BMW e36 godkänd MED turbo

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
HellMek
Posts: 426
Joined: 28 Oct 2012, 22:40
Location: Ängelholm/Malmö
Contact:

Re:

Post by HellMek »

JErngren wrote:Vad jag har upplevt är att bes. inte ändrar färgkoden i regg.beviset. Besiktat flera gånger med olika färger på bilen men inte ändrats, och polisen bara klagat.

Vad jag vet när man har ändrat färgen är att man ska fylla i det i regg.beviset i övriga änmälningar och skicka in det.
Det har jag gjort. Lackade om en bil och skickade in pappret, några dagar senare kollade jag på transportstyrelsens sida och då var färgen ändrad i registret :)
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
HellMek
Posts: 426
Joined: 28 Oct 2012, 22:40
Location: Ängelholm/Malmö
Contact:

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Post by HellMek »

Nu när jag ändå gjort ett grymt trådlyft tänkte jag fråga nåt som passar in i tråden.

Compact E36 och regga med BMW V8, eftermarknadssprut och E85 sugis. Kan det funka med bara större bromsar, bakaxel och den biten? Åttan finns ju med olika effektalternativ så man kan anpassa efter vikten om det är nödvändigt. Misstänker att 220hk är rimligare än 280.
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Post by Micke »

HellMek wrote:Nu när jag ändå gjort ett grymt trådlyft tänkte jag fråga nåt som passar in i tråden.

Compact E36 och regga med BMW V8, eftermarknadssprut och E85 sugis. Kan det funka med bara större bromsar, bakaxel och den biten? Åttan finns ju med olika effektalternativ så man kan anpassa efter vikten om det är nödvändigt. Misstänker att 220hk är rimligare än 280.
Det ska inte vålla några problem alls. Har gjorts i E30's förut. Har inte koll på vad en compact väger men omöjligt med 286 hk är det nog inte med tanke på att alla komponenterna du skruvar i är tyngre än de som satt där innan.
/M|cke F@.gner
User avatar
LönnART
Posts: 32
Joined: 30 May 2013, 11:30
Location: någonstans nära kinnekulle

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Post by LönnART »

Image

Image

Image

drar väl mitt strå till stacken typ läste detta i bilsport nr 24 17/11-30/11 2011

ska försöka skanna tidningen ordentligt men som många sagt han har lyckats inte alla som gör det och sjukt mycket jobb inte bara slänga på en snigel och köra.
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Post by Nemesis_turbo »

livsfarligt o vara med i reportage om sin street legal besiktningsbara 10sek bil som är reggad med drgya 300hk
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Post by erikjakan »

Nemesis_turbo wrote:livsfarligt o vara med i reportage om sin street legal besiktningsbara 10sek bil som är reggad med drgya 300hk
Varför då?
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
LönnART
Posts: 32
Joined: 30 May 2013, 11:30
Location: någonstans nära kinnekulle

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Post by LönnART »

Han tycker väl att det inte är det bästa att skylta med men så länge bilen är reggad och godkänd så kan varken polis eller besiktningen säga något ah om man inte lever jävel på stan för då får man självklart polisens ögon på sig.
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Post by Nemesis_turbo »

LönnART wrote:Han tycker väl att det inte är det bästa att skylta med men så länge bilen är reggad och godkänd så kan varken polis eller besiktningen säga något ah om man inte lever jävel på stan för då får man självklart polisens ögon på sig.

alla djävla instanser kan något säga för bilen är reggad och godkänd med betydligt mycket lägre effekt...... bromsad på 0.45bar i laddtryck räcker med flygande och testkörning för o kunna ålega regbes/återställande pga effekt okänd/ändrad

dvs kärran är inte gatlagliug i det skick som den uppges vara gatlaglig i. vad skulle vi vanliga dödliga göra om SFRO inte längre skulle tex få regga våra bilar såsom vi vill osv

men men jag tycker det är riktigt dumt o hänga ut sig i tidningar typ som qvarnis porschen som var europas snabbaste gatlegala bil sedan blev det rabalder och folk på bilprovningen fick gå om jag inte minns fel.
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
viktorp
Posts: 20
Joined: 19 Aug 2012, 21:09

