blåsfisken wrote:inte för att kritisera men varför åker du igenom vissa kurvor med för hög växel? åka på varvtal där det inte finns effekt är ju inge bra. fint ljud i motor förresten
Ja det stämmer, jag kör på hög växel genom de flesta kurvor. Det är min mening. Känner inte att jag vill ödsla tid på att växla ner en kugg då jag har moment så det räcker och blir över. I fullängdsfilmen ser man att jag får ett par spinn/drift och båda dessa är på samma höga växlar, så det går fint att spinna lossa på lågvarv (3-4000) men jag tycker som de flesta andra att det är lättare att undvika spinn på högre växlar
Får jag bara ihop en ny topp i vinter så ska det plågas bana nästa år igen

Ska skärpa mig och köra lite aggressivare

Eller i alla fall öva in senare inbromsningar och högre kurvhastigheter. Idag fuskar jag ju bara genom att hämta in det mesta på rakorna

Nä riktigt så enkelt är det väl inte. Men som exempel så körde en Volvo 240 med trimmad sugmotor (och banrace chassi + slicks) ungefär samma tider som mig. Tänk om man kunde ta kurvorna som han och sen ha blixtrande acceleration däremellan, det blir ett recept på fina varvtider det
I vilket fall som helst, tycker jag att det är jävligt kul att visa alla turbo-hatare att man faktiskt kan bygga en turbomotor med hanterbar hög effekt som går att använda på bana

Har fått en hel del glirningar genom byggåren om hur omöjligt det ska bli att framföra denna på bana. Men jag har hela tiden hävdat att det MÅSTE kunna gå bra, och det är precis vad det gör, bortsett från en sprucken topp då.... Visst är det mer kontrollerbart med en sugmotor, och jag hade inte tackat nej till en Judd V8 under huven, men nu är det turbo M20 som gäller
Ang laddet, så är det inte mappat på ett stegrande sätt (om det var det du menade

) Det är mappat på fullt tryck hela vägen. Sen har jag själv justerat in laddtrycksbegränsning att vara TPS beroende. Har grundladd 0,9 bar upp till 50% spjällöppning, sen stegrar jag upp det till 1,8 bar på 100% gas. Det innebär att laddtrycket begränsas till 0,9 bar genom hela registret om jag bara har halvgas. Men kan lika gärna vara 1,8 bar vid 3000rpm om jag stämplar. I filmen hörs det tydligt när jag stämplar på, det blir ett vassare vrål då
