cross fråga 4T

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
nicke.t

cross fråga 4T

Post by nicke.t »

har en honda 450 4T -05. den står i kallgarage å är skitsvår att starta kall,men ställer man en kupevärmare i närheten 30 min typ så startar den på första kicken. vet att dom är jävligt känsliga på ventilspel om de är fel så blir dom svårstartade men har kollat spelet 2 ggr å det är innom toleranser,å kammen står rätt,har även prövat ändra nålen å skruva luftskruven. får inge ordning på hojjen. vet att de finns lite cross folk här kanske nån har tips. andra crossar jag haft brukar kräva ca 1-3 kickar när de är kallt inte 20 st så nåt e knas.

alla tips å funderingar motages tacksamt. :)
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Casy

Re: cross fråga 4T

Post by Casy »

lättare att starta på sommaren eller? isåfall hade jag satt min högra pungkula på att lågfartsmunstycket är ett snäpp för litet, eller att blandskruven/bränsleskruven inte är utskruvad tillräckligt. Rek är väl ca 2,5 varv från stängd. Mellan 1,5-3,5 brukar man ligga.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
nicke.t

Post by nicke.t »

ja i sommras va de inga problem, har skruvat lite in å ut på den, har bara 1 varv ut nu,får testa lite till. kan ju hända som du säger att man får bestycka om lite på vintern.
hadde en yamaha 450 förut den fick ja byta stift på vintern kommer inte ihåg om de va upp eller ner men de va knepet på den.
lampann

Post by lampann »

Blandskruven ställer du in på tomgång! vrider så den stiger i varv och när tomgången vänder och börjar sjunka då har du en bra inställning! ett par pump på gasen sen kicka igång ;)! Är ju endast om du inte har något ventilspel på insug dom är svårstartade men det har du ju kollat! Funderar på om du har otäta ventiler! Mvh
Casy

Post by Casy »

lampann wrote:Blandskruven ställer du in på tomgång! vrider så den stiger i varv och när tomgången vänder och börjar sjunka då har du en bra inställning! ett par pump på gasen sen kicka igång ;)! Är ju endast om du inte har något ventilspel på insug dom är svårstartade men det har du ju kollat! Funderar på om du har otäta ventiler! Mvh
På tomgång vettefan.. jag brukar ställa in när motorn är varm, och när man precis möter med gas. Ett ½ varv fel kan få en förgasarmotor att kännas mindre snärtig i gasresponsen annars.. min erfarenhet. Men alla kanske gör olika :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
markus

Post by markus »

Upp en ev två storlekar på lågfartsmunstycket och sen göra en tomgångsinställning.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
nicke.t

Post by nicke.t »

Ska prova i helgen om de går få till. Otät ventil har jja oxo tänkt på.
Dom e ju ingen höjdare på honda.. tack för svar folk.
Post Reply