Turbolarssa E30 Touring M50Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- turbolarssa
- Posts: 232
- Joined: 30 Aug 2010, 15:58
- Location: Lidköping
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo - Hoosier
Drog till Moholmsstrippen igår för att testa bilen lite. Första gången jag kör med denna bilen på strippen och första gången nånsin jag kör med slicks på en bil.
Körde på 550Whp och hade ställt dämparna på de mjukaste och 0 camber.
Första repan ut blev ett fint kängruhopp istarten innan ja kom iväg och rulla in på en 12a.. Har man aldrig kör på slicks å klistrat innan va de en ganska udda känsla när de satte sig istarten
Andra repan ut körde jag en hög 11a och blev som bäst 11.40 / 200.9km/h @ 402m under dagen. Fick aldrig till starten riktigt på hela dagen och körde ett helt gäng mitten 11.or med runt 200km/h i slutfart. Behöver öva mycke starter framöver!, nu blev de totalbugg eller att de spann för mycke och bugga vid växling. Började prova lite starter på 2an och höjde slutfarten något men fortfarande svårt att komma iväg och till slut gav fästet till diffen upp helt, såg att de hade fått en spricka redan på förmiddan.
Hade som mål att köra en 12a iår så är glad över 11.40 men känns surt att inte få till en bra start.
Ska man bara förstärka diff fästet och hoppas de håller eller bygga skottsäkert direkt? Tycker de helt sjukt att drivlinan höll hela dagen, hade tagit med både kardan och drivaxlar ireserv.
Några bilder från depån:
Körde på 550Whp och hade ställt dämparna på de mjukaste och 0 camber.
Första repan ut blev ett fint kängruhopp istarten innan ja kom iväg och rulla in på en 12a.. Har man aldrig kör på slicks å klistrat innan va de en ganska udda känsla när de satte sig istarten
Andra repan ut körde jag en hög 11a och blev som bäst 11.40 / 200.9km/h @ 402m under dagen. Fick aldrig till starten riktigt på hela dagen och körde ett helt gäng mitten 11.or med runt 200km/h i slutfart. Behöver öva mycke starter framöver!, nu blev de totalbugg eller att de spann för mycke och bugga vid växling. Började prova lite starter på 2an och höjde slutfarten något men fortfarande svårt att komma iväg och till slut gav fästet till diffen upp helt, såg att de hade fått en spricka redan på förmiddan.
Hade som mål att köra en 12a iår så är glad över 11.40 men känns surt att inte få till en bra start.
Ska man bara förstärka diff fästet och hoppas de håller eller bygga skottsäkert direkt? Tycker de helt sjukt att drivlinan höll hela dagen, hade tagit med både kardan och drivaxlar ireserv.
Några bilder från depån:
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo - 11.40 / 200.9km/h @ 4
Grymt kört!
Jag var på moholm jag med och körde...såg ut att gå riktigt fint din bil!
Själv körde jag en vit Honda 12,6@201km/h (r-däck suger)
Hoppas du sätter 10an snart!
Mvh/Stefan
Jag var på moholm jag med och körde...såg ut att gå riktigt fint din bil!
Själv körde jag en vit Honda 12,6@201km/h (r-däck suger)
Hoppas du sätter 10an snart!
Mvh/Stefan
- turbolarssa
- Posts: 232
- Joined: 30 Aug 2010, 15:58
- Location: Lidköping
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo - 11.40 / 200.9km/h @ 4
Byggde ett nytt diffäste efter att de gammla sprack på strippkörningen förra helgen så nu är bilen körbar igen.
Såg även att hardyskivan hade fått endel stryck, alla bultarna såg ut såhär :
Såg även att hardyskivan hade fått endel stryck, alla bultarna såg ut såhär :
- turbolarssa
- Posts: 232
- Joined: 30 Aug 2010, 15:58
- Location: Lidköping
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo - 11.40 / 200.9km/h @ 4
Slänger upp lite bilder från Kinnekullering förra helgen.
Depåhäng, tog följe med kompisen i sin Sierra T5 till banan, fint att bo 20min från Kinnekullering:
Bilen fungera fint hela dagen, körde slut 80liter 98oktan:
Depåhäng, tog följe med kompisen i sin Sierra T5 till banan, fint att bo 20min från Kinnekullering:
Bilen fungera fint hela dagen, körde slut 80liter 98oktan:
- turbolarssa
- Posts: 232
- Joined: 30 Aug 2010, 15:58
- Location: Lidköping
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo - KinneKulleRing
Kanske dax för en liten update här vad som händer med Touringen.
Såhär står den nu, haft nere fram/bakvagn för lite översyn, renovering av bromsar osv. Byggt om topplagringarna för lite mer camber och valsat ut skärmarna lite mer:
Bäckis fixa fram ett fint krängarkitt fram/bak med allt runtomkring:
Bakvagn uppe igen, bytt ut lite bussningar från powerflex till Delrin så nu är alla bussningar i Delrin. Slitzade skivor har kommit dit också. Såg att colisen leggat emot fjädertornen så gjort lite bättre utrymme där också:
Polerade upp kanten på Azev fälgar, tog en jävla tid men blev helt okej:
Satt dit en shortshiftspak och kompisen svarvade fram plastbussningar till spakstället nu äre tight å fint. Bytt cylinder på handbromsen till 0,625 också
M5 hardyskiva, nytt stödlager å plastbussing till spakstället har kommit på plats:
Byggt om pedalstället med bromsvåg, liten bild från när ja började måtta fram, dåligt med bilder från när de blev färdigt:
Hållare för vätskebehållarna:
Motorn får hänga med en säsong till, gjorde ett komptest som visade lika på alla cylindrar så blir bara en storservice så bygger ja ny när denna inte orkar mer
Såhär står den nu, haft nere fram/bakvagn för lite översyn, renovering av bromsar osv. Byggt om topplagringarna för lite mer camber och valsat ut skärmarna lite mer:
Bäckis fixa fram ett fint krängarkitt fram/bak med allt runtomkring:
Bakvagn uppe igen, bytt ut lite bussningar från powerflex till Delrin så nu är alla bussningar i Delrin. Slitzade skivor har kommit dit också. Såg att colisen leggat emot fjädertornen så gjort lite bättre utrymme där också:
Polerade upp kanten på Azev fälgar, tog en jävla tid men blev helt okej:
Satt dit en shortshiftspak och kompisen svarvade fram plastbussningar till spakstället nu äre tight å fint. Bytt cylinder på handbromsen till 0,625 också
M5 hardyskiva, nytt stödlager å plastbussing till spakstället har kommit på plats:
Byggt om pedalstället med bromsvåg, liten bild från när ja började måtta fram, dåligt med bilder från när de blev färdigt:
Hållare för vätskebehållarna:
Motorn får hänga med en säsong till, gjorde ett komptest som visade lika på alla cylindrar så blir bara en storservice så bygger ja ny när denna inte orkar mer
Last edited by turbolarssa on 15 Feb 2014, 15:38, edited 1 time in total.
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo
Riktigt ball Touring mysiga updates!
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 402
- Joined: 20 May 2011, 20:21
- Location: Nybro
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo
Älskar stuket på bilen!! Vad kör du för storlek på cylindrarna till bromsarna?
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo
Den är fan fet den där jäveln alltså
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- turbolarssa
- Posts: 232
- Joined: 30 Aug 2010, 15:58
- Location: Lidköping
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo
Riktigt gött att ha en komplett bil att gå mysmeka medPimplaren
Satt dit 0,625 ifram och 0,725 ibak nu, har inte provkört ordentligt än dock..martin.j0hansson
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo
Sitter det fortfarande vanoskolvar i maskin?
Fint bygge, läst igenom hela! Känns fräsht rakt igenom
Fint bygge, läst igenom hela! Känns fräsht rakt igenom
- turbolarssa
- Posts: 232
- Joined: 30 Aug 2010, 15:58
- Location: Lidköping
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo
Japp sitter vanoskolvar i fortfarande, körde 400whp 2012 och 550whp 2013 så får väl se när dom ger upp //LarssonOrre wrote:Sitter det fortfarande vanoskolvar i maskin?
Fint bygge, läst igenom hela! Känns fräsht rakt igenom
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo
flott bygg, følger med videre
- turbolarssa
- Posts: 232
- Joined: 30 Aug 2010, 15:58
- Location: Lidköping
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo
Provar göra en liten update från iphonen..
Satt i lite bättre stolar:
Fotstöd till dom som åker med:
Första provturen för året är alltid gött:
Gjort lite service på bilen med olja, filter, bränslefilter, komptest osv så nu kör ja tills denna motorn ger upp //Larsson
Satt i lite bättre stolar:
Fotstöd till dom som åker med:
Första provturen för året är alltid gött:
Gjort lite service på bilen med olja, filter, bränslefilter, komptest osv så nu kör ja tills denna motorn ger upp //Larsson
- turbolarssa
- Posts: 232
- Joined: 30 Aug 2010, 15:58
- Location: Lidköping
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo
Tips på bromsbelägg? Kör Brembo 4-kolv ifram med 312mm skiva och orginal 325 ibak med slitsade skivor.
Bromsvågen fungerar perfekt efter lite provkörning, inga problem att låsa upp hjulen. Förra året med originalcylinder va de nästa omöjligt även om man stod på pedalen.
Bromsvågen fungerar perfekt efter lite provkörning, inga problem att låsa upp hjulen. Förra året med originalcylinder va de nästa omöjligt även om man stod på pedalen.
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo
Älskar ditt bygge alltså! Riktigt jävla fin e30 må jag säga! En av de snyggaste jag har sett!
Keep it up man!
Keep it up man!
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976