Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo M67!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Evinrude

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?

Post by Evinrude »

Som sagt, överlämnar gärna vissa grejer åt proffsen ;)
Har fortsatt att riva lite i touringen och hittat mycket spännande, tex smugglarfack som rymmer åtminstone två familjer illegala invandrare:
Image

Så nu blir det att konstruera en karossvagga så man kan göra allt ordentligt en gång för alla
Sen känns det ju lite tärt att överge m5an som var rostfri för en sådan härk, men att få den rak igen hade nog varit tre resor värre... ;)

Image
Image
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Spiidfriik

Post by Spiidfriik »

Marbu wrote:Vad är tanken med att byta styrväxel?
Från snäcka till kuggstång för tajtare, direktare känsla. Och jag köper det, MEN... jag älskar styrningen i E28, grym känsla! Och de har ju snäcka. Får inte ihop det riktigt.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Evinrude

Post by Evinrude »

Jahapp, vad har hänt här då kan man undra?
Tyvärr inte så mycket som man hade hoppats på får nog svaret bli
Men nåt har det ju trots allt hänt så nu är det väl dags för en statuscheck!

En ny kille har flyttat in i garaget med ett lite spännande projekt :)
Image

Eftersom jag hade tänkt regga med turbo så är det ju lite som behövs ändras, bl.a. har en ny turbo införskaffats, less is more som det så vackert heter
Image

Sedan satte man igång med det roliga jobbet, nämligen att skrapa rent underredet
Ju mer man skrapar desto mer roligt hittar man så det dyker ju upp lite ångest över att man skrotat en rostfri kaross, men att få ordning på den hade varit sju resor värre inser man till slut
Image

Det här är det värsta som finns på bilen och det är ju ändå inte så farligt, har en annan e34 som får donera en bit av tröskeln
Image
Image

Det är bara att nöta vidare, när det väl är klart slipper man förhoppningsvis aldrig göra om det :)
Jonas Sanderyd

BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Evinrude

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo M67!

Post by Evinrude »

I brist på motivation och då man skruvat med en massa annat än den viktigaste bilen så har jag nu fått tummen ur och beställt stödgördel och nya kolvbultar så man kan börja skruva ihop bigblocken. :)
Hade jag även haft pengarna så hade jag handlat på mig resten av det som behövs...
Men vänta nu, det hade jag ju! Men sen dök det upp en lite för frän sak på blocket till lite för bra kurs för att man skulle kunna säga nej, ibland blir man lite less över hur snabbt man tappar fokus i projekten man har :doh:
Som några kanske vet så har jag ju en gammal e28 ståendes som är tänkt att bli sparbössa, motorplanerna har varit fler än timmarna som det faktiskt har skruvats tror jag Först skulle det vara en original m51, sedan en vässad m51, sedan en m57 och sedan den här som jag nu har köpt på mig:
Image

V8 + twinturbo + diesel = succé!
Tyvärr dröjer det nog innan det sätts igång med den, men det känns rätt skönt att ha en sådan ståendes ;)
Jonas Sanderyd

BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
nicke.t

Post by nicke.t »

:D
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Evinrude

Post by Evinrude »

Sådär, nu kan man stressa ner lite! Blir inge åka i sommar då tiden inte räcker till så jag har skaffat mig en annan sommarkärra, mer info kommer senare :)
Under tiden har det dykt upp lite speedparts så man åtminstone kan sätta igång snart :)
Image
Jonas Sanderyd

BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Pimplaren

Post by Pimplaren »

Trevligt! :) du har att göra iallafall! hehe :mrgreen:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Evinrude

Post by Evinrude »

Ja här händer det verkligen inte mycket...
Projektet har stått på is ett bra tag nu, jag har alltid lyckats prioritera annat istället :P
Lyckades skaffa en M5 till så den ska göras i ordning då den är riktigt fin invändigt samt övrigt i karossen. Omlackad i Tyskland för massor av år sedan, så den ska återställas till alpinvit som jag dessutom tycker är en av de snyggaste färgerna på en e34!
Image
Image

Sedan fick jag även ett ryck och satte igång med ett annat projekt som jag skjutit på lite för länge. En extra boost blev det väl när man fick höra att skatten skulle höjas :P
Motorn är än så länge bara nerlyft för att se hur mycket som behöver göras om, men den passade oförskämt bra så det är inte mycket som behöver göras innan det är dags för att bygga motorfästen
Image
Image
Image
Jonas Sanderyd

BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
rocket

Post by rocket »

kult prosjekt!!!!

Imponerende hvor mye jobb du har lagt ned i driverk og motor :)
- E30 DAILY DRIVER M20B27 60mm Holset, z45, 1BAR, snikturbo tuned by myself
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
Fredzze

Post by Fredzze »

Hej! Trevlig bil :D Kom du på varför den pludrade som den gjorde på filmen några sidor tillbaka? :) (har liknande problem med min).
Post Reply