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Post by viktorp »

kanske delvis pågrund av detta det blivit tvärstopp med e85 turbo sfro reggningar... http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=79477" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Post by erikjakan »

Det är det inte.
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Jonnieboy
Posts: 125
Joined: 30 Sep 2012, 17:30

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Post by Jonnieboy »

Hej,
Förstår jag reglerna rätt nu?
Om jag köper en bmw 518 e34 kan jag flytta över komplett drivlina dit med motor, sen montera bmw 750 bromsar komplett, montera dit en katt och hissa i min m50 turbomotor med säg 280 hästar och regga detta? Eller är det något som säger att drivlinan jag använder mig av måste vara "anpassad" för effkten, som t.ex. en m5 drivlina bör vara lämpligare för?

MVH
John
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Post by therealpinto »

Jonnieboy wrote:Hej,
Förstår jag reglerna rätt nu?
Om jag köper en bmw 518 e34 kan jag flytta över komplett drivlina dit med motor, sen montera bmw 750 bromsar komplett, montera dit en katt och hissa i min m50 turbomotor med säg 280 hästar och regga detta? Eller är det något som säger att drivlinan jag använder mig av måste vara "anpassad" för effkten, som t.ex. en m5 drivlina bör vara lämpligare för?

MVH
John
Det finns två delar, kan man säga. Dels ska bilen vara tillräckligt mycket ombyggd för att klassas som ombyggt fordon, den "enklaste" vägen är normalt sett att byta minst motor, växellåda och bakaxel samt hela bromssystemet. För att delarna ska räknas som "utbytta" ska de förändra fordonets prestanda och egenskaper, men de ska helst också kräva anpassning för att funka i karossen. En E34 518 med komplett 525 drivlina är till exempel ett gränsfall - det är enligt myndigheterna mer karaktär av att man "reparerar" en 518 med 525-delar som passar rakt på och fanns i seriemässigt utförande. Därför är det smart att välja komponenter som inte fanns seriemässigt.

Dels ska komponenterna vara lämpliga till bilens nya prestanda. 750-bromsar är kanske helt okej till 280 hk E34 men bakaxel från 535 är det kanske inte. Samtidigt så är det viktigare att bromsarna pallar än att diffen håller - det blir en bedömningsfråga.

Gustaf
User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Post by Carlsson »

therealpinto wrote:
Jonnieboy wrote:Hej,
Förstår jag reglerna rätt nu?
Om jag köper en bmw 518 e34 kan jag flytta över komplett drivlina dit med motor, sen montera bmw 750 bromsar komplett, montera dit en katt och hissa i min m50 turbomotor med säg 280 hästar och regga detta? Eller är det något som säger att drivlinan jag använder mig av måste vara "anpassad" för effkten, som t.ex. en m5 drivlina bör vara lämpligare för?

MVH
John
Det finns två delar, kan man säga. Dels ska bilen vara tillräckligt mycket ombyggd för att klassas som ombyggt fordon, den "enklaste" vägen är normalt sett att byta minst motor, växellåda och bakaxel samt hela bromssystemet. För att delarna ska räknas som "utbytta" ska de förändra fordonets prestanda och egenskaper, men de ska helst också kräva anpassning för att funka i karossen. En E34 518 med komplett 525 drivlina är till exempel ett gränsfall - det är enligt myndigheterna mer karaktär av att man "reparerar" en 518 med 525-delar som passar rakt på och fanns i seriemässigt utförande. Därför är det smart att välja komponenter som inte fanns seriemässigt.

Dels ska komponenterna vara lämpliga till bilens nya prestanda. 750-bromsar är kanske helt okej till 280 hk E34 men bakaxel från 535 är det kanske inte. Samtidigt så är det viktigare att bromsarna pallar än att diffen håller - det blir en bedömningsfråga.

Gustaf
hur blir det om han tar tex en komplett 540 kaross (286hk/400nm) och sänker ner sin motor i om han lyckas bänka ner sin effekt till under orginal effekten med turbo och e85 behöver han göra något med det då? eller räknas det bara som en bränsle konvertering?
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Post by therealpinto »

Det är bara i ombyggt fordon man får ändra motorn (=montera turbo) i samband med E85-konvertering. Så om inte bilen klassas som ombyggt fordon faller hela möjligheten.

Gustaf
Post Reply