Ansvar som verkstad?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Ansvar som verkstad?
Hallå alla juridikkunniga!
Min far driver bilverkstad sedan några år tillbaka och jobbat med bilar sedan han var barn i princip. Nu har han fått en riktigt tråkig kund på halsen.
En passat 1,8n/a-99a kommer in med anmärkningar på dåliga avgasvärden. Det görs en service i samråd med kund samt att han hittar en trasig tändkabel som även den byts. Bilen fungerar ok kund hämtar bil sedan åker ca 4 mil sedan smäller det till i motor och bilen stängs av och dras sedan tillbks till farsgubbens verkstad. Olja ser ganska tråkig ut. Lite väl svart för att gått 4 mil men det syns att den är ny. Går ej på alla burkar varpå han skruvar ur stiftet till den cylindern som inte är med. Elektroden på stiftet är avslaget! Hur? Kompet på cylindern ligger på 7kg. Troligen har ju kamrem hoppat. I detta läge har kund talat med en "vän" på Möller bil för enl kund har han tagit upp oljesticka och tror sig sett att det är för mycket olja i motorn. Far kollar själv och ser då att sticka är trasig så den fortsätter ner mer än den ska. Kund anklagar far att haft sönder Stickan.
Till detta hör att kund köpt bilen av bilimportfirma i Örebro för ca ett år sedan. Efter3 månader skär den dåvarande motorn ihop. Efter mycket bråk och tjafs får kund bilfirman att byta motor på "garanti" de säger sig stoppat i motor med 17k mil på nacken. Finns inga papper på detta. Kund står även och berättar för både mig och far att de fått fylla på ganska mycket olja i omgångar på den "nya" motorn.
Så mycket dumma saker som den här kunden anklagar farsan för och säger att han vet hur det ligger till då han haft minsann över 400bilar. Och det otäcka e att han har ju dragit den bilfirman inför reklamationsnämnden om det förra motorhaveriet och vad kommer han göra och framför allt vad kan han göra i det här fallet? De flesta människor vet ju att va fan som helst kan hända med en bil på 17000mil på mätaren. Om den inte gått 47000mil, e ju ingen som vet.
Vad gör vi? Vad har man för ansvar? Bilen gick ju trots allt när de åkte från gubben.
Min far driver bilverkstad sedan några år tillbaka och jobbat med bilar sedan han var barn i princip. Nu har han fått en riktigt tråkig kund på halsen.
En passat 1,8n/a-99a kommer in med anmärkningar på dåliga avgasvärden. Det görs en service i samråd med kund samt att han hittar en trasig tändkabel som även den byts. Bilen fungerar ok kund hämtar bil sedan åker ca 4 mil sedan smäller det till i motor och bilen stängs av och dras sedan tillbks till farsgubbens verkstad. Olja ser ganska tråkig ut. Lite väl svart för att gått 4 mil men det syns att den är ny. Går ej på alla burkar varpå han skruvar ur stiftet till den cylindern som inte är med. Elektroden på stiftet är avslaget! Hur? Kompet på cylindern ligger på 7kg. Troligen har ju kamrem hoppat. I detta läge har kund talat med en "vän" på Möller bil för enl kund har han tagit upp oljesticka och tror sig sett att det är för mycket olja i motorn. Far kollar själv och ser då att sticka är trasig så den fortsätter ner mer än den ska. Kund anklagar far att haft sönder Stickan.
Till detta hör att kund köpt bilen av bilimportfirma i Örebro för ca ett år sedan. Efter3 månader skär den dåvarande motorn ihop. Efter mycket bråk och tjafs får kund bilfirman att byta motor på "garanti" de säger sig stoppat i motor med 17k mil på nacken. Finns inga papper på detta. Kund står även och berättar för både mig och far att de fått fylla på ganska mycket olja i omgångar på den "nya" motorn.
Så mycket dumma saker som den här kunden anklagar farsan för och säger att han vet hur det ligger till då han haft minsann över 400bilar. Och det otäcka e att han har ju dragit den bilfirman inför reklamationsnämnden om det förra motorhaveriet och vad kommer han göra och framför allt vad kan han göra i det här fallet? De flesta människor vet ju att va fan som helst kan hända med en bil på 17000mil på mätaren. Om den inte gått 47000mil, e ju ingen som vet.
Vad gör vi? Vad har man för ansvar? Bilen gick ju trots allt när de åkte från gubben.
