BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75 - VW Bay -74
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Nu har jag planat toppen, slipat in ventilerna och monterat nya ventiltätningar. Kamhus och kammar sitter oxå på plats, i stort sett redo att lyftas på!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Hej, är imponerad över finishen på dina prylar. Riktigt fint detta!
Måste bara ställa en fråga. Jag har ögnat igenom tråden snabbt men kan ha missat. Hav förbarmande isf....
Har du tänkt att besiktiga det här bygget? Kan tänka mig att det går med M42 då maxeffekt i 02 är 150 med Tii-delar. Meeeeen......tja vem vet? Ombyggt? Amatörbyggt?
Jag håller på med ett betydligt beskedligare bygge, en 1600 touring och har tänkt att sätta en M43 i denna. Jag hamnar då nämnligen på exakt 85 kW, vilket är max effekt i 1600 utan att uppgradera till Tii bromsar etc.
Och min fråga är då: Hur gick det med växellådans inpassning mot M42? M42 och M43 har samma bultdelning tror jag. Jag har en 5 vxl overdrivelåda, Getrag 245 med hastighetsmätaruttag liggande, från 323 e21. Vad behöver jag för delar runt koppling osv?
Vad tänker du köra för diff? Antar att effekten kan stöka till det lite.....köpte en lamelldiff till min i helgen, från samma 323 e21. Men jag ska inte montera den nu, effekten kräver inte det.....men kanske senare.
Måste bara ställa en fråga. Jag har ögnat igenom tråden snabbt men kan ha missat. Hav förbarmande isf....
Har du tänkt att besiktiga det här bygget? Kan tänka mig att det går med M42 då maxeffekt i 02 är 150 med Tii-delar. Meeeeen......tja vem vet? Ombyggt? Amatörbyggt?
Jag håller på med ett betydligt beskedligare bygge, en 1600 touring och har tänkt att sätta en M43 i denna. Jag hamnar då nämnligen på exakt 85 kW, vilket är max effekt i 1600 utan att uppgradera till Tii bromsar etc.
Och min fråga är då: Hur gick det med växellådans inpassning mot M42? M42 och M43 har samma bultdelning tror jag. Jag har en 5 vxl overdrivelåda, Getrag 245 med hastighetsmätaruttag liggande, från 323 e21. Vad behöver jag för delar runt koppling osv?
Vad tänker du köra för diff? Antar att effekten kan stöka till det lite.....köpte en lamelldiff till min i helgen, från samma 323 e21. Men jag ska inte montera den nu, effekten kräver inte det.....men kanske senare.
Hej! tack ska du ha jo man försöker göra sitt bästa med problemlösningar osv. Misstänker att effekten kommer bli precis i gränslandet av vad en 02a får ha, speciellt med bakvagnen som är original. Kommer därför förstärka och bygga om den lite. Ja det blir nog att gå genom SFRO.Inventor wrote:Hej, är imponerad över finishen på dina prylar. Riktigt fint detta!
Angående koppling så kommer jag köra M20 rakt av, från en 325a. Skulle tro att du får byta svänghjulslagret oxå (det som sitter i vevaxelns bakkant). Jag har oxå samma låda e21 323 med vajeruttag samt en 168mm lamelldiff från en e36a som ska kombineras ihop med en e21/02-klump med 3,64 utväxling. Vad jag vet använder väl M3 E30 den lilla 168mm-diffen, och dom är väl på 195hk? Så det ska inte vara några problem! Jag har även läst att vissa kör 300hk med turbo. Där verkar det variera lite i hållbarheten... håller för vissa, andra inte.
Bara fråga om de är nåt mer du undrar över
M3E30 har 188 mm diffen.
/M|cke F@.gner
Ahaa.. måste ha blandat ihop det med nån annan bil. Sitter 168-diffen i någon annan motorstark BMW? Över 150hk alltså
Edit: visst fan är 2002 turbo på 170hk? Och dom har väl lilla diffen?
Edit: visst fan är 2002 turbo på 170hk? Och dom har väl lilla diffen?
Jag fick för mig att du hade tänkt typ turbo.
Lilla diffen håller nog för din motor.
Är det en e21 så är den väl t.o.m. större än turbons?
