst egentligen? Då kan jag ta lådan jag har hemma från min 318is och svetsa på sprängkåpa? Visst, inte lika hållbart som zf men jag prioriterar att få bilen rullande och den bör hålla original effekten i min m60b40 om jag undviker kopplingsdumpar? Då bör även original kardan, spakställ och fäste passa? Isåfall behöver jag bara ett annat lager mot veven och då en annan sprängkåpa. Vad tror ni om det? Svetsa om lådan fixar jag billigt då min bror är en jävel på att svetsa alu :-)
Lundgren
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: Växellåda V8

Post by Jens92 »

Sa att jag skulle återkomma och mycket riktigt så verkar vissa 525 och 530 dela låda
Image
User avatar
sk8koffe
Posts: 232
Joined: 14 Aug 2012, 07:54
Location: Trelleborg

Re: Växellåda V8

Post by sk8koffe »

Jens92 wrote:Sa att jag skulle återkomma och mycket riktigt så verkar vissa 525 och 530 dela låda
Image
Det tackar jag för men frågan är om man verkligen vågar ge sig på att svetsa om hehe
Lundgren
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: Växellåda V8

Post by Spiidfriik »

5vxl ZF till M52B28 och S50B30 är iaf så gott som identiska med 5vxl ZF till M60B30. Undantaget sprängkåpan då...

En 318 låda lär man köra skiten ur på en eftermiddag med vridet i en M60B40 är jag rädd. Inte värt jobbet!
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
MrKristian
Posts: 68
Joined: 19 Aug 2013, 12:15
Location: Karlskrona

Re: Växellåda V8

Post by MrKristian »

Jag har i närtid skruvat ur lådor ur en e34 525 touring, och en e34 530i limousin

På de båda ZF-lådorna står det olika art.nr, men dessa i sin tur säger "S5D 320z" enligt realoem.

De har samma hardy-skiva, ser identiska ut men jag vågar inte svara på svängkåpan.
Jag kan titta upp det om det är intressant.
User avatar
sk8koffe
Posts: 232
Joined: 14 Aug 2012, 07:54
Location: Trelleborg

Re: Växellåda V8

Post by sk8koffe »

MrKristian wrote:Jag har i närtid skruvat ur lådor ur en e34 525 touring, och en e34 530i limousin

På de båda ZF-lådorna står det olika art.nr, men dessa i sin tur säger "S5D 320z" enligt realoem.

De har samma hardy-skiva, ser identiska ut men jag vågar inte svara på svängkåpan.
Jag kan titta upp det om det är intressant.

Sprängkåporna skiljer, det vet jag redan men jag undrar ifall ingående axel mot lådorna är olika i diameter :)
Lundgren
MrKristian
Posts: 68
Joined: 19 Aug 2013, 12:15
Location: Karlskrona

Re: Växellåda V8

Post by MrKristian »

sk8koffe wrote:
MrKristian wrote:Jag har i närtid skruvat ur lådor ur en e34 525 touring, och en e34 530i limousin

På de båda ZF-lådorna står det olika art.nr, men dessa i sin tur säger "S5D 320z" enligt realoem.

De har samma hardy-skiva, ser identiska ut men jag vågar inte svara på svängkåpan.
Jag kan titta upp det om det är intressant.

Sprängkåporna skiljer, det vet jag redan men jag undrar ifall ingående axel mot lådorna är olika i diameter :)


Jag kan ta och mäta nästa gång jag är i garaget om det är intressant!
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Re: Sv: Växellåda V8

Post by Niklas Sandström »

Det är samma ingående axel på dom. Iaf den 530 lådan jag har haft hade 29mm axel.
User avatar
HellMek
Posts: 426
Joined: 28 Oct 2012, 22:40
Location: Ängelholm/Malmö
Contact:

Re: Växellåda V8

Post by HellMek »

Spiidfriik wrote:
En 318 låda lär man köra skiten ur på en eftermiddag med vridet i en M60B40 är jag rädd. Inte värt jobbet!
Jaså? Är det 500Nm i vrid i en M60B40? :wink: Jag hade 327hk/488Nm i min 318 och har inte kört sönder nån låda. Då har jag inte ens varit snäll mot den. Däremot 168-diffar och axlar har jag förbrukat. Jag vill nog påstå att lådan håller sålänge man inte överladdar.