Driving a fast SAAB is like coming out of the closet, You might surprise someone but your still gay!
Re: Ansvar som verkstad?
Bedriver själv en bilverkstad, och sånt där är alltid trist.
Vi hade en bil som rasade (kamkedja rappade över) vid startögonblick efter reparation för ca 3 veckor sedan.
Men fyllt på för mycket motorolja? Rekommendationslistorna säger ex 4 liter motorolja, har man i detta fall fyllt på 6 liter eller vadå?
/Robin
Vi hade en bil som rasade (kamkedja rappade över) vid startögonblick efter reparation för ca 3 veckor sedan.
Men fyllt på för mycket motorolja? Rekommendationslistorna säger ex 4 liter motorolja, har man i detta fall fyllt på 6 liter eller vadå?
/Robin
Audi S2 2,5 liter - 800whp?
VR Motor Stockholm AB
Robin Raita
VR Motor Stockholm AB
Robin Raita
Re: Ansvar som verkstad?
Tjo.
Farsan har som"rutin" å blöda motorn på olja över en kopp kaffe. Sedan är ju dunken på 4liter så varför ta en till om rekommendationen säger 4liter. Ja du förstår säkert. Men kan i lika gärna vara så att dottern har legat 110kmh sedan växlat från 5till 2an vem vet. Bara så jäkla trist. Läst lite i Arn och ser ju ut som han får göra som han vill. Tror inte de kommer så långt på grund av bristande bevis.
Farsan har som"rutin" å blöda motorn på olja över en kopp kaffe. Sedan är ju dunken på 4liter så varför ta en till om rekommendationen säger 4liter. Ja du förstår säkert. Men kan i lika gärna vara så att dottern har legat 110kmh sedan växlat från 5till 2an vem vet. Bara så jäkla trist. Läst lite i Arn och ser ju ut som han får göra som han vill. Tror inte de kommer så långt på grund av bristande bevis.
Driving a fast SAAB is like coming out of the closet, You might surprise someone but your still gay!
Re: Ansvar som verkstad?
Nä precis, de jag menar.
Sen ska man veta att ARN inte är farliga. Finns såna kålrötter som anmäler osv (inte min firma jag har idag utan ett tidigare jobb jag jobbade på) så jag anser verkligen att de opartiska i sin fråga.
Dom är inte helt tappade bakom flötet.
Hoppas de ordnar sig.
Mvh Robin
Sen ska man veta att ARN inte är farliga. Finns såna kålrötter som anmäler osv (inte min firma jag har idag utan ett tidigare jobb jag jobbade på) så jag anser verkligen att de opartiska i sin fråga.
Dom är inte helt tappade bakom flötet.
Hoppas de ordnar sig.
Mvh Robin
Audi S2 2,5 liter - 800whp?
VR Motor Stockholm AB
Robin Raita
VR Motor Stockholm AB
Robin Raita
Re: Ansvar som verkstad?
Tack. Ska ta ett snack med honom och säga att han är välkommen att hämta sin bil och inte höra av sig mer. Sedan har vi bytt ena lyktan fram samt lite andra småprylar som inte har något med motorn att göra. Allt som allt en summa på ca2500:- som vi bara skiter i att fakturera så kan han ännu mindre komma och gnälla.
Finns det någon mer med liknande berättelser gärna åt bägge hållen?
Finns det någon mer med liknande berättelser gärna åt bägge hållen?
Driving a fast SAAB is like coming out of the closet, You might surprise someone but your still gay!
Re: Ansvar som verkstad?
Hoppas verkligen det löser sig!
Vet hur jobbig en sådan sits kan vara, speciellt när kunden är av det jobbigare slaget..
Hade en kund på våran verkstad för ett tag sen som kom förbi med sin bil för en enklare reparation, vid rep tillfället så hörde mekanikern att bilen lät riktigt illa och bestämmde sig för att lokalisera var ljudet kom ifrån av nyfikenhet. Var ganska tydligt att det lät från kamremskåpan och när han kollar så ser han att remmen är riktigt slak.. Kunden rekomenderas muntligt att lämna kvar bilen och byta kamrem och även service då det är dags men avvaktar då behovet av bilen var för stort den veckan. Kunden ringer sedan upp veckan efter och bokar in service UTAN kamremsbyte..
