E30 M60b40 "340i" Inge mer V8
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: E30 328 Turbo
Nu har jag köpt en komplett m52b28, ett oringat m50 block och en vanosbefriad topp. Så nu blir det nog m50b28 som min bror också kör
Nu blir det att punga ut en jävla massa pengar och det med besktning blir lite klurigt

Last edited by sk8koffe on 20 Jan 2014, 20:30, edited 1 time in total.
Lundgren
Re: E30 318is Turbo
Hmm... Nu har jag funderat. Jag tror min oljepump lagt av och därför skar motorn. Eller i kombination med värmen. Ska prova hälla olja ner i filterhuset och se ifall där blir oljetryck. Vem vet, det kan va ett lager som skurit och det kanske sliter till sig med lite olja och en jävla tur. Värt ett försök
Lundgren
Ehh du skojar va?
Om den har skurit förvärrar bara saken genom att ens starta upp den om den.
Du drar runt rester och skit från lagerna i hela motorn, sen finns inte ett skit att rädda!

Om den har skurit förvärrar bara saken genom att ens starta upp den om den.
Du drar runt rester och skit från lagerna i hela motorn, sen finns inte ett skit att rädda!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Kom nyss hem från garaget. Bilen starta skitlätt och inget ovanligt motstånd längre. Har väl bara nypit till. Men där är inget oljetryck. Har hällat i olja i filterhuset utan resultat. Den kan väl inte bara lägga av sådär!? Ska ut och prova vidare i helgen. Oljelampan lyser men dock bara svagt. Oljefiltret var helt torrt när jag kollade på det så gott om tryck e där ont om
För övrigt ser jag nu att jag också fått hem repa på min mobilskärm när jag lyfte i m52an i bilen och körde ut till mitt nya garage. Jävla bögamög
För övrigt ser jag nu att jag också fått hem repa på min mobilskärm när jag lyfte i m52an i bilen och körde ut till mitt nya garage. Jävla bögamög
Lundgren
skulle ju kunna vara drevet som släppt från pumpen i så fall.
Plocka ner tråget så hittar du säkert nått fel.
Jens92 wrote:skulle ju kunna vara drevet som släppt från pumpen i så fall.
Omöjligt på m42, sitter direkt på veven.
Har man inget oljetryck på m42 så är pumpen slut, övertrycksventilen trasig eller så är det fel på lampan/mätaren
bara riva motorn,lär ju inte hålla länge om du dessutom ska köra turbo.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Tanken var att köra med motorn sålänge den håller. Om den totalskär så kan det kvitta. Jag ska se om jag pallar lägga tiden på att plocka av bröstkåpan och kika till helgen. Låter endå skumt och jävligt tajmat att den fungerar perfekt, turbo åker på sen är den död
Lundgren
Planen nu är att slänga i m52an som den är med original låda. Med m50 insug bör där väl endå va +200 hk. Bör endå bli rätt kul på denna bilen och min 4.10 diffsmiley wrote:hur gick det sen?

Problemet är att jag ångrar mig hela tiden haha
Lundgren
Sen samlar jag på mig delar för turbobygget under tiden så har man endå en rolig Bil sålänge
Men det blir sexan jag bygger på direkt

Lundgren
Re: E30 328is
Snart ny månad och mer pengar att spendera. Köper en zf låda nu men den får dock vila lite då jag först vill köra ihjäl min original getrag 240 låda
Några frågor jag ännu är osäker på är: Kan jag slänga ner m52 direkt mot lådan utan att flytta lådan eller modda kardan? Kommer jag behöver annat lager på veven mot lådan? Kommer original tryckplatta med sinterlamell hålla för dryga 200hk?
Ska köpa nu nästa vecka: motorlyft, e36 motorfästen, kuddar från specialsvarv och sinterlamell. Hoppas det är allt jag behöver för att få bilen rullande
Några frågor jag ännu är osäker på är: Kan jag slänga ner m52 direkt mot lådan utan att flytta lådan eller modda kardan? Kommer jag behöver annat lager på veven mot lådan? Kommer original tryckplatta med sinterlamell hålla för dryga 200hk?
Ska köpa nu nästa vecka: motorlyft, e36 motorfästen, kuddar från specialsvarv och sinterlamell. Hoppas det är allt jag behöver för att få bilen rullande
Lundgren
Gokväll
Vaknade ovanligt tidigt imorse så passade på att utnyttja tiden. Körde till garaget vid 7-8 och började plocka lite, hämtade motorlyft vid 9 och hade motorn ur vid 10. Det går fort när man är ensam, annars bara står man och snackar massa dynga haha

Jag har även plockat av lådan ifrån m42an. Lite klurigt. 2 spärrnycklar gick åt sen fick jag letat fram en fast torx nyckel hos en polare, då gick det. Ska väl ut och slänga i m52an med m50 grejerna imorgon
hoppas det går att lösa med de grejer jag har

Jag har även plockat av lådan ifrån m42an. Lite klurigt. 2 spärrnycklar gick åt sen fick jag letat fram en fast torx nyckel hos en polare, då gick det. Ska väl ut och slänga i m52an med m50 grejerna imorgon

Lundgren
crossen som står i garaget är de nåt du säljer i delar? 

TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Nej, tyvärrnicke.t wrote:crossen som står i garaget är de nåt du säljer i delar?
Lundgren
Vilken motor blir det då?
Röstar på 6an
Lagret passar zf och e36 328 eller 325tds manuell kardan(om du inte har hittat svaret).
Röstar på 6an

Lagret passar zf och e36 328 eller 325tds manuell kardan(om du inte har hittat svaret).
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp