Ppf vevaxelhubb m30
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Ppf vevaxelhubb m30
Går det att få tag i det kittet nu för tiden eller har det slutat tillverkats?
M535 E28 Achatgrün -85 M106
Re: Ppf vevaxelhubb m30
http://www.pureperformancemotorsport.co ... =uuxsnetzm" onclick="window.open(this.href);return false;
Men ppf säljer inte såna längre för att dom spricker nånting va jag kommer ihåg
Bästa e o borra o slå in några stift
Men ppf säljer inte såna längre för att dom spricker nånting va jag kommer ihåg
Bästa e o borra o slå in några stift
BMW 535i -86
Re: Ppf vevaxelhubb m30
Bättre att stifta originalhubben. Det är inte själva hubben som är problemen utan att krysskilen som ger sej
Re: Ppf vevaxelhubb m30
Det är hubben som problemet ligger i, den är för glapp, bmwbosse fick en tillverkad med press passning i, den får han värma för att få på den. Stifta funkar men är inte det optimala, då du tar ju bort material ännu mera på veven när du borrar i stiften.
Jag åkte med ppf hub,ny kil,bricka och mutter och hade aldrig nån problem med det. hubben var bra tight o få på, gick precis.
Jag åkte med ppf hub,ny kil,bricka och mutter och hade aldrig nån problem med det. hubben var bra tight o få på, gick precis.
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
Re: Ppf vevaxelhubb m30
Jag körde ny ppf hubb med ny kil o allt men det gick inte många mil alls. Finns nog en anledning till att de inte säljer det längre.
Re: Ppf vevaxelhubb m30
Ända sättet är som BusE säger svarva en helt ny hub och härda och slipa den i hål o rundslip efteråt om man vill göra det helt seröst.
Man ska ha sk. passning, hubbens hål ett par hundradelar mindre än vevaxeltappen då sitter hubben med presspassning istället för som original med bultförband. Stifta med rörhylsor eller härdade stift genom borrning är inget jag skulle rekommendera.
Verktygsmakaren på mitt jobb tillverkade hubben åt BMW-Bosses kompressor M30, han hade väldiga problem med det innan att krysskilarna gick av.
Jag själv kör med Cheva smallblock motor, dom har pressad svängdämpare, går aldrig sönder några krysskilar så länge man har passning på delarna.
Man kanske skulle rita och svarva till ex.antal hubbar i en styrd svarv och härda och slipa dom.
Man ska ha sk. passning, hubbens hål ett par hundradelar mindre än vevaxeltappen då sitter hubben med presspassning istället för som original med bultförband. Stifta med rörhylsor eller härdade stift genom borrning är inget jag skulle rekommendera.
Verktygsmakaren på mitt jobb tillverkade hubben åt BMW-Bosses kompressor M30, han hade väldiga problem med det innan att krysskilarna gick av.
Jag själv kör med Cheva smallblock motor, dom har pressad svängdämpare, går aldrig sönder några krysskilar så länge man har passning på delarna.
Man kanske skulle rita och svarva till ex.antal hubbar i en styrd svarv och härda och slipa dom.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ppf vevaxelhubb m30
på min gamla motor fixade petri här på forumet en hubb i rostfritt med grövre gods så man fick köpa annan packbox på
momentum för att få det och passa samt att den var stifftad . hade inga problem med detta på dom 2-300 milen jag körde . varvstopp på 7200 . kompisen körde med en likadan från petri och inget strul där heller . man fick lämna veven till honom så det blev tight passform på hubben . Hör med honom om han fortfarande fixar
Med vänlig hälsning robert
momentum för att få det och passa samt att den var stifftad . hade inga problem med detta på dom 2-300 milen jag körde . varvstopp på 7200 . kompisen körde med en likadan från petri och inget strul där heller . man fick lämna veven till honom så det blev tight passform på hubben . Hör med honom om han fortfarande fixar
Med vänlig hälsning robert
070-4944680
Re: Ppf vevaxelhubb m30
Samma med bmw-bosses hubb, den är grövre i godset så han kör med en större packbox.sidenmark wrote:på min gamla motor fixade petri här på forumet en hubb i rostfritt med grövre gods så man fick köpa annan packbox på
momentum för att få det och passa samt att den var stifftad . hade inga problem med detta på dom 2-300 milen jag körde . varvstopp på 7200 . kompisen körde med en likadan från petri och inget strul där heller . man fick lämna veven till honom så det blev tight passform på hubben . Hör med honom om han fortfarande fixar
Med vänlig hälsning robert
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
Re: Ppf vevaxelhubb m30
Vad fan var det där för sida då?Nitro wrote:http://www.pureperformancemotorsport.com/shop/index.php?cPath=21_290&osCsid=uuxsnetzm
Men ppf säljer inte såna längre för att dom spricker nånting va jag kommer ihåg
Bästa e o borra o slå in några stift
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Re: Ppf vevaxelhubb m30
vetifan, sökte på billet crankshaft hubb m30 så dök de uppHansa wrote:Vad fan var det där för sida då?Nitro wrote:http://www.pureperformancemotorsport.com/shop/index.php?cPath=21_290&osCsid=uuxsnetzm
Men ppf säljer inte såna längre för att dom spricker nånting va jag kommer ihåg
Bästa e o borra o slå in några stift
BMW 535i -86
Re: Ppf vevaxelhubb m30
Ingen som har tänkt på att angripa problemet istället för symptomet???