När bilen kommer in på verkstaden känner mekanikern igen bilen och ringer upp ägaren och rekomenderar kamremsbyte igen, men enligt ägaren så ska han ha bytt den för bara 1 år sedan (på en verkstad som inte finns kvar) och vill BARA ha service.
Efter servicen med nya oljor, stift osv så ska den startas och köras ut.. Då sa kamremmen upp sig! Kunden påstår då att vi har saboterat remmen osv och en komplicerad sits uppstår. Den stora missen som vi gjorde var att inte skriva ner våra samtal. Hade vi som verkstad fört in alla våra samtal med kunden i datorn så hade det vart otroligt mycket lättare..
Av ren slump med ett samtal med en annan verkstad så kände dem igen bilen och framförallt kunden, det visade sig att han servat bilen för några hundra mil sedan hos dem och då fått rekomenderat och även nerskrivet på kvittot att bilen ej bör köras innan kamremmen byts.. Så vi klarade oss..
Det är jääättteviktigt att skriva ner samtal med kund. Även om det kanske inte hjälper i ditt fall vill jag bara föra fram det.
mvh
Vet hur jobbig en sådan sits kan vara, speciellt när kunden är av det jobbigare slaget..
Hade en kund på våran verkstad för ett tag sen som kom förbi med sin bil för en enklare reparation, vid rep tillfället så hörde mekanikern att bilen lät riktigt illa och bestämmde sig för att lokalisera var ljudet kom ifrån av nyfikenhet. Var ganska tydligt att det lät från kamremskåpan och när han kollar så ser han att remmen är riktigt slak.. Kunden rekomenderas muntligt att lämna kvar bilen och byta kamrem och även service då det är dags men avvaktar då behovet av bilen var för stort den veckan. Kunden ringer sedan upp veckan efter och bokar in service UTAN kamremsbyte..
När bilen kommer in på verkstaden känner mekanikern igen bilen och ringer upp ägaren och rekomenderar kamremsbyte igen, men enligt ägaren så ska han ha bytt den för bara 1 år sedan (på en verkstad som inte finns kvar) och vill BARA ha service.
Efter servicen med nya oljor, stift osv så ska den startas och köras ut.. Då sa kamremmen upp sig! Kunden påstår då att vi har saboterat remmen osv och en komplicerad sits uppstår. Den stora missen som vi gjorde var att inte skriva ner våra samtal. Hade vi som verkstad fört in alla våra samtal med kunden i datorn så hade det vart otroligt mycket lättare..
Av ren slump med ett samtal med en annan verkstad så kände dem igen bilen och framförallt kunden, det visade sig att han servat bilen för några hundra mil sedan hos dem och då fått rekomenderat och även nerskrivet på kvittot att bilen ej bör köras innan kamremmen byts.. Så vi klarade oss..
Det är jääättteviktigt att skriva ner samtal med kund. Även om det kanske inte hjälper i ditt fall vill jag bara föra fram det.
mvh
Re: Ansvar som verkstad?
Jag är ju som sagt ingen bilmekaniker menskruvat bil sen min första epatruck när jag var 14 vilket blir 20år nu så lite har man ju lärt sig under åren. Kunden ringde upp farsan ikväll och skrek och ifrågasatte varför han inte börjat laga bilen varpå far svara att han är sjukskriven för diskbråck minst en månad framåt och ev operation på de. Nu skulle kunden komma och hämta bilen, köra den till möller bil i Örebro och få den lagad sedan skicka räkningen till farsgubbens företag!? Önskar kunden lycka till men det tär på min gubbes ork. Så jävla trist att det finns sånna här energisugare!
Driving a fast SAAB is like coming out of the closet, You might surprise someone but your still gay!
Re: Ansvar som verkstad?
Låter långsökt att det skulle vägen för kunden enligt min bedömning på det du skrivit. Har ni kvar bilen ännu så skulle jag absolut fotodokumentera den defekta oljestickan så ni kan påvisa att den inte är tillförlitlig. Sänder han en räkning är det bara att bestrida den. Samma om han sänder det till KFM. ARN borde inte gå på hans linje, men ni får svara dem noggrant vid behov och förklara alla detaljer. Gör noteringar på datum, tid och vad som sades vid de olika samtalen. Prata ihop dig med farsgubben så ni är helt säkra på allt som hänt. Kundens sista utväg är TR men det brukar de flesta dra sig för om de är det minsta osäkra. Kostar fläsk att stämma någon om man inte själv vet hur man gör, vad man ska yrka, samt vilka rättsliga grunder och bevis man har. Och en Passat-motor är nog inte så dyr att man passerar gränsen att få ersättning för sina rättegångskostnader (annat än en mycket liten del).
