köpråd bmw M5 E60

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
ricke

köpråd bmw M5 E60

Post by ricke »

hejsan, vi ska handla en E60 m5, tänkte bara höra med er om det är något speciellt man bör tänka på innan köp?

det är en 2007 års modell vi är ute efter om det spelar någon roll, många verkar gått runt 7-8000mil, är där någon övernaturligt dyr service inspektion vid de miltalen?

Hur är bilarna, motorerna, lådorna för övrigt?

Bilen kommer användas som bruksbil/familjebil.

Denna bilen kommer vi åka och kolla på: http://www.blocket.se/kalmar/BMW_M5_Tou ... ?ca=22&w=2" onclick="window.open(this.href);return false;

// ricke
airs

Re: köpråd bmw M5 E60

Post by airs »

Personligen vet jag inte något specielt om just M5an. Men E61 karossen har ju vissa barnsjukdommar.

* Sliten nivåreglering till chassiet, så att kompressorn kan pajja (kommer in mycket skit vid kompressorn) Dyrt.
* Rost på baklucka, under shoppingluckan. (Går att få åtgärdat på rostskyddsgarantin)
* Stora vinddrag från panormataket när man har innertaket "bakskjutet" så att säga.
* Slitna kablar från bakluckan som kan orsaka alla möjliga elfel (Stereo som poppar fast bilen är avstängd o låst tex)
* Dålig mottagning på radion (nån eletronikgrej som blir sliten). Kan även orsaka att nyckeln inte fungerar ibland (låsa upp bilen).
* Fästen till backspeglar som fått stenskott och börjat oxidera och ser förjävliga ut, dyra och köpa nya.

Har du lite o kika efter. Förhoppningsvis hittar du inget av dom :)
Bmw 325i -90 Mtech-2
Bmw 335i -07
HenrikF

Post by HenrikF »

Kopplingen brukar ge sig mellan 8-10000mil, på min bil gick kopplingen vid 9500mil. Har du tillgång till dator så att du kan koda in den nya kopplingen så är ett kopplingsbyte ett rätt så enkelt jobb. Tycker e60/1 m5 har varit rätt så fri från fel, var väl strul med transmission på de tidigare, men 07 så kom ett uppdaterat svänghjul och det är inte alls lika mkt strul efter det. Oljekylaren kan springa läck, samt en slang till vanosen kan springa läck (släpper ut oljetrycket= kan bli kostsamt)
Men sen strular väl alla bilar mer eller mindre och ser man till vad m5an ger i form av körglädje så tycker jag det är klart vettiga bilar.
Har man råd att tanka den så kan jag inte tänka mig en härligare bruksbil. Utan tvekan den bästa bil jag ägt iaf. Grattis i förskott :)
/Henrik
Henrik

Post by Henrik »

Jag är i samma sits! Letar som en tok! Men finns inget som passar'!Var och pratade med Bmw och dom sa att man bör räkna in ett kopplingsbyte i köpet! Finns dom som bytt innan 5000mil. Den du länkade till har haft 11ägare, tycker dom verkar vara rena vandringspokalerna. Finns en 07 sedan på blocket som haft 18 ägare.
En öl förkortar livet med 2 minuter
En cigarett förkortar livet med 4 minuter
En arbetsdag förkortar livet med 8 timmar...
ricke

Post by ricke »

tack för svaren alla :) Jag bör alltså leta efter någon som gått snäppet längre, ~11.000mil, eller rättare sagt en med utbytt koppling eller pruta ner alla med icke utbytt motsvarade vad ett byte kostar..

Läste lite snabbt på nätet och fick fram pris på 35tusen för att byta kopplingen? Låter för mig lite orimligt, m5 eller ej.
HenrikF wrote: Utan tvekan den bästa bil jag ägt iaf. Grattis i förskott :)
Det är sånt man vill höra, tack hehe..
HenrikF

Post by HenrikF »

35k är säkert byte på bmw, och då lär en 520 inte heller vara gratis..
Jag bytte min ihop med en kompis, på lyft. Det tog ett kanske 2 timmar för två pers effektiv tid. Kopplingen kostade 8-9k. Tycker inte det är så värst farligt faktiskt, speciellt inte med tanke på vad det är för bil.
/Henrik
ricke

Post by ricke »

HenrikF wrote:35k är säkert byte på bmw, och då lär en 520 inte heller vara gratis..
Jag bytte min ihop med en kompis, på lyft. Det tog ett kanske 2 timmar för två pers effektiv tid. Kopplingen kostade 8-9k. Tycker inte det är så värst farligt faktiskt, speciellt inte med tanke på vad det är för bil.

nej 8-9000 låter inte alls farligt!

Sköna bilar att åka långt i?
airs

Post by airs »

Jag har en 530 e61a -06a. Har bilat ner till Frankrike med den, och att det var jobbigt att sitta i bilen länge var absolut inte ett problem! Man åker som en kung i dom. Kan bara tänka mig en M5a istället :mrgreen:
Bmw 325i -90 Mtech-2
Bmw 335i -07
ricke

Post by ricke »

Låter alla tiders! :) Så m5 2007 års modell är alltså e61 ?

mvh
Henrik

Post by Henrik »

E61 är kombi!
En öl förkortar livet med 2 minuter
En cigarett förkortar livet med 4 minuter
En arbetsdag förkortar livet med 8 timmar...
HenrikF

Post by HenrikF »

Alla touringar är LCI dvs facelift, som innebär annan inredning, lampor, och lite annat. Inte speciellt mkt tekniska uppdateringar dock.
Min touring var skönare att åka i än vår 523 e39, men skillnad på skick och årsmodell också. M5 är en mil och bränsleslukare, man marschar lätt 200 utan att det känns konstigt. Men då får man vara beredd på att tanka efter 30mil. mitt "rekord" var under 20 mil tills reserven tändes. Lägsta förbrukning var Lund-Ullared i laglig hastighet; 1.35 tog den då.. Men jämför man med att bygga lekbil och köpa m5 e60/1 så är det ett kap att köpa m5 faktiskt.

Ett tips är att hitta en bil med m-driver package. Kan inte tänka mig hur trist det är om den slår ifrån vid 250. Sen är comfort access riktigt fint också (plus att man kan byta batteri i nyckel på C.A bilarna, bilar utan får man köpa ny nyckel á 2000kr om batteriet dör..) Head up är också bra att ha men det har de flesta touringar.
/Henrik
Post Reply