Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Ja, jag hade problem på min andra bil med att ett framnav skevade litegrann och gav jävulska vibrationer, men mätte aldrig upp hur mycket dom slog.

Vart som mest fundersam när båda verkar vara likadana vad gäller krokighet, så började fundera om det kanske är som det brukar vara med jänke grejer ;)
User avatar
Robin Olivi
Posts: 93
Joined: 25 Dec 2012, 15:43
Location: Västerås

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Robin Olivi »

Med ett par tiondelar på navet så lär man nästan vara uppe i millimetrar om man klockar ytterkant på fälgen. Speciellt med såna spacers. :roll:
AKA Oliven
http://www.conrit.se Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Ska göra en uppdatering snart när jag får tid :wink:

Har vart och provat på lite bankörning för första gången och slirat upp lite däck, Men fy f***n vad kul det är å köra på bana!!
Lite ovant i början med sladdandet men det gick väl hyfsat tillslut iaf ! Mer styrvinkel önskas iaf vid såna här övningar, var mest hela tiden på styrstoppen :P

http://www.youtube.com/watch?v=CJoj0ywAz3c" onclick="window.open(this.href);return false;
freddalur
Posts: 105
Joined: 27 Mar 2011, 11:01
Location: Trondheim (Norway)

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by freddalur »

Nice :D fy faaaan for en rå lyd det ar i bilen!! Powerslide for the win!!!
BMW E30 S54 Turbo
BMW E39 525da 01
J.Gullberg
Posts: 148
Joined: 06 Apr 2010, 14:06
Location: Duved/Åre

Sv: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by J.Gullberg »

Hörde du om de sliiiiira nåt :grin::grin::mrgreen:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
User avatar
blidd
Posts: 153
Joined: 08 Jan 2011, 13:41
Location: Nykarleby (Finland)

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by blidd »

Vilt! :D Va gjorde ni köra här på finska sidan? :)
e30 "m3" m50b28 turbo! 486whp/590wnm
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by flp »

moggemx wrote:Ska göra en uppdatering snart när jag får tid :wink:

Har vart och provat på lite bankörning för första gången och slirat upp lite däck, Men fy f***n vad kul det är å köra på bana!!
Lite ovant i början med sladdandet men det gick väl hyfsat tillslut iaf ! Mer styrvinkel önskas iaf vid såna här övningar, var mest hela tiden på styrstoppen :P

http://www.youtube.com/watch?v=CJoj0ywAz3c" onclick="window.open(this.href);return false;
inte bara styrstoppen som används. även varvstoppen verkar funka ;)
ett jävla ryt i maskin är de iaf!
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
Farmarn
Posts: 434
Joined: 13 Dec 2005, 22:17
Location: Piteå

Sv: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Farmarn »

Fränt. Var ligger den där banan. ?
//Marcus
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

https://www.facebook.com/photo.php?v=10201884448408964" onclick="window.open(this.href);return false;

För er som har facebook finns här en till filmsnutt! (och ja, jag vet att min dumpventil fungerar dåligt :) )
Edit: Märkte nu att man inte behövde ha facebook för att se den :)


Härligt att ni gillar den ;)
Var dit då det är närmaste banan för oss att åka till :P Mycket trevlig dag med mycket köra då vi inte var så många på banan !

Från Pajala var det 53mil vill jag minnas, typ 35mil från haparanda, nån mil inåt landet från Kokkola.
Dom skulle köra likadana trackdays nästa sommar så ofta banan var ledig.
Mycket trevligt folk + att nästan alla pratade svenska, så man gjorde ju sig förstådd iaf. ;)
Så det lär bli några resor dit då! :)
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Hoh, länge sen jag uppdaterade nu, Så jag kör lite gamla nyheter först :)

Efter diverse sladdnings och burn övningar så behagade vänster bak bromsskiva att spricka rätt igenom, Vart lite struligt att fixa en ny då jag inte visste från vad eller varsifrån skivorna kom, och alla nummer var mer eller mindre bortnötta från dom.. Försökte via lite detektivarbete hitta igen skivorna på nån bil utifrån måtten , men också det utan resultat då det var lite svårt att hitta mått spec. på skivorna på nätet :(
Image

I vild panik började jag inse att jag inte kommer hinna hitta nåt passande och beställa hem innan det var dags för lite körningar, Så var ut på gården och grävde och måttade på en Supra MK3:a som jag skrotat ner , och tamejfan inte nog med att det redan var rätt bultcirkel på de skivorna så hade de näästan rätt offset (såpass så man hade kunnat justera oket med brickor bara) och navhålet var nån mm mindre.
Perfekt tänkte jag och svarvade upp navhålen å provmonterade, Satt som en smäck på axlarna.