Tyvärr dyker det då och då upp såna här drägg i samhället. De kan göra en sömnlös många nätter, men oftast leder det ingenstans, om man inte låter sig knäckas av deras gnäll och hot. En del vet överhuvudtaget inte vad de sysslar med, utan har som taktik att vara aggressiva och påstridiga och på så vis få som de vill.
Tyvärr dyker det då och då upp såna här drägg i samhället. De kan göra en sömnlös många nätter, men oftast leder det ingenstans, om man inte låter sig knäckas av deras gnäll och hot. En del vet överhuvudtaget inte vad de sysslar med, utan har som taktik att vara aggressiva och påstridiga och på så vis få som de vill.
Infowars - because there is a war on for your mind
Re: Ansvar som verkstad?
Polarn köpte en tokfin m3 e36 neråt Halmstad på en bilfirma. Sen åkte han hem till Falun med bilen och där rasade den. Han hade inte plågat bilen på något vis. Han hörde ju naturligvis av sig till bilfirman som naturligtvis vägrade ta på sig något ansvar och var till en början ens inte intresserade av att föra någon dialog.
Så polarn tog den hårda och långa vägen. Det slutade med att bilfirman fick betala 25.000:- det tog över ett år.
Så polarn tog den hårda och långa vägen. Det slutade med att bilfirman fick betala 25.000:- det tog över ett år.
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Re: Ansvar som verkstad?
Här har ju farsan försökt mötas med kunden och erbjudit att kund står för delar och farsan för jobbet men kund har inte accepterat det och bara anklagat far. Så nu är det upp till kunden att göra precis vad han vill. Gubben lägger troligen ned företaget i dagarna som kommer bara hans revisor behagar komma hem från solsemester :/ det här fick liksom muggen att rinna över för honom samt att han åkt på diskbråck. Sen när verkstan är nedlagd så är det ju tyvärr god luck have fun för kunden.Hansa wrote:Polarn köpte en tokfin m3 e36 neråt Halmstad på en bilfirma. Sen åkte han hem till Falun med bilen och där rasade den. Han hade inte plågat bilen på något vis. Han hörde ju naturligvis av sig till bilfirman som naturligtvis vägrade ta på sig något ansvar och var till en början ens inte intresserade av att föra någon dialog.
Så polarn tog den hårda och långa vägen. Det slutade med att bilfirman fick betala 25.000:- det tog över ett år.
Driving a fast SAAB is like coming out of the closet, You might surprise someone but your still gay!
Re: Ansvar som verkstad?
I ett sånt läge hade jag vägrat ta emot bilen, billigare att missa att tjäna pengar på en liten service än att bli skyldig kunden en bättre begagnad motor + jobb!Orre wrote:Hoppas verkligen det löser sig!
Vet hur jobbig en sådan sits kan vara, speciellt när kunden är av det jobbigare slaget..
Hade en kund på våran verkstad för ett tag sen som kom förbi med sin bil för en enklare reparation, vid rep tillfället så hörde mekanikern att bilen lät riktigt illa och bestämmde sig för att lokalisera var ljudet kom ifrån av nyfikenhet. Var ganska tydligt att det lät från kamremskåpan och när han kollar så ser han att remmen är riktigt slak.. Kunden rekomenderas muntligt att lämna kvar bilen och byta kamrem och även service då det är dags men avvaktar då behovet av bilen var för stort den veckan. Kunden ringer sedan upp veckan efter och bokar in service UTAN kamremsbyte..
När bilen kommer in på verkstaden känner mekanikern igen bilen och ringer upp ägaren och rekomenderar kamremsbyte igen, men enligt ägaren så ska han ha bytt den för bara 1 år sedan (på en verkstad som inte finns kvar) och vill BARA ha service.
Efter servicen med nya oljor, stift osv så ska den startas och köras ut.. Då sa kamremmen upp sig! Kunden påstår då att vi har saboterat remmen osv och en komplicerad sits uppstår. Den stora missen som vi gjorde var att inte skriva ner våra samtal. Hade vi som verkstad fört in alla våra samtal med kunden i datorn så hade det vart otroligt mycket lättare..
