m60/2 Turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Sikko
Posts: 554
Joined: 08 Dec 2009, 20:22
Location: Härnösand

Re: m60/2 Turbo

Post by Sikko »

Det går att köra m60 toppar på m62 med ppf coopering med lite pul.
Jag har bytt och kör med m62 botten m62 toppar med m60b40 4st insugs kammar. Våldsamt vrid vart det iaf:-) portade topar o ventilfjädrar är det. Rekomenderar inte portning för gatbilar det ger sjukt med vrid.
072 931 6764
Instagram novasikko
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: m60/2 Turbo

Post by Loordan »

Sikko du kör inte med vanos va? Vad är det för pul att för att få på m60 topparna?
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: m60/2 Turbo

Post by Andy_b »

Sikko wrote:Det går att köra m60 toppar på m62 med ppf coopering med lite pul.
Jag har bytt och kör med m62 botten m62 toppar med m60b40 4st insugs kammar. Våldsamt vrid vart det iaf:-) portade topar o ventilfjädrar är det. Rekomenderar inte portning för gatbilar det ger sjukt med vrid.
Hahaha va fan. palten sa att du körde 318is kammar
och jag var tvärsäker att du åkte med m60 toppar just nu. ja du ser hur man kan blanda ihop det

När är du här igen mikko?
pm om det är nått
User avatar
Sikko
Posts: 554
Joined: 08 Dec 2009, 20:22
Location: Härnösand

Re: m60/2 Turbo

Post by Sikko »

Ingen vanos. Jag kör 62 block och toppar men med m60 insugs kammar. Jag kommer ner. Nästa helg en snabbis.
072 931 6764
Instagram novasikko
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: m60/2 Turbo

Post by Marbu »

Här du kört m60 toppar på m62 block?

Lust att dela med dig om hur du ställde kammarna när du körde 4 insug?
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: m60/2 Turbo

Post by silverryggen »

Andy_b wrote:
Sikko wrote:Det går att köra m60 toppar på m62 med ppf coopering med lite pul.
Jag har bytt och kör med m62 botten m62 toppar med m60b40 4st insugs kammar. Våldsamt vrid vart det iaf:-) portade topar o ventilfjädrar är det. Rekomenderar inte portning för gatbilar det ger sjukt med vrid.
Hahaha va fan. palten sa att du körde 318is kammar
och jag var tvärsäker att du åkte med m60 toppar just nu. ja du ser hur man kan blanda ihop det

När är du här igen mikko?
Nej jag trodde han hade M62 med m60toppar o 4insugskammar :) Du lär rulla ut 745:an mikko för stiften har gett upp nu.
Den e inte lång men den e smal
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: m60/2 Turbo

Post by Loordan »

Ni kör ingen vanos aktiverat va? Eller var det därför du tog m60 kammarna sikko?
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: m60/2 Turbo

Post by silverryggen »

Nej ingen vanos.
Den e inte lång men den e smal
User avatar
Sikko
Posts: 554
Joined: 08 Dec 2009, 20:22
Location: Härnösand

Re: m60/2 Turbo

Post by Sikko »

Ingen vanos som sagt min erfarenhet är att vrid fins det utan vanos. Kanske blir bromsning på lördag palten har du tid att putta då??
072 931 6764
Instagram novasikko
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: m60/2 Turbo

Post by Andy_b »

Jag kan putta ja :)
pm om det är nått
User avatar
Sikko
Posts: 554
Joined: 08 Dec 2009, 20:22
Location: Härnösand

Re: m60/2 Turbo

Post by Sikko »

Marbu wrote:Här du kört m60 toppar på m62 block?

Lust att dela med dig om hur du ställde kammarna när du körde 4 insug?
1.1mm öppen på alla 4
072 931 6764
Instagram novasikko
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: m60/2 Turbo

Post by Marbu »

Tackar!

Har du någon erfarenhet av vad de gör på karaktären och effekten mot original?
Är ju inte så insatt i kamaxlar men verkar ju inte skilja
Så mycket på insug/avgas? Men de kanske är tillräckligt för att de ska göra skillnad :)


Edit:
m60
insug: lyft 9,7mm,Duration 246gr
avgas: lyft 9,4mm, duration 242gr

m62
insug: lyft 9,0mm duration 238gr
avgas: lyft 9,0mm duration 228gr
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: m60/2 Turbo

Post by silverryggen »

Sikko wrote:Ingen vanos som sagt min erfarenhet är att vrid fins det utan vanos. Kanske blir bromsning på lördag palten har du tid att putta då??

Självklart. Ring när du är på väg ner :)
Den e inte lång men den e smal
spetsen
Posts: 366
Joined: 27 Mar 2011, 11:57
Location: ORSA

Re: m60/2 Turbo

Post by spetsen »

Verkar som ni har lite koll på v8orna i denna tråden så tar mig friheten och frågar angående s62b50 motorn.
Hur mycket skiljer den sig från m62?
Är det andra stakar/kolvar? Kammar?
Läste även att man skulle hålla sig undan från motorn innan 98 pga något krångel med vanos? Men kan ju vara ute och cykla angående det.
Hur mycket effekt kan man fiska ur en s62b50 med ett annat styrsystem och finslipning i en bromsbänk? :D
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
exedy
Posts: 105
Joined: 21 Jul 2011, 21:45
Location: Vasa/Finland

Re: m60/2 Turbo

Post by exedy »

Är M60 kamaxlarna bolt-on i M62?
Robin Bystedt
+358449991224
User avatar
Sikko
Posts: 554
Joined: 08 Dec 2009, 20:22
Location: Härnösand

Re: m60/2 Turbo

Post by Sikko »

Nej m60 kammarna passar inte i 62 andra lagerdelar man lär trixa endel. Svetsa första m60 överfallet och svarva det i rätt mått och mixtra lite med kam drivningen.
072 931 6764
Instagram novasikko
User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: m60/2 Turbo

Post by Carlsson »

spetsen wrote:Verkar som ni har lite koll på v8orna i denna tråden så tar mig friheten och frågar angående s62b50 motorn.
Hur mycket skiljer den sig från m62?
Är det andra stakar/kolvar? Kammar?
Läste även att man skulle hålla sig undan från motorn innan 98 pga något krångel med vanos? Men kan ju vara ute och cykla angående det.
Hur mycket effekt kan man fiska ur en s62b50 med ett annat styrsystem och finslipning i en bromsbänk? :D
Jag tror tom det var innan 00-01 man skulle hålla sig undan ifrån pga massa saker
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
Post Reply