Bästa setupen för M50?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Jiiimmy
Posts: 19
Joined: 25 Jan 2014, 16:26

Bästa setupen för M50?

Post by Jiiimmy »

Nu kommer det en jobbig fråga om m50 igen...
Om man ska bygga en bil för drifting och är sugen på en e36a med m50IV..
Vilket är bäst (med smidd botten och turbo):

-M50 med b28 vev och borrat till 86-87mm? (Har inte hittat så mycket information om denna)

-M50 med b30 vev och 84 mm borr? (har läst att veven kan spricka och att den inte kan varva så mycket)

-M50 med b28 vev och 84 mm borr? (Den mest beprövade setupen?)

Vilket ger bäst vrid och vilken är mest varv villig?
Vilken kombination håller bäst för cirka 600 whp?
Vilken topp är starkast på m50Iv eller m50 vanos ? Vet att ventilerna är klena på vanos topparna..
Vilken motor är bäst att turbokonvertera m50 vanos eller m50IV??
Folk kanske kan skriva om sina setuper och hur dom håller osv.

Tack på förhand! :D
Last edited by Jiiimmy on 11 Feb 2014, 11:09, edited 1 time in total.
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: Bästa setupen för M50?

Post by Marbu »

inte överdrivet insatt i m50 men för 600 whp och smidd håller de nog bra vad du än kör, ju längre slag du har desto mindre kan du varva men mer vrid får du ist.

men även med 3.0 veven kan du nog varva tillräckligt (Y)
Jiiimmy
Posts: 19
Joined: 25 Jan 2014, 16:26

Re: Bästa setupen för M50?

Post by Jiiimmy »

Marbu wrote:inte överdrivet insatt i m50 men för 600 whp och smidd håller de nog bra vad du än kör, ju längre slag du har desto mindre kan du varva men mer vrid får du ist.

men även med 3.0 veven kan du nog varva tillräckligt (Y)
Så för drifting bör det vara en bra balans mellan vrid o varv känns det som :) man behöver ju båda! :D
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: Bästa setupen för M50?

Post by Marbu »

ingen ide att varva mycket mer än original om du inte byter kammar och fjädrar, billigare att bygga vridstark maskin med lagom varv
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Bästa setupen för M50?

Post by erikjakan »

Bygg m54b30 istället, lättare och mer grundeffekt :)
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Jiiimmy
Posts: 19
Joined: 25 Jan 2014, 16:26

Re: Bästa setupen för M50?

Post by Jiiimmy »

erikjakan wrote:Bygg m54b30 istället, lättare och mer grundeffekt :)
Men nu är det så att ja har en m50b25iv :D
Men köra med b28 vev och borra upp till 86-87?
Eller b30vev och borra upp till 87 kanske? Då blir väl motorn på 3.19 l va?
Skulle det funka? :D
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: Bästa setupen för M50?

Post by ippe »

I med 3 liters veven och smidda stakar kolvar. Borra det som är nödvändigt för kolvarna.

Du kommer få en så otroligt vridstark maskin att jag kan säga med säkerhet att du blir nöjd.

Jag tycker det känns onödigt att borra 87mm eller tom 86mm mao tumma på hållbarheten iochmed tunnar cylväggar.
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
Jiiimmy
Posts: 19
Joined: 25 Jan 2014, 16:26

Re: Bästa setupen för M50?

Post by Jiiimmy »

ippe wrote:I med 3 liters veven och smidda stakar kolvar. Borra det som är nödvändigt för kolvarna.

Du kommer få en så otroligt vridstark maskin att jag kan säga med säkerhet att du blir nöjd.

Jag tycker det känns onödigt att borra 87mm eller tom 86mm mao tumma på hållbarheten iochmed tunnar cylväggar.
Är det tunna cylinderväggar på m50? :o har för mig att ja har läst att dom tål att borra upp till 87mm :) men som sagt kanske inte ska chansa..
Men hur är iv toppen? Räcker det att trycka i lite hårdare fjädrar? Och kolla över ventilerna o så :) ??? Siktar runt 600 whp ungefär :)
Skulle en 6567 snurra funka bra ihop med denna motor? den ska användas till drifting.. :)

Tack så länge :D
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: Bästa setupen för M50?

Post by dre racing@ »

när org borr är 84 så lär man borrat bort bra mycket.
men 86 ska visst hålla bra
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: Bästa setupen för M50?

Post by Casy »

Man borrar första ÖD. Finns ingen mening att jaga 1dl extra och riskera sprickor.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Jiiimmy
Posts: 19
Joined: 25 Jan 2014, 16:26

Re: Bästa setupen för M50?

Post by Jiiimmy »

Ingen som har lust att slänga upp ett bänkningspapper på m50b30? :)
Skulle vara völdigt kul o se :)
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: Bästa setupen för M50?

Post by Sten »

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... e&start=51" onclick="window.open(this.href);return false;
Jiiimmy
Posts: 19
Joined: 25 Jan 2014, 16:26

Re: Bästa setupen för M50?

Post by Jiiimmy »

Tack!

Hur svårt är det att ändra lut på motorn egentligen?
Vill ha lite mer utrymme mellan karossen och motorn, för ja vill ha toppmonterad turbo :)
Eller hur får ni plats med en toppmonterad turbo? Ja tänker på att det är ju väldigt tajt :(
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: Bästa setupen för M50?

Post by Daniel86 »

Image

Image
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Re: Bästa setupen för M50?

Post by ToTTeN »

Inga problem. Jag gjorde ett par förstärkningsbucklor bara (får en skära i tornen pga drifting regler
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
Jiiimmy
Posts: 19
Joined: 25 Jan 2014, 16:26

Re: Bästa setupen för M50?

Post by Jiiimmy »

Daniel86 wrote:Image

Image
Tack, men bilderns gjorde mig inte mycket klokare :) så mörkt ju :(
Vilka grenrör kör ni med?
freestyle66
Posts: 74
Joined: 30 Sep 2011, 09:10

Re: Bästa setupen för M50?

Post by freestyle66 »

Ja åker med ganska enkel setup:
m50
b30 vev
insugskammar
pt 6766

bromsar vid 1.5 bar
735 hk
885nm

2bar
850 hk
1019 nm
Men effekten på två bar stämmer inte helt för kopplingen klarade inte riktigt vridet så fick skjuta på vridet lite...

fruktansvärt trevlig maskin att åka drifting me. Lämnar vid
4000 rpm 400 whp
5000 rpm 600 whp
varvar 7500 rpm men åker oftast drifting mellan 4000-6000. varvstopp åker ja bara för de låter gött :D

hade en hx 55a innan och det går inte jämföra körbarheten.
tror de va 200 whp vid 4000 rpm och 300 whp vid 5000 rpm sen kom effekten.. med andra ord svårkört!
Post Reply