Behöver du andra prylar än lådan så har jag lite som ligger.
Lilla diffen håller nog för din motor.
Är det en e21 så är den väl t.o.m. större än turbons?
Behöver du andra prylar än lådan så har jag lite som ligger.
Toppen ditsatt och kontrollerar tdc med indikatorklocka. Kammarna är inställda som original. Jag vet inte vad ni andra har för erfarenheter av sugtrimmade m42or, om kamaxlarna ska stå som original. Dela gärna med er av era erfarenheter isåfall
Nu när motorn i stort sett är ihopsatt så ska gamla m10b18-motorn lyftas ur, och m42an ska lyftas i och motorfästen byggas. Antar att det kommer göras under ledigheten jul/nyår. Mycket jobb återstår
Nu när motorn i stort sett är ihopsatt så ska gamla m10b18-motorn lyftas ur, och m42an ska lyftas i och motorfästen byggas. Antar att det kommer göras under ledigheten jul/nyår. Mycket jobb återstår
Motorn klar Ska börja riva ur den gamla motorn imorgon, så man kan lyfta i den nya och börja måtta motorfästen. Vilket lut jag ska köra med återstår att se... Det bästa vore att luta den så pass att oljetråget ligger rakt, eftersom bilen kommer gå väldigt lågt. Men det märks work work!!
Skulle gärna vilja ha lite tips hur ni brukar göra för att måtta in allt Finns det några generella regler vad man ska göra respektive inte får göra?
Bara försöka få den så centrerat som möjligt och så lågt som möjligt. Gör dock inget om den hamnar lite ur centrum om man vill ha mer frigång för insug/grenrör eller nånting sånt
Sen måttar man så medbringaren på lådan får samma vinkel som medbringaren på bakaxeln
Sen måttar man så medbringaren på lådan får samma vinkel som medbringaren på bakaxeln
V8
Bara så jag förstår rätt.. Om medbringaren på lådan lutar / så ska medbringaren på diffen oxå luta /St3v3 wrote:Bara försöka få den så centrerat som möjligt och så lågt som möjligt. Gör dock inget om den hamnar lite ur centrum om man vill ha mer frigång för insug/grenrör eller nånting sånt
(från sidan sett, i profil alltså? )
Precis
Man ska tydligen inte ha axeln helt rak utan någonsomhelst vinkel på knutkorsen heller då dom inte får jobba som dom ska då
Men det brukar ju för de mesta bli en viss höjdskillnad så det är nog inga problem
Man ska tydligen inte ha axeln helt rak utan någonsomhelst vinkel på knutkorsen heller då dom inte får jobba som dom ska då
Men det brukar ju för de mesta bli en viss höjdskillnad så det är nog inga problem
V8
Grym bild, tack ska du ha!
Inga nya bilder idag, men motorfästen är så gott som färdigsvetsade. Gasen tog slut innan jag hann lägga sista sömmen växellådsfäste kvarstår att svetsa, och troligtvis måste jag bygga om lite i tunneln. Blev väldigt tajt vid slavcylindern. Jag måste säga att motorrummet i en 02a är fan i mig ett av dom minsta jag sett. Det är mycket pickligare än vad jag trodde det skulle bli. Hatten av till dom som lyckats pula ner en 6 cylindrig maskin !
Här är en bild på hur ljudbygget blev. 2st 5,25" + diskanter monterat i en sluten trälåda med delningsfilter bakom dubbelDIN-spelaren. Grymt trångt men det fick plats Även en bild på en 328-kardan och min original 02-kardan. Skulle dock behövt få tag i en kardan som är cirka 1540-1550mm grovt räknat. Så kanske jag slipper svetsa och bygga om den främre flänsen! Hojta ifall ni vet om någon kardan!
I övrigt har jag inte gjort så mycket, ska fylla på gas så jag kan fortsätta svetsa. Rev ur stolarna iallafall så jag kan plocka ur golvmattan. I senare skede ska E30 svarta skinnsportstolar monteras
I övrigt har jag inte gjort så mycket, ska fylla på gas så jag kan fortsätta svetsa. Rev ur stolarna iallafall så jag kan plocka ur golvmattan. I senare skede ska E30 svarta skinnsportstolar monteras