Men jag hade hellre svetsat om en ZF ändå, den är ju bevisligen kraftigare.
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: Växellåda V8

Post by Jens92 »

Om man dumpar kopplingen på en m60 så är det nog en del mer massa som ska bromsas av drivlinan jämfört med en m42 även om effekten är liknande.
Sen har M60 iaf 400nm original om jag inte minns fel, så med lite trim så börjar det närma sig.

Du kan få handla en 5 växlad 530d låda av mig annars. Då får du 35mm ingående axel, den håller ;)
User avatar
sk8koffe
Posts: 232
Joined: 14 Aug 2012, 07:54
Location: Trelleborg

Re: Växellåda V8

Post by sk8koffe »

HellMek wrote:
Spiidfriik wrote:
En 318 låda lär man köra skiten ur på en eftermiddag med vridet i en M60B40 är jag rädd. Inte värt jobbet!
Jaså? Är det 500Nm i vrid i en M60B40? :wink: Jag hade 327hk/488Nm i min 318 och har inte kört sönder nån låda. Då har jag inte ens varit snäll mot den. Däremot 168-diffar och axlar har jag förbrukat. Jag vill nog påstå att lådan håller sålänge man inte överladdar.

Men jag hade hellre svetsat om en ZF ändå, den är ju bevisligen kraftigare.
Men du körde ju e36 318is. De har 250g lådan dvs samma låda som tex 325orna. E30 har 240 lådan som knappt håller för symaskinseffekt :-)

Men jag tror växellådsfrågan är löst, ska eventuellt byta min koppling mot en låda :) Annars blir det att svetsa om en ZF :-)
Lundgren
User avatar
HellMek
Posts: 426
Joined: 28 Oct 2012, 22:40
Location: Ängelholm/Malmö
Contact:

Re: Växellåda V8

Post by HellMek »

sk8koffe wrote:
Men du körde ju e36 318is. De har 250g lådan dvs samma låda som tex 325orna. E30 har 240 lådan som knappt håller för symaskinseffekt :-)

Men jag tror växellådsfrågan är löst, ska eventuellt byta min koppling mot en låda :) Annars blir det att svetsa om en ZF :-)
Ja det stämmer, samma låda som 325. Dock pensionerades den pga synkringar och en 240 från E30 318 åkte dit, och den har inte smiskats lika mycket sen bytet. Blev dock rätt kul med 0.81 på femman mot tidigare 1.00 :)
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
HellMek
Posts: 426
Joined: 28 Oct 2012, 22:40
Location: Ängelholm/Malmö
Contact:

Re: Växellåda V8

Post by HellMek »

Jens92 wrote:Om man dumpar kopplingen på en m60 så är det nog en del mer massa som ska bromsas av drivlinan jämfört med en m42 även om effekten är liknande.
Sen har M60 iaf 400nm original om jag inte minns fel, så med lite trim så börjar det närma sig.
Det är sant, både sexor och åttor slår nog hårdare på drivlinan oavsett effekt när det gäller stillastående start.
Det är väl inte så vanligt däremot att BMW´s lådor viker sig under acc på högre växlar (då bilen greppar) av rent vrid? Det gör ju t.ex saabarna.
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Växellåda V8

Post by Nisse Järnet »

Polarn körde 318is E30 med 240whp M42 och originallåda (240?) och den höll skitbra. Gjorde en hel del varvstoppsstarter med 4 pers i bilen osv :)

Skulle dock aldrig lagt ner det jobbet på en sån när ZF lådorna är så billiga.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply