E30 318i, M50b25 ingen gnista.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Wiic
Posts: 769
Joined: 31 Oct 2008, 00:40
Location: Ronneby

E30 318i, M50b25 ingen gnista.

Post by Wiic »

Hej!

Jag hoppas detta är bäst kategori att lägga tråden i, och jag har sökt som en dåre..

Jag har en E30 318i - 88, (Motronic), har lyft ur motorn och stoppat i en M50b25 (Bosch) med tillhörande härva och kringutrustning.
Jag har kopplat allt efter schemat som finns här på ppf, men, har en fråga angående reläna. När jag köpte motorn så fanns inte reläna med på härvan.. Vad jag kan ana så är det bränslepumpsrelä, start och..?
Testade att starta maskinen idag, inget hände. Bränslepumpen var också tyst. Har ström till startmotorn, i säkringsboxen och bra jord. Dock var jag " dum " och använde de gamla reläna från M40 motorn till härvan, jag hoppas att det är fel? Isåfall, hur tusan får man reda på vilka relän jag ska använda? Är en M50b25 med Vanos.
Larm finns eftermonterat på bilen, men den verkar bara nypa tändningen om något strular vilket det inte verkar göra där.

Någon som har några bra idéer?

Väldigt tacksam för hjälp då det kliar i "startamaskinenfingrarna" nu.. :D

Med vänliga hälsningar Victor
Last edited by Wiic on 20 Feb 2014, 20:10, edited 1 time in total.
E30 M50.
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: E30 318i, M50b25 relän?

Post by ButterflyRacing »

Har du gnista ?
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Wiic
Posts: 769
Joined: 31 Oct 2008, 00:40
Location: Ronneby

Re: E30 318i, M50b25 relän?

Post by Wiic »

ButterflyRacing wrote:Har du gnista ?
Just det, glömde nämna, ingen gnista.

Dubbelkollade elen igen efter schemat, allt stod rätt till. Jordpunkter mellan motor/kaross o jordpunkt vid tändspolarna är också korrekta.
Lambdasonden är dock inte ikopplad..
Gulsvartkabel (startmotor) i M50 härvan får också ström.
Har mätt snart all tror jag, haha.. Därav är jag kluven på reläna.
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Re: E30 318i, M50b25 relän?

Post by Evinrude »

De tre reläerna går till styrbox, bränslepump samt ett huvudrelä för ström till spolar, spridare etc
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
User avatar
Wiic
Posts: 769
Joined: 31 Oct 2008, 00:40
Location: Ronneby

Re: E30 318i, M50b25 relän?

Post by Wiic »

Evinrude wrote:De tre reläerna går till styrbox, bränslepump samt ett huvudrelä för ström till spolar, spridare etc
Grymt!
Om man rycker ut de tre reläna kan då motorn bete sig såhär? Dvs inte ens gå runt på starten?
Antar jag får börja leta efter rätt relän till M50 motorn.
Tusen tack!
E30 M50.
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: E30 318i, M50b25 relän?

Post by ButterflyRacing »

Stertmotorn kan inte ha med reläerna att göra.
Den får startsignal direkt från t-låset.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: E30 318i, M50b25 relän?

Post by ButterflyRacing »

Är det en e34 box så går inte pumpen fören motorn snurrar.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Wiic
Posts: 769
Joined: 31 Oct 2008, 00:40
Location: Ronneby

Re: E30 318i, M50b25 relän?

Post by Wiic »

ButterflyRacing wrote:Stertmotorn kan inte ha med reläerna att göra.
Den får startsignal direkt från t-låset.
Anade nästan det..
Får mäta tändningsströmmen imorgon och se, kanske är larmet som låser allt ändå..
Motorn kommer från en E36a :).

Edit! Var ute och mätte tändningen, det går ström genom härvan där också när man vrider på nyckeln. Men fortfarande stendöd, ska försöka få tag i relän imorgon, så kan man eventuellt utesluta problemen med det övriga.
Angående starten så skruvar jag nog bort den igen, rengör alla poler och dubbelkollar allt. Väldigt mysko det här..
E30 M50.
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: E30 318i, M50b25 relän?

Post by Fredro »

De flesta relän är väldigt lika bara lite olika med fler eller färre utgångar och olika placering på stiften. Beror dock på om det är jordstyrning eller inte.

Direkt plus (30) & plus till det som drivs (87).

85 & 86 är Plus & jordstyrning eller jord och plusstyrning spelar ingen roll vilken som r vilken.

Bara mäta därifrån.
Fredrik
070 4567 121
User avatar
Wiic
Posts: 769
Joined: 31 Oct 2008, 00:40
Location: Ronneby

Re: E30 318i, M50b25 relän?

Post by Wiic »

Fredro wrote:De flesta relän är väldigt lika bara lite olika med fler eller färre utgångar och olika placering på stiften. Beror dock på om det är jordstyrning eller inte.

Direkt plus (30) & plus till det som drivs (87).

85 & 86 är Plus & jordstyrning eller jord och plusstyrning spelar ingen roll vilken som r vilken.

Bara mäta därifrån.

Tusen tack!

Det är mätt, IMD och bränslepumpsrelä har ström i uttagen, den tredje (orange 30ah, Bosch) verkar död..?
Börjar få slut på idéer nu, ska ge mig på att ta bort allt larm också.
E30 M50.
User avatar
Wiic
Posts: 769
Joined: 31 Oct 2008, 00:40
Location: Ronneby

Re: E30 318i, M50b25 ingen gnista.

Post by Wiic »

Efter en helsikes massa krabb så har det gått lite framåt.
Bilen får soppa, har bra tryck i soppasystemet, alla relän är hela. Dock släpper spridarna inte igenom soppa och bilen får ingen gnista. Spolarna får ström, triggergivaren visar 513 ohm.
Jag tror jag blir tokig snart.. Vad kan va fel!? Börjar tappa lusten nu :D
E30 M50.
Post Reply