t79sk8s wrote:Vilken motor blir det då?
Röstar på 6an
Lagret passar zf och e36 328 eller 325tds manuell kardan(om du inte har hittat svaret).
Just nu känner jag att jag börjar bli trött på att bara skruva och aldrig köra då jag gör vad som blir lättast och billigast. Jag slänger ner fyran, besiktigar sen slänger på turbon. Sen kan jag byggs på sexan sidan om i lugn och ro hehe
Är dock inne på att göra en mindre ombyggnad av m42an i vinter med pyramidringat block, Arp bultar, nya lager och kolvringar sen m50b25 kolvar och stakar. Då kanske man kan våga ladda 1.2-1.4 och köra på 300-350 hk för en billig peng
sk8koffe wrote:
Är dock inne på att göra en mindre ombyggnad av m42an i vinter med pyramidringat block, Arp bultar, nya lager och kolvringar sen m50b25 kolvar och stakar. Då kanske man kan våga ladda 1.2-1.4 och köra på 300-350 hk för en billig peng
Jag körde ju 327hk på 1,2 bar med min HELT original M42. Kan lova att den håller upp dit med en vettig mappning. Det var för att jag började utmana ödet en stake small av
sk8koffe wrote:
Är dock inne på att göra en mindre ombyggnad av m42an i vinter med pyramidringat block, Arp bultar, nya lager och kolvringar sen m50b25 kolvar och stakar. Då kanske man kan våga ladda 1.2-1.4 och köra på 300-350 hk för en billig peng
Jag körde ju 327hk på 1,2 bar med min HELT original M42. Kan lova att den håller upp dit med en vettig mappning. Det var för att jag började utmana ödet en stake small av
Då blir det mer safe för mig. Kanske håller flera år, vem vet. Fast frågan är om man kan hålla fingrarna i styr och inte öka laddet hehe. Ligger väl på 3 bar till sommaren. 600 hk i 2 minuter
sk8koffe wrote:
Då blir det mer safe för mig. Kanske håller flera år, vem vet. Fast frågan är om man kan hålla fingrarna i styr och inte öka laddet hehe. Ligger väl på 3 bar till sommaren. 600 hk i 2 minuter
Min hade sannolikt hållt i evigheter om jag hållt fingrarna i styr!
Har köpt en komplett bröstkåpa med fräsch oljepump i. Skulle byta förra helgen men bultfan mot vevaxeln sitter ju värre än fan. Körde in en skruvmejsel igenom hålet i blocket och svänghjulet för att låsa motorn men möget bara knäcktes. Får väl leta fram något mer rejält och fortsätta slita i helgen...
Jag använder ett sådant stift som är avsett för ändamålet att låsa svänghjulet med, det är ju 2 olika diametrar på det. Skillnaden med ett stift som passar perfekt är att du inte får lika mycket brytkraft som med ett rakt föremål. Har iofs för mig jag gjort det med ett borr innan jag köpte verktyget.
Har varit väldigt dött här en tid. Mer tid på gymmet och mindre i garaget tyvärr. Men nu fick jag loss tummarna! Och även bulten mot veven. Har även bytt oljepumpen så vad som är kvar nu är skruva på lite kåpor, klippa ut lite packningar från biltemas papperspacknings ark, montera ny koppling när den kommer, i med ny soppapump, slänga i motorn i bilen, köpa original styrbox sen köra och besiktiga sen på med turbo. Här är lite bilder på skönheten
Tog mitt förnuft till fånga och tänkte att jag kanske borde kika i motorn innan jag slänger i den då den nypt och här är vad jag såg
Insugskammen med överfall var skuren och då har jag inte tittat veven än. Så nu skiter jag i att bygga på fyran haha. Det blir m60, utan tvekan. Så nu ska jag sälja av det mesta för att få ihop till v8an, dock osäker ifall jag skall sälja sprutet, det funkar ju fint ihop med v8an ändå
Skall kika på skroten imorgon, vill minnas där ligger några m60b40 motorer. Ingen aning vad dom tar för den dock
Har fått sålt mitt turbokit så nu är man en slant närmre v8. Försöker febrilt få sålt mitt sprut skit billigt så jag har råd till V8. Har iallafall köpt motorfästen så nu är nya projektet påbörjat
Så det mesta man nu gör på fritiden är att googla e30 V8 klipp hehe. Det och meka med min nya brukis, en e30 318 hehe
Var ute i garaget och pillade lite med bilen. Plockade bort innertaket och skumfodret, plockade bort baksätet och bälten bak och massa el Har en sportstol på förarplatsen och en som jag ska slänga i men jag får först bocka till 2 plåtbitar att ha som fäste till original underredet. Här är en bild på kontoret
Ska köra bort och kika på en m60b40 efter jobb och lägga handpenning sen plockar killen ut motorn i dagarna till mig, riktigt gött
Har ett dilemma med inredning dock. Tänkte antingen sprayar insidan på bilen i någon fin färg eller så gör jag som med min förra E30 och täcker allt med högtalarmatta.
Och nu blir det jaga låda, svänghjul och kardan
Last edited by sk8koffe on 04 May 2014, 07:19, edited 1 time in total.
Bytade mitt sprut mot godis till bilen Kardan, m60 kabelhärva och styrbox, stående pedalställ och växellänkage så nu har jag spenderat dagen i garaget
Plockade bort original pedalerna, bromscylindern och kopplingscylindern och monterade detta så man har plats till en liten fin v8 i motorrummet Hämtar motorn på måndag och börjar bli riktigt uppspelt över bygget Nu ska jag bara plocka av diffen och svetsa den. Kommer dock byta ut den så snart jag kan då den kommer ge mig en toppfart på 170 km/h haha
Även beställd 765 tryckplatta och 6 puck sinter som kommer i dagarna så det jag fattas nu är 530 låda och svänghjul från bakaxeldelar men det får jag avvakta lite med då jag och sambon snart ska flytta och får lägga pengar på massa nytt skit till lägenheten. Försöker dock sälja av lite delar så man får råd lite tidigare kommer bli riktigt kul med nästan 300 hk i en liten e30 Speciellt med v8 vridet
martin.j0hansson wrote:Blir nog bra detta hur känns pedalstället, klent lr tillräckligt stadigt lr är d bara öppna plånkan o köpa ett modell stadigare?
Jadå Pedalstället känns rejält och stabilt men har inte monterat färdigt det än så det återstår att se sen