Av ren slump med ett samtal med en annan verkstad så kände dem igen bilen och framförallt kunden, det visade sig att han servat bilen för några hundra mil sedan hos dem och då fått rekomenderat och även nerskrivet på kvittot att bilen ej bör köras innan kamremmen byts.. Så vi klarade oss..
Det är jääättteviktigt att skriva ner samtal med kund. Även om det kanske inte hjälper i ditt fall vill jag bara föra fram det.
mvh
Händer då och då i mekbranschen att det dyker upp tveksamheter, gäller ofta att ha lite intution och kunna avstyra problem i tid. Som väl är har jag en chef som delar de flesta av mina åsikter!
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ansvar som verkstad?
så fort några komplikationer uppstår mellan kund/bil så dokumentera det direkt och låt kund skriva under AO/fakturan att den är medveten om riskerna/bristerna.
då slipper man sånna här beskymmer det har jag fått lära mig nu som personlig servicetekniker.
många kunder som anklagar en för att ha fördärvat osv.. nu går det av ren vana att dokumentera det man ser/finner och påtala kunden samt en underskrift om dom inte vill göra vid det.
hade detta varit min kund så hade jag tagit gett tillbaka pengarna för servicen sedan önskat kunden lycka till..
OBS vill bara nämna detta till er som läser denna tråd och jobbar som mek/tekniker i bilbranschen.
Om en kund kommer in och vill ha t.ex service på bilen och den rek oljan är castrol 0w/30 edge
men kunden har redan köpt olja på den lokala macken typ statoil 5w/40 och vill att vi/du skall fylla på den ist.
ANTECKNA DÅ direkt att kunden har egen olja och tar fullt ansvar vid evt motorras osv pga av den ej rek oljan och be kunden själv fylla på olja i sin bil.
Det räcker inte med att kunden skriver under en AO/faktura att den är medveten om riskerna för det är fortfarande du som mekaniker som fyller på oljan
och får stå för evt motoras osv....
det är bara ett tips. har fått höra sånna historier från olika verkstäder samt personal ifrån castrol själva!
ju mer vi som mekaniker antecknar/dokumenterar o påtala för kund och be dom skriva under, ju mindre risk löper vi att åka dit pga att jobbiga kunder
önskar din far lycka till och kunden har INTE alltid rätt!
då slipper man sånna här beskymmer det har jag fått lära mig nu som personlig servicetekniker.
många kunder som anklagar en för att ha fördärvat osv.. nu går det av ren vana att dokumentera det man ser/finner och påtala kunden samt en underskrift om dom inte vill göra vid det.
hade detta varit min kund så hade jag tagit gett tillbaka pengarna för servicen sedan önskat kunden lycka till..
OBS vill bara nämna detta till er som läser denna tråd och jobbar som mek/tekniker i bilbranschen.
Om en kund kommer in och vill ha t.ex service på bilen och den rek oljan är castrol 0w/30 edge
men kunden har redan köpt olja på den lokala macken typ statoil 5w/40 och vill att vi/du skall fylla på den ist.
ANTECKNA DÅ direkt att kunden har egen olja och tar fullt ansvar vid evt motorras osv pga av den ej rek oljan och be kunden själv fylla på olja i sin bil.
Det räcker inte med att kunden skriver under en AO/faktura att den är medveten om riskerna för det är fortfarande du som mekaniker som fyller på oljan
och får stå för evt motoras osv....
det är bara ett tips. har fått höra sånna historier från olika verkstäder samt personal ifrån castrol själva!
ju mer vi som mekaniker antecknar/dokumenterar o påtala för kund och be dom skriva under, ju mindre risk löper vi att åka dit pga att jobbiga kunder
önskar din far lycka till och kunden har INTE alltid rätt!
Re: Ansvar som verkstad?
Har ju gått några veckor nu å inte hört ett skit. Tror det var mycket skrämseltaktik från deras sida. Sa till om att det inte fungerar hos oss. Bilen har stått på deras uppfart sedan dess. E ju upp till dom att bevisa att det är fars fel. Sedan om man går in på skiljedomstolens hemsida som det här ärendet skulle tas upp i om det var så, där finns ett räkneexempel på vad det kostar. Kunden skall i detta fall hosta upp 4700 euro för att de ska ta upp fallet och detta om en bil som är värd ca 10000:- som dom riskerar och förlora om dom inte får rätt. Men vi får väl se hur pass dumma i huvet dom e
Driving a fast SAAB is like coming out of the closet, You might surprise someone but your still gay!