E28 518 goes 535

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
RoppinJohansson
Posts: 37
Joined: 19 Nov 2013, 22:59
Location: Sveg

E28 518 goes 535

Post by RoppinJohansson »

Var i väg och köpte en riktigt fin 518 i Mora som jag hittade på blocket, en äldre dam som sålde den och sade att det var något konstigt ljud från motorn ibland.
Åkte dit på vinst och förlust och tyckte att klirrandet under ventilkåpan lät bekant, visade sig att det mycket riktigt var en vipparm som gett sig. Körde den hem, 15 mil, ändå och hoppades på det bästa. Satte på några fälgar jag hade hemma rätt snabbt.
Image
'
Mycket riktigt en avkörd vippa på avgassidan
Image

Bytte vippa och åkte rakt igenom bilprovningen
Image

Kastade ur 1,8an, som förövrigt är till salu och måttade in en 3,5 jag köpte i grannbyn istället.
Image

Drog omkull 535an och plockade kardanrör, använde den främre delen och kortade av den en bit och skruvade ihop med bakre delen från 518
Image

Konstaterade att 535 kylaren var för bred för E28an, blev en alukylare tillverkad för en annan BMW istället
Image

Måttade in motorn och byggde egna motorfästen, givetvis hockeypuckar som kuddar.
Image

Efter denna bild vart dom även svetsade fast i rambenen, blev nojjig om de skulle sitta stumt annars eller inte,
Image

Motorn gick dit fint, original kylarslangar osv.
Image

Redde ut elen relativt enkelt, är dock fortfarande osäker på vad denna kontakt är till? RPM och bränsleförbruknings signal till mätarhuset har jag läst något om, nån som vet?
Image

Satte dit några Biltema mätare för att kunna hålla koll på V-temp, O-temp och O-tryck
Image

Expansionskärlet från Volvo 740 hamnade här, dock osäker på om jag borde göra om kylsystemet och sätta expansionskärlet ovanför motorn på torbedväggen och sätta en avluftningsslang från kylaren och dit då kylaren är högst, tankar om det?
Image

Detta tyckte jag blev fult som fan också, hur har andra löst kylningen till generatorn?
Image

Plockade lös diffen och brände ihop den
Image

Gav 3.5an lite service också, nytt oljerör, ställde ventiler, oljefilter osv. Såg kanon fräscht ut där under. Dock har något svetsat en spricka på insugssidan en gång i tiden. Men så länge det funkar är jag nöjd.
Image

Ute och provkörde utan några större problem, drog av en drivaxel men det var snabbt bytt.
Image


En liten filmsnutt på hur han låter vid första uppstart
Uppstart M30B35 i E28an
Post Reply