Kullager eller ej. Vi har testat och inte gissat:)
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: Kullager eller ej. Vi har testat och inte gissat:)
Fattar inte varför det blev sånt väsen om bilden på facebook? Det var ju ren fakta som presenterades.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Nissan 200 460hk
Med bara fjädern och laddtryck som styr så blir max laddtryck det samma, det är ju laddtrycket turbon genererar som styr wastegaten. Och trycket i fjädern är ju oförändrad.flp wrote:de var inte så att de gick lättare genom den kullagrade turbon så att laddtrycket smög upp lite? därav den extra effekten?Bmwandreas wrote:Nej det loggades i vi-pec. Den går bara på fjädertryck så det finns ingen justering i sprutet som kan påverka.flp wrote:du har ingen graf där man får se laddtrycket också? hur det skiljer sig?
Med vänlig hälsning, Micke
Men jag ska se om vi kan byta turbo igen och montera mottryck så vi får se vad den extra toppeffekten kommer ifrån.
edit: hade skillnaden blivit samma med laddtrycksstyrningen aktiv så att den ska hålla ett visst tryck vid båda körningarna?
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Okunniga och avundsjuka folk är ofta idioter...!cerveza wrote:Fattar inte varför det blev sånt väsen om bilden på facebook? Det var ju ren fakta som presenterades.
When the flag drops, the bullshit stops!!
- Bmwandreas
- Moderator
Det låg inom 0.1 bar vilket är normal svängning. Jag tror jag har loggarna kvar så jag kan lägga dem ovanpå varandra. Jag tror att mottrycket va lägre på den kullagrade, enda logiska jag kan tänk mig. Men skit i effekten det va responsen vi ville kolla skillnaden på och det känns stor skillnad på gatan.flp wrote:de var inte så att de gick lättare genom den kullagrade turbon så att laddtrycket smög upp lite? därav den extra effekten?Bmwandreas wrote:Nej det loggades i vi-pec. Den går bara på fjädertryck så det finns ingen justering i sprutet som kan påverka.flp wrote:du har ingen graf där man får se laddtrycket också? hur det skiljer sig?
Med vänlig hälsning, Micke
Men jag ska se om vi kan byta turbo igen och montera mottryck så vi får se vad den extra toppeffekten kommer ifrån.
edit: hade skillnaden blivit samma med laddtrycksstyrningen aktiv så att den ska hålla ett visst tryck vid båda körningarna?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
de borde vara så, men har varit med om att bilen laddat mer efter öppning av avgassystem osv, tänkte om det blev samma fenomen här.Med bara fjädern och laddtryck som styr så blir max laddtryck det samma, det är ju laddtrycket turbon genererar som styr wastegaten. Och trycket i fjädern är ju oförändrad.
okay. kul att de gör sån skillnad.Det låg inom 0.1 bar vilket är normal svängning. Jag tror jag har loggarna kvar så jag kan lägga dem ovanpå varandra. Jag tror att mottrycket va lägre på den kullagrade, enda logiska jag kan tänk mig. Men skit i effekten det va responsen vi ville kolla skillnaden på och det känns stor skillnad på gatan.
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Vad är sveptiderna?
Ser ut att vara 2 helt olika sveptider.
Ser ut att vara 2 helt olika sveptider.
- Bmwandreas
- Moderator
Det är exakt samma. Tror du mig inte behöver du aldrig mer skriva här.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
- Bmwandreas
- Moderator
Nej men jag har redan förklarat att allt är lika.
Riktigt intressant jämförelse! Jag förstår att folk tvivlar, eftersom det är så stor skillnad!
..Dock tror jag aldrig ni skulle presentera tvivelaktig information i reklamsyfte. Det skulle komma fram förr eller senare och bli ett jävla liv och dåligt rykte!
Ta inte åt er för att folk tvivlar. Överbevisa dem istället!
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
..Dock tror jag aldrig ni skulle presentera tvivelaktig information i reklamsyfte. Det skulle komma fram förr eller senare och bli ett jävla liv och dåligt rykte!
Ta inte åt er för att folk tvivlar. Överbevisa dem istället!

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Det som presenterats är samma bil, samma motor, samma mapp, samma laddtryck, samma temp och som jag förstått det samma dag.
Det har även framförts att man inte är riktigt säkra på varför resultatet blev som det blev. Och ändå var där hur mycket påhopp som helst att det var iscensatt.
Varför? Var med och spekulera istället för att kalla folk för lögnare som inte gjort något annat än gjort ett experiment och framfört resultaten!
Det har även framförts att man inte är riktigt säkra på varför resultatet blev som det blev. Och ändå var där hur mycket påhopp som helst att det var iscensatt.
Varför? Var med och spekulera istället för att kalla folk för lögnare som inte gjort något annat än gjort ett experiment och framfört resultaten!
Inventor of ANAL GAPING.
Nissan 200 460hk
Nissan 200 460hk
- Bmwandreas
- Moderator
Testet hade bara med responsen att göra så det körde på exakt samma svephastighet för att vi ska få fakta. Att effekten steg har jag ingen förklaring på för jag mätte ej mottryck så skit i det så länge. Nästa gång så håller vi nog tester för oss själva så man slipper påhopp från folk som tror sig veta mer än de som va med på testet. Trist!
Tycker alltid man får detta mothugg när man hävdar att kullagrat är bättre än glidlager.
Folk som förespråkar glidlager säger alltid att kullager "bara" ger 500rpm tidigare spool och rasar så fort man skjuter en tryckslang.
Och är jätte dyrt.
Jag kommer aldrig köra glidlager igen iaf.
Folk som förespråkar glidlager säger alltid att kullager "bara" ger 500rpm tidigare spool och rasar så fort man skjuter en tryckslang.
Och är jätte dyrt.
Jag kommer aldrig köra glidlager igen iaf.
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ronnie AVR
Bmwandreas wrote:Testet hade bara med responsen att göra så det körde på exakt samma svephastighet för att vi ska få fakta. Att effekten steg har jag ingen förklaring på för jag mätte ej mottryck så skit i det så länge. Nästa gång så håller vi nog tester för oss själva så man slipper påhopp från folk som tror sig veta mer än de som va med på testet. Trist!
Nääää de här är ju sånt man vill se så skit i vad alla andra säger och låt dom motbevisa er nu innan dom ska börjar med massa anklagelser och påhopp

Skitkul att ni testar och delger sådana resultat! Precis detta man drömmer om att kunna göra och testa själv och man skulle vilja ha en egen bänk/landsväg.
Och ni som tvekar på resultaten, varför skulle det ljugas för? Såvitt jag vet säljer PPF både kullagrat och glidlagrat och har inget för att ljuga om resultaten.
Och ni som tvekar på resultaten, varför skulle det ljugas för? Såvitt jag vet säljer PPF både kullagrat och glidlagrat och har inget för att ljuga om resultaten.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
-
varför skulle man ha kullager om man inte fick snabbare spool är min fråga
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Dom borde jubla nu i så fall, för skiljer väl "endast" 250rpm?Wiell wrote: Folk som förespråkar glidlager säger alltid att kullager "bara" ger 500rpm tidigare spool.

Mycket intressant test

Med vilket agg blev mappen gjord? Klarar man att minimera / öka differensen vid tillpassad Mapning?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757