Jag slutar aldrig att förundras över sk motorbyggare som löser symptom efter symptom med nya köpegrejor istället för att ta reda på lite fakta bakom hur en motor fungerar och gå till roten på problemen istället.
Det finns M30-motorer som varvar 9000rpm med original hub utan att kilen släpper,utan några extra stift, utan att det spricker!
Jag kan lova er att det är moddade grejor i dem, men inte huben!
Jag slutar aldrig att förundras över sk motorbyggare som löser symptom efter symptom med nya köpegrejor istället för att ta reda på lite fakta bakom hur en motor fungerar och gå till roten på problemen istället.
Det finns M30-motorer som varvar 9000rpm med original hub utan att kilen släpper,utan några extra stift, utan att det spricker!
Jag kan lova er att det är moddade grejor i dem, men inte huben!
Re: Ppf vevaxelhubb m30
Pacman wrote:Ingen som har tänkt på att angripa problemet istället för symptomet???
Jag slutar aldrig att förundras över sk motorbyggare som löser symptom efter symptom med nya köpegrejor istället för att ta reda på lite fakta bakom hur en motor fungerar och gå till roten på problemen istället.
Tanken har inte slagit dig att dom som hänger här inne jobbar tex som snickare,säljare,truckförare, lagerarbetare på kontor och liknande, Dvs helt vanliga Svensson jobb? Bara för man skruvat ihop motorer hemma för hobbybruk är man väl ingen motorbyggare?
0730565159
Re: Ppf vevaxelhubb m30
Det är ingen som utgett sig för att vara motorbyggare här, jag ser bara ett gäng entusiaster som vill köra istället för att grubbla hela dagarna. Man kan inte bygga en perfekt motor direkt, då får man aldrig kört något och står bara i garaget och funderar på om man ska bygga om allt efter senaste rönet.
Man ska lägga sig på en vettig nivå och få göra det man är ute efter dvs köra och ha kul. Att sitta och grubbla vinner inga pokaler. Man kör och lär sig under tiden, man lägger inte 15år av sitt liv på att fundera och läsa böcker utan att få kört och testat. Det gör man under tiden som går och allt eftersom symtomen dyker upp.
Hoppas du förstår mitt tänk
Man ska lägga sig på en vettig nivå och få göra det man är ute efter dvs köra och ha kul. Att sitta och grubbla vinner inga pokaler. Man kör och lär sig under tiden, man lägger inte 15år av sitt liv på att fundera och läsa böcker utan att få kört och testat. Det gör man under tiden som går och allt eftersom symtomen dyker upp.
Hoppas du förstår mitt tänk
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Ppf vevaxelhubb m30
Varför gå över ån efter vatten??? Att stifta är ju en enkel metod som verkligen fungerar braPacman wrote:Ingen som har tänkt på att angripa problemet istället för symptomet???
Jag slutar aldrig att förundras över sk motorbyggare som löser symptom efter symptom med nya köpegrejor istället för att ta reda på lite fakta bakom hur en motor fungerar och gå till roten på problemen istället.
Det finns M30-motorer som varvar 9000rpm med original hub utan att kilen släpper,utan några extra stift, utan att det spricker!
Jag kan lova er att det är moddade grejor i dem, men inte huben!
Re: Ppf vevaxelhubb m30
Eftersom vu alla är glada amatörer och entusiaster så delar vi ju gärna våra kunskaper. Pacman, har du något tips på vad man gör åt problemet med svängningar? Saker jag vet som kan döda det mesta är aggresivt övervarvningsskydd och obalans. Att Bosse fick ha extra rejäla grejor kan ju bero på att han har en stor rackarns kompressor som huben ska driva.
Henrik Braun
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Re: Ppf vevaxelhubb m30
Harmoniska svängningar är varvtalsberoende...men dess amplitud är mass-beroende. Mer massa ger högre amplitud. Omvänt ger mindre massa lägre amplitud.
Att huben spricker är tecken på överbelastning, dvs svängningsdämparen vill möta den harmoniska torsionsrörelsen genom att vrida på motsatt håll och det klarar inte huben. Minska massan genom t.ex att lätta veven så minskar även belastningen på huben.
Enkelt när man tänker på det!
Sen tycker inte jag det är fel att tänka till lite när man ändå lägger så mycket av sin dyrbara tid och sina surt skattade slantar på sin bil. Man vill väl att det ska funka och hålla ihop.
Hoppas att du förstår mitt tänk
Att huben spricker är tecken på överbelastning, dvs svängningsdämparen vill möta den harmoniska torsionsrörelsen genom att vrida på motsatt håll och det klarar inte huben. Minska massan genom t.ex att lätta veven så minskar även belastningen på huben.
Enkelt när man tänker på det!
Sen tycker inte jag det är fel att tänka till lite när man ändå lägger så mycket av sin dyrbara tid och sina surt skattade slantar på sin bil. Man vill väl att det ska funka och hålla ihop.
Hoppas att du förstår mitt tänk