Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Dajb »

overfenders + popnit = bolton
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Sarja88
Posts: 944
Joined: 14 Aug 2012, 15:42
Location: Stockholm

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Sarja88 »

mindre spacers kanske :P`?
Tony Sarja
0735611651

http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;

Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Hade ju vart coolt att bredda , men tror det kan bli lite 2much :P

Tänkte ju skaffa en bredare axel så jag slipper spacers, provmåttade bara lite hur brett det hade blivit med orginalbredden på axeln som jag hittat :)
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Har skaffat e46 bärarmar fram för att få ut hjulen litegrann för att kunna styra lite mer :)

Image

Jackade dit bärarmen utan att röra nåt annat, och vart förvånad över hur dåligt det fyllde ut min skärm :roll: Bärarmen breddar ändå 30-35mm nånting
Image

Image

Image

Maxade camberinställningen utåt, men det räckte inte heller riktigt, så fick gå lite längre för att börja närma mig en normal camber.
Image
Image

Image

Begränsas fortfarande lite utav att däcket tar i rambenet, Men lade jag på 10mm spacerplatta så fick jag lite extra vinkel + att hjulet ligger perfekt i hjulhuset, Måttade upp ~40grader på "ytterhjulet" d.v.s som hjulet är svängt på bilderna.
Åt andra hållet är det inga problem att uppnå samma vinkel +moms då hjulet åker lite utåt då så rambenet är inget problem då !
Image

Image

Image

Funderar på att kapa upp och borra om hålen i fjäderbenstornen för att få ut fjäderbenet ännu mer för att räta upp cambern lite till.
Problem 2. Bilen börjar se smal ut bak nu :)
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Dajb »

Grymt kul att se fler e30 med hög effekt som även jagar lite vettiga styrvinklar :)

de e ju perfekt att bilen ser smal ut bak, för då kan du bredda de lilla som behövs så får nya bakvagnen plats perfa dessutom ;)
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Vettigt och vettigt vetefan, ingenting i detta är väl särskilt vettigt :p men kul ;)
ja vi får se hur det blir! Kommer ju se helknasig ut med korta axeln och slicks på :p
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Dajb »

moggemx wrote:Vettigt och vettigt vetefan, ingenting i detta är väl särskilt vettigt :p men kul ;)
ja vi får se hur det blir! Kommer ju se helknasig ut med korta axeln och slicks på :p

haha, ja så lär de nog va ;)

de lär de nog göra ;) fram med vinkelharry och dra upp bakskärmarna nu i vinter också ;)
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Har vart ute en sväng och mätt och donat på lite med framvagnen nu!

Mätte upp vilken Scrub-radie jag har för att se om det skulle vara lämpligt att köra med endera spacers eller e36 nav fram (dom flyttar ut hjulet runt 5mm vad jag läst mig till) för att få lite mera rum för däcket att svänga i.

Scrub-radie är avståndet från rotationscentrumet på spindeln till däcket mitt, dvs hur mycket däcket "sveper" eller scrubbar utanför rotationscentrumet.
Med fälgar med ET15 så får jag en Scrubradie på ~35mm, vilket verkar vara ganska ok vad jag kunnat läsa mig till på nätet.
Lägger jag på 10mm spacer som jag provat med tidigare så ökar ju Scrub-radien till ~45mm som inte heller verkar vara nå problem att åka med.

Men jag satt och funderade lite över hur bilen var att köra som den var nu, och kom på att den varit lite ryckig i styrningen, typ när man kommer på ställ över ojämnheter och vid hårda returer så får man verkligen vara med och hålla i ratten. Och vill ogärna ha den ännu hårdare så ska nog försöka hålla ner Scrub-radien till det den är åtminstone :)

Får helt enkelt ta in breddning litegrann samt ev. Göra uttag i ramsnoken så däcket går fri på det sättet istället!

Som det är nu så kan jag svänga ~50° utåt (som på bilden) och ~40° inåt.
Image

Men frågan är ju hur mycket vinkel man kan behöva egentligen?
User avatar
Erixon
Posts: 161
Joined: 27 Oct 2011, 15:08
Location: Avesta

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Erixon »

60 grader minst för att va frän 8)
Rörmåkarn från mumindalen #pellepruttfabriken
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Dajb »

60 grader e vad wisefab kiten ger. Och då är det helt annan placering av fjäderbenet i hjulhuset med andra topplagringar och mer breddning av bärarmen för att det ska gå fritt från rambenen etc.
Sen placeras hjulet långt fram i hjulhuset

så ska man inte köra med något komplett kit så tror jag att 50/40 styrvinklar är vettigt

men ett wisefab e ju jävla coolt ;)
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Med de bredare bärarmarna så behöver man bredare styrstag, löste det genom att använda e30:ins inre del samt yttre del från en e28:a!

