kylare problem!? NU MED FILMKLIPP
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
kylare problem!? NU MED FILMKLIPP
Tjena alla.
NY EDIT : det långa filmklippet är när bilen vart i gång i 20 min ca.
blir ingen värme i kupe eller så.
den andra filmen är från 30 min ca.
fortfarande ingen värme. å de känns som vatttnet inte cirkulerar eller så. då ja trycker på slangar man inget vatten körs runt eller så.
Vad kan de vara?
Långa klippet : http://www.youtube.com/watch?v=iGxH0QxHg3Y" onclick="window.open(this.href);return false;
korta klippet : http://www.youtube.com/watch?v=OON1IRfOSwg" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är så att ja har satt i en motorm52b28 i en e39.
motorn fungerade när den plockades ur den andra bilen sen bara stått i ca 6 mån.
så nu när ja skulle montera in den i bilen å skulle börja lufta systemet, så är det något som är skumt.
har hällt i kylarvatten så de blivit fullt å runnit över på luftnings hålen samt i kärlet. så det är helt fullt.
startar bilen å de ä'r ett sånt fruktansvärt tryck i slangarna så ja tror hela skiten ska sprängas.
.
öppnar luftningshålet på termo huset å de kommer inget vatten bara en hårblås som tjuter lite smått typ. så är ett jäkla tryck. ?
vad ska man göra??
Väldigt tacksam för svar !
Mvh linus
NY EDIT : det långa filmklippet är när bilen vart i gång i 20 min ca.
blir ingen värme i kupe eller så.
den andra filmen är från 30 min ca.
fortfarande ingen värme. å de känns som vatttnet inte cirkulerar eller så. då ja trycker på slangar man inget vatten körs runt eller så.
Vad kan de vara?
Långa klippet : http://www.youtube.com/watch?v=iGxH0QxHg3Y" onclick="window.open(this.href);return false;
korta klippet : http://www.youtube.com/watch?v=OON1IRfOSwg" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är så att ja har satt i en motorm52b28 i en e39.
motorn fungerade när den plockades ur den andra bilen sen bara stått i ca 6 mån.
så nu när ja skulle montera in den i bilen å skulle börja lufta systemet, så är det något som är skumt.
har hällt i kylarvatten så de blivit fullt å runnit över på luftnings hålen samt i kärlet. så det är helt fullt.
startar bilen å de ä'r ett sånt fruktansvärt tryck i slangarna så ja tror hela skiten ska sprängas.
.
öppnar luftningshålet på termo huset å de kommer inget vatten bara en hårblås som tjuter lite smått typ. så är ett jäkla tryck. ?
vad ska man göra??
Väldigt tacksam för svar !
Mvh linus
Last edited by qtaakz on 25 Nov 2013, 13:54, edited 1 time in total.
Linus Anthav #245
0709745443
0709745443
Re: kylare problem!?
Lufta lufta lufta mera !
Pumpa på slangarna trixa lite så gåre nog bra !
Min e39 var oxå bökig att lufta !
Pumpa på slangarna trixa lite så gåre nog bra !
Min e39 var oxå bökig att lufta !
Lyfta upp bilen framme när du luftar den, funkar prima.
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Gjorde ett nyttförsök idag , men de ser verkligen inte ut som de ska vara såhär.
Aldrig upplevt detta innan . Är ett sånt gigantiskt tryck aldrig sett någon liknande i ett kyl haha
Aldrig upplevt detta innan . Är ett sånt gigantiskt tryck aldrig sett någon liknande i ett kyl haha
Linus Anthav #245
0709745443
0709745443
jag stänger aldrig locket när jag luftar. tog en stor tratt senast. och fyllde ända upp så det blir tryck på det. o sen drar igång bilen med full kupevärme bara o så klämmer på slangar. pumpgasar ibland. kollar tempen. sticker tempen så får du ha is i magen anta att det är en luftficka. sen stänger man av. låter den svalna av rejält o toppar upp nivån o sen borde det vara klart. annars är det nått skumt:)
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
får testade detta loordan.
förstår inte vad som kan vara fel. den funkade ju i den andra bilen när motorn togs ut! så inget kan ju ha hänt ..
piss e39 =)
förstår inte vad som kan vara fel. den funkade ju i den andra bilen när motorn togs ut! så inget kan ju ha hänt ..
piss e39 =)
Linus Anthav #245
0709745443
0709745443
BMW är väldigt känsliga när det gäller kylningen!
Det enda som funkat för mig är att du fyller på fullt. Sen fyller du även på i luftningshålet. Ska gå åt ungefär 2,5 liter glykol bara i luftingshålet. Låt bilen stå på tomgång i 30 min och håll koll så glykol finns i båda hålen. Övre slangen ska vara varm och den undre ska vara kall/ljummen. Ut och kör någon kilometer och sen kikar du i lufthålet om det behövs mer. Kläm gärna på slangarna så vattnet får röra sig. Jag hade problem när jag bytte motor att termostatet aldrig öppnade, bytte den och då hörde man när den öppnade för då bubblar det till i expansionskärlet.
Det enda som funkat för mig är att du fyller på fullt. Sen fyller du även på i luftningshålet. Ska gå åt ungefär 2,5 liter glykol bara i luftingshålet. Låt bilen stå på tomgång i 30 min och håll koll så glykol finns i båda hålen. Övre slangen ska vara varm och den undre ska vara kall/ljummen. Ut och kör någon kilometer och sen kikar du i lufthålet om det behövs mer. Kläm gärna på slangarna så vattnet får röra sig. Jag hade problem när jag bytte motor att termostatet aldrig öppnade, bytte den och då hörde man när den öppnade för då bubblar det till i expansionskärlet.
