Funderingar kring M50 vs S50

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
nojas
Posts: 96
Joined: 06 Nov 2007, 19:35

Funderingar kring M50 vs S50

Post by nojas »

Tjo!

Jag behöver bolla tanker & idéer med lite folk som har kunskap kring BMW's motorer & vilket bättre ställe än här.
Har tidigare kört kompressor på en S50B30 men är sugen på att bygga nytt. Tänkte sälja kompressorkitet & motorn för sig & införskaffade därför en M50B25. Tänkte lite att eftersom det är första gången är det bättre om det rasar på en billig motor.

Men nu när folk har börjat rycka lite i motorn & ju mer jag läser här & på andra ställen ju mer osäker blir jag. Motorn kommer sitta i min E36'a med fokus på bana med ett väldigt kompetent chassi. Jag vill plocka ut runt 500-550whp vilket givetvis är möjligt med båda motorerna. Har läst mycket i spjuverns tråd & blev inspirerad av hans fina register på sin M20 & det är väl målet om än högt siktat.

Så nu till min fråga, hur hade ni själva gjort? Medveten om att det springer iväg en del i slantar men vill bygga efter konstens regler för att det ska hålla (med det sagt är det inte säkert att så blir fallet). Stakar & kolvar + nya lager i botten på S50'n. Hur mycket behövs göra i toppen för önskvärd effekt? Vad behöver jag göra på en M50b25 för att nå samma effekt? Man får även räkna med kostnad för oljefilterhus, spjäll osv som redan finns på S50'n.

Oavsett så kommer den rulla på vi-pec & någon snurra härifrån som är god för effekten. (Kom gärna med tips här också)

Ledsen för att inlägget blev väldigt luddigt men beslutsångesten är stor & just nu vet jag knappt själv vad som är fram eller bak. Sälja S50'n & stoppa pengarna i M50'n eller är det bara korkat då man har en fin grund i S50'n med 0.5l mer, bättre lyftare osv?
M3E30 | Murderwal www.tyskstuk.de
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Funderingar kring M50 vs S50

Post by erikjakan »

bygg på s50in såklart....
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
nojas
Posts: 96
Joined: 06 Nov 2007, 19:35

Re: Funderingar kring M50 vs S50

Post by nojas »

Tjo Erik, har följt även ditt projekt på vårt forum (oijoij.com) & du verkar ha rejäl koll. Fet jäkla 6-serie!
Håller stakarna i S50'n eller bör man byta dessa? Vad är de svagaste punkterna & hur är det med toppen överlag?

Körde du på en kullagrad 5862?
M3E30 | Murderwal www.tyskstuk.de
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: Funderingar kring M50 vs S50

Post by xelerator »

Vid de effekt uttagen hade jag bytt lite interna motordelar.

Vill du ha bra transientrespons, kör med dubbla mitsu 15t samt aktiv vanos, så ska du se...
De lär bli bra för ditt effektmål, ska du ha mer effekt så kan du gå upp till 19t, gärna äkta evo agg. De är osannolikt effektiva..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Funderingar kring M50 vs S50

Post by erikjakan »

nojas wrote:Tjo Erik, har följt även ditt projekt på vårt forum (oijoij.com) & du verkar ha rejäl koll. Fet jäkla 6-serie!
Håller stakarna i S50'n eller bör man byta dessa? Vad är de svagaste punkterna & hur är det med toppen överlag?

Körde du på en kullagrad 5862?
Tjo!

Tackar!

Jag hade bytt dem när maskin ändå är isär.
Det var en glidlagrad 5862 jag hade.

Toppen är kanon, flödar bra o solida lyftare.

Jag hade gjort:

Kolvar
Stakar
arp
cooper
Sen en garrett 3582r eller en 6266 pt.


Mycket vill ha mer och då är det lika bra med stabil maskin.

TT är nog kalas, men inte nödvändigt med så lågt effektuttag som 550hk.

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Houk
Posts: 57
Joined: 14 Aug 2012, 16:35
Location: Brodalen / Lysekil

Re: Funderingar kring M50 vs S50

Post by Houk »

Ja som föregående talare säger så hade jag med byggt på S50in då du redan har den, sen så ska ju toppen va riktigt fin på den gämnfört med M50in.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Funderingar kring M50 vs S50

Post by Nisse Järnet »

Ingen tvekan om att S50in är en bättre motor, men för den effekten som efterfrågas behöver man ju knappast göra nåt med M50 toppen heller.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: Funderingar kring M50 vs S50

Post by Casy »

Nisse Järnet wrote:Ingen tvekan om att S50in är en bättre motor, men för den effekten som efterfrågas behöver man ju knappast göra nåt med M50 toppen heller.
Håller med. Får du 20 papp för S50n så har du smidda kolvar, stakar och lager till en M50-spis. Och då pallar den mycket mos. Släng i en 2,8vev för 1000-lappen kan ju va en idé. Så hade jag gjort, men alla tänker väl olika :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Re: Funderingar kring M50 vs S50

Post by Doktorn »

Jag hade krängt S50 o köpt fin turbo o kines-stakar till M50 och sen är allt bra. Visst, har di flis över så gör det samma med S50 men känns som overkill för det effektmålet. Har polare som åker med det moset i oöppnade M50 meen det är utan garanti ;)
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Re: Funderingar kring M50 vs S50

Post by Doktorn »

Xelerator: Nu vill jag inte sabba killens tråd, men den dagen någon visar bromspapper på samma motor med dubbelturbo vs en rätt dimensionerad singel till dubbelns fördel lovar jag att va tyst. Tills dess står jag fast vid att det är en hägring. Enda anledningen som är godtagbar för dubbelturbo är när det inte finns en som är stor nog eller för traktorpulling där det inte går att antilagga igång den stora.
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
nojas
Posts: 96
Joined: 06 Nov 2007, 19:35

Re: Funderingar kring M50 vs S50

Post by nojas »

Ingen sabbar någon tråd, alla tankar & idéer är bra.
Tankarna jag gick i innan var just att kränga S50'n & köpa smidda saker för att hinka i M50'n.
M3E30 | Murderwal www.tyskstuk.de
Post Reply