Men då kom nästa problem, dessa skivor var ju ventilerade, det var inte mina gamla :doh: Så oket gick inte över skivan...
Kom då på att jag fick med ett par Wilwood ok när jag köpte bilen som var för ventilerade skivor, Men vid närmare granskning och fundering och räkning så ville jag inte riktigt använda dom då det var 4 x 44mm kolvar i dom (Var 2 x 44mm som satt "orginal").
Och gillade inte riktigt iden med ännu mer bromskraft bak, så blev tillslut så att Suprans ok (1 x 38mm) hamnade där!
Blev lite tungt att låsa hjulen med handbromsen nu, men kändes annars bra så det får nog fungera :wink:
Image

Nytt bromsoksfäste
Image

Tjejen hade lite fotosessions ute på gården :)
Image

Image
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Var ju som sagt till Kemora Racetrack i Finland och provade på lite bankörning och drifting för 2 veckor sen , Lätt sommarens roligaste körning 8)

Blev lite impulsresa dit också, Hade pratat nån vecka i förväg om att man kanske skulle åka dit och köra, men vart som aldrig planerat destomer.
Var under lördagen till boden och rejsade och busade loss litegrann och hade som mer eller mindre helt räknat bort kemora körningen som var på söndag då det blev lite sent innan vi kom iväg hemåt.
Väl i bilen påväg hemåt så kom jag ju på att det givetvis hade vart ganska kul att hinna med lite bankörning innan säsongen var över, så bestämde tillslut att om polarn som jag tidigare diskuterat om att åka ner med är på att hänga med fortfarande så åker vi... ett samtal senare så var planen spikad. Nu var klockan omkring 21.00 på lördagkväll.
Polarn kom över och vi började gå igenom däcklagret och krängde däck som demoner och samlade ihop bränsledunkar och alltvafan man kunde behöva, Några timmar senare så var allt packat och klart, Bara tankning av bilen återstod, Nu började klockan närma sig 02.00.
Åkte till macken för att tanka upp färdigt, Hann spola i några liter innan jag insåg att allt jag spolade i tankröret rann rätt ut på backen :doh:
Och jovisst tankpåfyllningsröret hade släppt från tanken på ett lite halvdåligt sätt .. Här nånstans började jag nästan ge upp, Vi skulle ju åka redan vid 04.00 hade vi planerat för att vara framme i rätt tid, Var ju ändå 53mil enkel väg + 1timmes handikapp då finland ligger i en annan tidszon :roll:

Beslutade att göra ett snabbt försök att fixa det, går det inte med enkla medel så skiter vi i resan..
Men som tur var så fick jag dit röret efter lite ålningar och svordomar under saaben, med hela överkroppen dränkt i bensin. :)

2timmar sömn senare så bar det iväg, och saaben fungerade klockrent hela vägen som tur var 8)

Däckverkstad
Image

Väl framme på banan runt 11.00 på söndagen
Image

Några bilder från banan, som en kille där fotat :)
Image

Image

Image

Råkade även smälla ett däck lite illa så bilen fick lite scars :P
Image

Och på andra sidan så tog däcket i skärmen litegrann när jag hade ett par 275:or på så det sprack lite i spacklingen :whistle:
Image

Hade ändå tänkt fixa till och göra om lite med breddningen så det gjorde inte så mycket !

Fick ett ryck idag och började på prov bredda ena framskärmen!
Image

Image

Blir runt 3-4cm bredare ut till skärmkanten
Image

Blir nog lagom diskret men ändå fett :P
Image

Ganska stor skillnad mot orginal :)
Image
User avatar
_anders
Posts: 315
Joined: 27 Oct 2008, 21:09

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by _anders »

Du måste linka hit dom filmerna från den där körningen på flygräkan
:D
<JAAS Performance>

E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by bmw_fredde »

Den där breddningen kommer bli skitsnygg :D
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Sarja88
Posts: 944
Joined: 14 Aug 2012, 15:42
Location: Stockholm

Post by Sarja88 »

Så där vill jag göra på min med :D vare mycketnpuäyssel för att få det bra ?

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk [url='http://tapatalk.com/m?id=10']now Free[/url]
Tony Sarja
0735611651

http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;

Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
User avatar
Micke johansson
Posts: 2175
Joined: 17 Jul 2006, 21:30
Location: Umeå

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Micke johansson »

Snygg turbo ! :twisted:
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com

E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by r.ivars »

hahahahaha! Jag kan se att hon kommit i rätta händer :D
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Tackar !! Jao, nog äre pyssel för att få till breddningen.. Har ju som bara grovkapat och punktat upp ännu, men lär bli mycket jobb innan slutfinishen blir bra skulle jag tro! :)

Turbon kan nog vara bland det finare på denna bil ;)

Dom efterfrågade filmklippen :)

Har ev. hittat en bredare bakaxel till bilen också, Men blir nog lite väl brett med den i sin fulla bredd.

Provade att lossa hjulet och flytta ut så mycket som det hade gjort med den axeln på plats.

Meen, det blir aningen lite väl brett :)
Image

Image

Så isåfall åker man på att korta den axeln också :| , Jag som tänkte att detta skulle bli smidigt och typ "bolt on" :mrgreen:
Post Reply