Avdragan skruv kamöverfall!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
anhest

Avdragan skruv kamöverfall!

Post by anhest »

Hej.

Lyckades dra av en skruv till kamöverfallen. Den gick av precis där gängorna börjar så det går inte att dra ut den med polygrip. Ska man borra ut den med grispitt? Kom med tips blir tokig snart!

Image
Anes Music
0732423063
Kristoffer89

Re: Avdragan skruv kamöverfall!

Post by Kristoffer89 »

Prova att knacka upp den med en gängtapp eller ett dorn innan du börjar borra :D
anhest

Post by anhest »

Redan provat. Sitter som sten! Kan man borra ett hål och slå in en torx?
Anes Music
0732423063
Kristoffer89

Post by Kristoffer89 »

Är bulten Loctitad ? Iså fall lär du värma för att det ska släppa lättare. Annars funkar det så gott som alltid med att borra ett tight hål och slå i en torx, borra igenom hela bulten så du får ner torxen så mycket som möjligt..
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Här är trådskaparens bild.
Image

Gick den av när du skulle lossa eller dra åt? Var det vid åtdragning så borde den sitta någorlunda "löst".

Men som nämnts innan, har någon typ av skruvlåsning använts så ska det värmas upp först för att slippa kämpa mot det.

Annars är nog borrning nästa steg. Börja med att slå ett centerhål så nära centrum som möjligt. Börja med en mycket liten borr, borra sakta, ha tålamod. Ta en lite större borr, borra sakta, borra rakt, ha tålamod. Ha ännu mer tålamod.

Nu har man ju faktiskt en ganska bra kant för att sätta dit en liten huggmejsel och prova att knacka och se om man inte kan få skruven att rotera. Brukar vara effektivt. Om inte så kan man använda något lämpligt verktyg att skruva/slå ned i hålet och försök backa ut skruven. Men se för tusan till att du INTE bryter av en Torx-bits där! Vet själv precis hur jobbigt det blir då (borr med pålödda hårdmetallskär från Duromax var det enda som hjälpte). För om skruven fortfarande sitter fast hårt (av andra anledningar än den vanliga förspänningen) så är ju risken stor att en mycket mindre Torx-bits går av om hela skruven gick av från början.

En sista utväg borde väl vara att svetsa på en mutter.
E30 323i -85 : 100% track day car
anhest

Post by anhest »

Den är inte loctitead. Gick av när jag drog åt med 20nm. Måste vart kassa skruvar eller felkalibrerad momentnyckel. Jag provar borra och få ut den med torx. Råkade slå av en bit som man ser på bilden med mejsel och hammare. I värsta fall borrar jag ut hela skiten och sen i med helicoil. Några mått att rekommendera och typ av borr? Tänkte prova med snabbstålsborr 1,5mm från biltema. Har ingen lust att ta av toppen igen så det görs på plats!
Anes Music
0732423063
anhest

Post by anhest »

Någon som har exakta siffror på monentdragningen? Hört 35nm. 20nm restulerade i 1 avdragen bult. Hur hårt ska man dra åt pinnbultarna innan man smäller på kamaxel/överfall?
Anes Music
0732423063
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Kolla här http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=37285" onclick="window.open(this.href);return false;

Har för mig det är 16?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Orre

Post by Orre »

M6 = 10 Nm
M7 = 15 Nm
M8 = 20 Nm

Enligt autodata
To much is never enough !

http://www.garaget.org/Orre-Eriksson
PiLlEvAn

Post by PiLlEvAn »

Jag tiggar alltid fast en mutter när jag ska ha ur bultar!

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
anhest

Post by anhest »

Tack alla för hjälpen. Var smidigare än jag trodde! Borrade hål med 3.5mm borr. Tog en torx i lite större storlek och hamrade in den i hålet. Drog försiktigt och vipps så lossnade den och det var bara att gänga ur!

Drar åt dom med 12 så har man lite mellanrum för eventuell avdragning pga att momentnyckeln jag har i garaget skulle kalibreras 2008 :(
Anes Music
0732423063
markus83

Post by markus83 »

Nisse Järnet wrote:Kolla här http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=37285" onclick="window.open(this.href);return false;

Har för mig det är 16?
Mycket riktigt nisse... 16N/m på över fall och sträckaren i toppen...

När du fått ur den ur gängan bör du gäng rensa.. efter som du vet att den är dålig just där borde du sätta en pinn bult för att minimera risken igen men ändå ha någon styrka kvar.

Vet att kam axel över fallen sätts fast med M7 x 1, 25 stigning ( pinbultar -muttrar )
Post Reply