Till Vänster en kortad (~35mm) e30 innerdel samt e28 yttre del , Till höger orginal e30 stag
Image

Image

Borrade och kapade om för att flytta ut fjäderbenen 35mm också
Image

Med alu bärarmarna så blev upphängningen till krängningshämmaren lite ivägen vid infjädring, så fick sektionera dom lite
Image

Svetsade i fästen för krängaren i bärarmarna
Image

Kapade av och började mixtra med att flytta styrarmen på spindeln också, och verkar ha hittat en ganska lämplig inställning nu.
Nära på helt paralell styrning och kan svänga tills att däcket just inte tar i rambenet, 40grader styrvinkel ungefär .
Sen hur stor skillnad det gör får vi väl se :) Hoppas det blir en lyckad kompromiss iallafall!

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
-Jonte-
Posts: 154
Joined: 04 Jul 2009, 20:32
Location: Östhammar

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by -Jonte- »

Jag har gjort mer eller mindre exakt samma grej på min e30 , e46 bärarmar, e36 styrvxl och flyttat infästning för styrstaget på fjäderbenet , har funkat mycket bra , stor skillnad mot original tycker jag :)

Med vänlig hälsning Jonathan
Inga problem bara lösningar

Jonathan Borgström

0737180119

http://www.garaget.org/Monsterw" onclick="window.open(this.href);return false;
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Härligt att höra! :) då får vi hoppas att det blir lika bra i min :)
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Fixade till de omborrade fjäderbensinfastningen, förstärkte med en plåt underifrån och svetsade igen alla gamla hål och slipade till
Image

Image

Punktat upp högerskärmen som den ska vara, blev att ta in breddningen litegrann.. Kommer nog bli rätt diskret breddning :p
Image

Såhär ser det ut på vänster sida som har en orginalskärm!
Image

Har också fått hem ett glasfiber M-Tech 2 paket till den nu!
Stort tack till:
Image
Som sponsrade med ett kanonpris på grejerna :)

Fronten på, Men kommer behöva moddas lite till mina breddade skärmar!
Image
User avatar
_anders
Posts: 315
Joined: 27 Oct 2008, 21:09

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2

Post by _anders »

Snyggt! Bra du tar bort technopaketet som stod på :D
<JAAS Performance>

E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2

Post by moggemx »

Har gått lite segt i några veckor nu, men har pysslat lite iaf :)
Jepp, kommer bli bra mycket trevligare med M-Tech 2 paket tror jag :)

Har smällt upp en billyft i garaget nu! Guld värt , Hur fan har man klarat sig tidigare? :hihi:
Image

Första jobbet med lyften blev att ta ner växellådan och plocka isär den för att fixa till synkproblemen som jag haft med den!
Har beställt ett Upgrade kit med kolfibersynkar,skiftgaffel i stål till 3-4an, billet shift keys m.m typ alla uppgradeingar som fanns till den som jag fortfarande väntar på!
Image
Image

Har spekulerat lite kring hur jag ska göra med bakaxeln också, Ritat lite på att göra bultbara yttre axelrör tillsammans med längre drivaxlar för att snabbt och enkelt kunna byta mellan bred/smal spårvidd.
Image
Image

Hade nog gått att genomföra, men blir mycket jobb för att få det att lira ordentligt, så jag har hittat och köpt en orginal Ford 9" axel nu som är påväg till mig som jag ska ha som Gat/Drift axel.

Kom fram till att min breddning var aningen smal för att kunna fjädra ordentligt fram, Hade nog vart snyggt som fan med slimmade skärmar.. men tål inte att fjädra nåt om man svänger , så bestämde mig för att dra ut breddningen lite mer.

Tidigare
Image

Gör om Gör rätt!
Image

Image
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2

Post by moggemx »

Har fått hem en orginal 9":are nu som skall måttas och kortas ner litegrann för att ha som gat/Drift axel!
Image
Post Reply