ZF kopplingsgaffel problem

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Gustavgatsten

ZF kopplingsgaffel problem

Post by Gustavgatsten »

Jag har en e46 328 med zf låda. Upptäckte att tidigare ägare hade satt en kloss bakom kopplingspedalen så den ej går att trycka i botten och därför är bilen lite svårväxlad. Jag tog bort klossen och då går kopplingsgaffeln i tryckplattan=låter som fan...

Jag skulle behöva lite hjälp med vad som är kasst. Jag vet inte hur det ska se ut, själv skulle jag gissa på saken som sitter på motsatt sida växellådan än slavcylindern, den runda saken som verkar vara gjord i plast och är helt söndertrasad. Eller allt kanske måste bytas?

Image

Image
Ska denna fjädrande saken sitta runt kopplingsgaffeln?
Image

Image

Image

Image

Skitigt och dåliga bilder men uppskattar all hjälp!
e30mattias

Re: ZF kopplingsgaffel problem

Post by e30mattias »

Jepp, nytt kopplingspaket som gäller. Vill säga trycklager, lamell samt tryckplatta. Finns hela kitt att köpa.

Fjädern håller fast armen i den sidan JA.

Att slavcylinder tappen har blivit lite skadad på ändan ska nog inte spela nån större roll. Dock att tryckplattan har hunnit slipa ganska rejält på armen där tappen kommer är inte så bra (till och med ett litet hål). Hmm, beror på hur tunn plåten har blivit RUNT hålet.

Personligen skulle jag nog söka fram en begagnad ny arm. Att börja svetsa är inte heller nåt att rekommendera.

Tänk på att cylinder tappen skuffar på rätt så rejält.

Ett tips till nästa gång, när du tar ner lådan så släpp lös HELA slavcylindern, inte röret från cylindern. Så slipper du lufta sen. Kan vara problem att lufta slavcylindrar. Speciellt ifall man börjar ha något sliten huvudcylinder med.

Edit: Glömde säga sjukt härlig lösning på problemet av tidigare ägare.. :roll: :lol:
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.

Bilmekaniker till vardag.

Bygger M20 Turbo.

Nisvo Motorsport

When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
Gustavgatsten

Post by Gustavgatsten »

Tack så mycket! Lådan sitter kvar i bilen, jag håller på att byta motor, så det blir annan koppling. Det jag är mest osäker på är om jag byter delen som sitter mittemot slavcylindern(ser riktigt kass ut) och sätter ihop bilen, kommer slavcylindern fortfarande köra in gaffeln i tryckplattan?
Gustavgatsten

Post by Gustavgatsten »

Hade för mig jag sett hur det ska se ut och tillslut hittade jag det. Får hoppas att det är plastpluppen som orsakat det.

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=78827" onclick="window.open(this.href);return false;
e30mattias

Post by e30mattias »

Aha! Den va den plastpluppen du snacka om, tänkte du snackade om cylinder tapp "änden".

Aaa-a, jees absolut!

Ifall den va såpass nernött så har det ju blivit ett för stort döläge mellan trycklager och solfjäder (tryckplatta).

Troligtvis där största felet ligger!

MVH.
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.

Bilmekaniker till vardag.

Bygger M20 Turbo.

Nisvo Motorsport

When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
load3d_

Post by load3d_ »

Tänk på att du behöver verktyg för att montera sac kopplingar
Jonatan

0768474698
Post Reply