Hej alla!
Köpte mig en m3a -96 med lite "att göra" förra helgen!
Det var inga allvarliga saker och helhetsintrycket av bilen är mycket bra.
Dock så låter dubbelvanosen lite när oljan blir varm vilket irriterar mig väldigt mycket.
Är det någon här som renoverat sin dubbelvanos på s50?
Jag har beställt "alla" delar från beisan systems men behövs det några oem delar från bmw? Och framför allt vad behöver man för "specialverktyg"?
Japp, jag vet att det ligger många trådar på nätet på ämnet men vanligtvis glider dom över på m50/m52/m54 ganska snabbt eftersom de motorerna är mycket vanligare än s50b32.
Packningarna ser väldigt lättbytta ut om man kollar på beisan sidan och det var till en början den jag tittade på när jag beställde delarna =)
Visade sig att "rattle repair" var betydligt mer tidkrävande/avancerad.
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med lite info på just s50b32 så hade jag varit mer tacksam
Skriv i tråden eller pma mig!
Tack på förhand
Alexander
Vanosrenovering s50b32!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- bmw_fredde
Re: Vanosrenovering s50b32!
Satte i beisankitt i min i veckan! För å göra det behövs inga specialverktyg! Du behöver lite oringar från BMW med artikelnummer å allt står på beisansystems sida! Jag satte inte i nått rattlekitt dock bytte jag ett par ringar i "drevhubbarna" till ett par från s62 artikelnummret på dom står också på deras sida.. Dom ska hjälpa mot missljudet!
Du behöver ett verktyg till å nolla kammarna finns att köpa eller låna på endel bmwfirmor!
Lycka till!
Du behöver ett verktyg till å nolla kammarna finns att köpa eller låna på endel bmwfirmor!
Lycka till!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
Ok! tack =)
Men det låter bra, misstänkte man behövde "alignment tool" får se om bmw kristianstad har nåt sånt och isåfall hur många 10000-tals kronor vi snackar för att låna det
Men du delade inte enligt "Installation of splined shaft rattle kit" altså dom här två brickorna och ringen som sitter inne i "drevet" ihop med rullagrena?
Om inte, varför utförde du inte det? Inga missljud från vanos?
Mvh
Alexander
Men det låter bra, misstänkte man behövde "alignment tool" får se om bmw kristianstad har nåt sånt och isåfall hur många 10000-tals kronor vi snackar för att låna det
Men du delade inte enligt "Installation of splined shaft rattle kit" altså dom här två brickorna och ringen som sitter inne i "drevet" ihop med rullagrena?
Om inte, varför utförde du inte det? Inga missljud från vanos?
Mvh
Alexander
Tittade runt lite på nätet nu ikväll och kom fram till en del andra saker som tydligen skulle vara "bra" att byta.
BMW
4 x large solenoid O-ring (11-36-7-830-828)
4 x small solenoid O-ring (11-36-7-830-829)
vanos exhaust solenoid cover gasket (11-36-1-404-154)
Vanos intake solenoid cover gasket (11-36-1-402-659)
Vanos oil filter (11-36-1-401-973)
vanos oil filter washer (07-11-9-963-073)
Intake splined shaft and piston self-locking nut (11-36-1-313-170)
8x VanosBolts (07.11.9.900.677 ) These are the ones that failed
Orginaldelar är verkligen inte gratis när man ser till vad man får för pengarna (man skulle hållt sig i eftermarknads-träsket) men ska man nu renovera vanos så ska vill jag göra en helrenovering!
Ingen i södra Sverige som vill/kan låna ut ett verktyg till kammarna?
Mvh
Alexander
BMW
4 x large solenoid O-ring (11-36-7-830-828)
4 x small solenoid O-ring (11-36-7-830-829)
vanos exhaust solenoid cover gasket (11-36-1-404-154)
Vanos intake solenoid cover gasket (11-36-1-402-659)
Vanos oil filter (11-36-1-401-973)
vanos oil filter washer (07-11-9-963-073)
Intake splined shaft and piston self-locking nut (11-36-1-313-170)
8x VanosBolts (07.11.9.900.677 ) These are the ones that failed
Orginaldelar är verkligen inte gratis när man ser till vad man får för pengarna (man skulle hållt sig i eftermarknads-träsket) men ska man nu renovera vanos så ska vill jag göra en helrenovering!
Ingen i södra Sverige som vill/kan låna ut ett verktyg till kammarna?
Mvh
Alexander
- bmw_fredde
Tror det kostar runt 700kr å köpa så är ju inte så farligt! Har kört med blockerad vanos innan så har ej kört med denna! Men tyckte dom kändes så fräscha så det kändes onödigt plus att det verkar va dom andra brickorna som är största orsaken till rassel!
Fredrik Edholm 0736181290
Nej det är inte farligt alls.
Beställde hur som helst dom sakerna som behövs så är det bara att ge sig på det när det har kommit.
Bakvagnen ska rivas för lite nya tätningar, bussningar och oljor så jag har att göra! Snart vår dock så man får lägga på ett kål
Beställde hur som helst dom sakerna som behövs så är det bara att ge sig på det när det har kommit.
Bakvagnen ska rivas för lite nya tätningar, bussningar och oljor så jag har att göra! Snart vår dock så man får lägga på ett kål