Ja hur får man till det?
Att man ska använda sig av en från en högerstyrd e36 är jag med på men hur löser man geometrin samt infästningen? Det blir ju rätt så ordentlig skillnad från parallellstag till styrväxel men räcker det att vinkla om styrarmarna? Vet att det finns folk här som har gjort det så dom får gärna ösa på med bilder och tips!
Även alfa 155 har styrarmarna bakåt och bara 3 varv mellan fullt så är sugen på att använda en sån
Hade mer än gärna använt mig av en styrväxel från en ix då den troligtvis skulle vara rätt lätt att då till och jag har en liggandes, men då hade ju den styrarmarna framåt såklart...
Vet inte alls hur det ser ut men skulle jag modda på något annat så hade jag valt en e36 framvagn.
1. Det finns massa olika länkarmar som passar och man kan sätta hjulet vart i hjulhuset man vill (orginal. + 30mm + 55mm + 95mm finns att välja på)
2. Finns stora bromsar som passar direkt på (330 e46)
3. Min styradapter passar på spindeln (mer styrvinkel)
4. Mycket olika colliovers som passar.
5. Lätt att hitta
e36 framvagn har ju monterats på e28or så det lär gå att få på den på e34 också. Frågan är varför bmw envisats med att använda snäckan ist för kuggstång på e34, och e39 med v8? Platsen lär inte vara ett problem, då folk får i m60 i en liten e30, som också har kuggstång..
Det blir samma problem med styrväxel från en ix som från en vänsterstyrd e36, de har styrarmarna framför navet och e34 har de bakom navet
Dvs att om du monterar styrväxeln från en vänsterstyrd ix eller e36 så svänger bilen åt vänster när du rattar åt höger så det blir lite opraktiskt
Tar man styrväxeln från en högerstyrd bil och monterar den på en vänsterstyrd så vänder man ju på den, dvs att bilen då svänger åt samma håll som du rattar
Stod även och kikade på framvagnen på en ix jag skrotar ner och det vore nog ingen större konst att montera den på en vanlig e34 så jag kommer nog försöka det på min