Anes Music
0732423063
0732423063
anhest wrote:BMW är väldigt känsliga när det gäller kylningen!
tack för tipsen!
nästan precis exakt så ja gjort innan på mina andra bilar. men denna är inte sig lik haha.
den övre slangen blir så fruktansvärt hård att de är som å klämma på en sten. å tar ja av locket till exp kärlet så blir de en stråle upp .
ska filma eländet imorgon å försöka lägga upp här på något vis.
tack så länge för alla som kommer med tips!
Linus Anthav #245
0709745443
0709745443
Kör bilen på tomgång till den når 90 grader. Stäng av den och vänta någon minut. Lossa sen slangen från termostat-kylare. Ska vara vatten där, är det torrt så vet du att termostatet inte öppnar.qtaakz wrote:anhest wrote:BMW är väldigt känsliga när det gäller kylningen!
tack för tipsen!
nästan precis exakt så ja gjort innan på mina andra bilar. men denna är inte sig lik haha.
den övre slangen blir så fruktansvärt hård att de är som å klämma på en sten. å tar ja av locket till exp kärlet så blir de en stråle upp .
ska filma eländet imorgon å försöka lägga upp här på något vis.
tack så länge för alla som kommer med tips!
Anes Music
0732423063
0732423063
Re: kylare problem!? NU MED FILMKLIPP
har nu lagt upp några filmklipp i hopp om att någon ska se vad som kan vara tokigt. för något är fel ! såhär har de aldrig betett sig förr när ja luftat e36 eller andra e 39
Linus Anthav #245
0709745443
0709745443
Känns som att termostat inte öppnar. Kika på den!
Anes Music
0732423063
0732423063
Full kupévärme?
I det läget på korta klippet så skulle du slagit av motorn snabbt fram med tratt o fylla på o sen dra på motorn snabbt igen. Cirkulerar vattnet rätt? Vattenpumpen okej? Nedre kylslang är varm också?
Temperatur i kupén? Kopplat in värmeväxlaren till kupevärmaren rätt?
I det läget på korta klippet så skulle du slagit av motorn snabbt fram med tratt o fylla på o sen dra på motorn snabbt igen. Cirkulerar vattnet rätt? Vattenpumpen okej? Nedre kylslang är varm också?
Temperatur i kupén? Kopplat in värmeväxlaren till kupevärmaren rätt?
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
Loordan: ingen värme någonstans förutom i den korta slangen som går i toppen på kylet !
Så fort ja slänger i nytt vatten så flyger de ju ut direkt .
De känns som att vattnet inte åker runt ! :p
Blir så trött på detta haha .
Vatten pump ska vara hel , men får riva imon å se om de hänt något .
Så fort ja slänger i nytt vatten så flyger de ju ut direkt .
De känns som att vattnet inte åker runt ! :p
Blir så trött på detta haha .
Vatten pump ska vara hel , men får riva imon å se om de hänt något .
Linus Anthav #245
0709745443
0709745443
Är du helt hundra på att den funkade som den skulle innan den plockades ur?
Vet inte om man blir lite lurad, men i den första filmen skulle man kunna tro att du har en cylinder som skickar komp ut i kylsystemet......
När jag har haft problem att lufta så brukar det vara en mer konstant ström av kylvatten som sprutar ut, din puffar å spottar mer som om en cylinder läcker komp.
Är den helt "lugn" i kylvattnet ända tills den blir varm eller är det så här hela tiden?
Hoppas det löser sig.
Mvh/ Anders
Vet inte om man blir lite lurad, men i den första filmen skulle man kunna tro att du har en cylinder som skickar komp ut i kylsystemet......
När jag har haft problem att lufta så brukar det vara en mer konstant ström av kylvatten som sprutar ut, din puffar å spottar mer som om en cylinder läcker komp.
Är den helt "lugn" i kylvattnet ända tills den blir varm eller är det så här hela tiden?
Hoppas det löser sig.
Mvh/ Anders
E30Anders wrote:Är du helt hundra på att den funkade som den skulle innan den plockades ur?
Hoppas det löser sig.
Mvh/ Anders
Precis så som du beskriver de med en jämnstråle har ja vart med om innan! de är som en fontän ur luft nippeln.
Jag har inte märkt något konstigt innnan den plockades ut vad ja kan minnas eller så..
men som du säger: den står typ å tjoffar nästan som en "snipa" båt haha.
den är inte lugn i kylvattnet någongång! utan de är fullt bubbel från start så att säga.
Jag rev termostat å de idag. helt snustorrt bakom.
kollade vatten pump! den är hel om ja inte är blind.
lossade även slangarna som går till själva "vattenröret" till värme paket. inte en droppe vatten där heller.
samma i värmepaketet till toppen. inte en droppe!
Någon som har tillgång till en grävmaskkin så man kan sätta skopjäveln i den istället kanske? så slipper man problemet
tack alla som svarar och kommer med tips! det är guld värt.
Linus Anthav #245
0709745443
0709745443
Prova att köra den med luftskruven borta och plocka en kontakt i taget till tändspolarna, då borde du kunna lokalisera om du har en cylinder som kompar ut i vattnet.
Lugnar det sig så vet du vilken burk som är kass, om det inte blir någon skillnad så ligger troligtvis felet någon annan stans.
Mvh/ Anders
Lugnar det sig så vet du vilken burk som är kass, om det inte blir någon skillnad så ligger troligtvis felet någon annan stans.
Mvh/ Anders
E30Anders wrote:Prova att köra den med luftskruven borta och plocka en kontakt i taget till tändspolarna, då borde du kunna lokalisera om du har en cylinder som kompar ut i vattnet.
Mvh/ Anders
testar detta imon och återkommer.
tror du orsakar att de även inte är något vatten i värmepaketet eller dylikt?
mvh linus
Linus Anthav #245
0709745443
0709745443