Lite problem med m51, toppackning?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Lite problem med m51, toppackning?
Hej!
Tror toppackningen (alt. toppen) spökar på TDS:en..
Bilen bygger tryck i expantionskärlet och trycker ur sig vatten genom locket vid lite hårdare körning, vilket resulterar i att tempen stiger då det blir för lite vatten, bilen har kokat en gång..
Inga andra tendenser, inte vatten i oljan, olja i vattnet, värme i kupén finns, stadig temperatur när han inte tryckt ur sig vatten.
Sen verkar för övrigt tempmätaren skumma sig också, när han går upp mot rött och man slår av tändningen och på igen så står den på mitten igen (på typ 1 sekund), men stiger sakta igen när man börjar kör, och gör man samma sak igen så ställer den sig på mitten igen (?)
Vad tror ni? Toppackning? spricka i toppen? vattenpump? Termostat? otätt lock på expantionskärlet?
Och sen en fråga till, jag har riktat in mig på att det är toppen/toppackningen och kollade på en ny packning, och det verkar finnas två olika, tjocklek 1.68 mm , 2 hål och tjocklek 1.87 mm , 3 hål... Hur vet jag vilken jag ska ha och vad är skillnaden förutom tjockleken?
Bilen är en 525 TDS -95 (m51d25)
Tror toppackningen (alt. toppen) spökar på TDS:en..
Bilen bygger tryck i expantionskärlet och trycker ur sig vatten genom locket vid lite hårdare körning, vilket resulterar i att tempen stiger då det blir för lite vatten, bilen har kokat en gång..
Inga andra tendenser, inte vatten i oljan, olja i vattnet, värme i kupén finns, stadig temperatur när han inte tryckt ur sig vatten.
Sen verkar för övrigt tempmätaren skumma sig också, när han går upp mot rött och man slår av tändningen och på igen så står den på mitten igen (på typ 1 sekund), men stiger sakta igen när man börjar kör, och gör man samma sak igen så ställer den sig på mitten igen (?)
Vad tror ni? Toppackning? spricka i toppen? vattenpump? Termostat? otätt lock på expantionskärlet?
Och sen en fråga till, jag har riktat in mig på att det är toppen/toppackningen och kollade på en ny packning, och det verkar finnas två olika, tjocklek 1.68 mm , 2 hål och tjocklek 1.87 mm , 3 hål... Hur vet jag vilken jag ska ha och vad är skillnaden förutom tjockleken?
Bilen är en 525 TDS -95 (m51d25)
Bmw 528i/540i E28 -82 (Projektbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
- Nemesis_turbo
Re: Lite problem med m51, toppackning?
angående tjocklek så är de så att planar man ska man ha tjockare
Jo jo det vet jag, tänkte mer på vad som menas med 2 respektive 3 hål?
- Nemesis_turbo
titta på en packning så förstår du eler på alal 3 packningar. är märkta med ett visst antal hål för att du ska veta vad som satt där när du rev..
Ah okej, ringde motornord för att beställa packning och dom förklarade detta för mig
Märkte idag när jag stannade på macken och kollade/fyllde vatten på väg hem från jobbet att nedre kylarslangen på kylaren är kall trots att tempen hade stigit över normal?
Kan en dålig toppackning ställa till det med curkulationen? Eller tror ni det kan va termostaten eller vattenpumpen som spökar? Verkar ju uppenbarligen ha dåligt cirkulation då den övre slangen till kylaren var varm medans den nedre var kall..
Kan en dålig toppackning ställa till det med curkulationen? Eller tror ni det kan va termostaten eller vattenpumpen som spökar? Verkar ju uppenbarligen ha dåligt cirkulation då den övre slangen till kylaren var varm medans den nedre var kall..
- Nemesis_turbo
kan vara termostat/vattenpump som e fucked
Har i helgen planat, fräst ventilsäten, slipa in ventiler, provtryckt kylkanaler och insug och utblås samt bytt tätningar och montera ihop med ny toppackning och bultar.. toppen var duktigt shev och hade blåst mellan några cylinderlopp och kylkanaler samt otät på två ventiler innan vi renoverade den.
nu bygger han inte upp onormalt övertryck i kylsystemet samt behåller vattnet MEN tempen stiger ibland när man ligger på laddtryck lite längre, till exempel uppför längre backar osv
tips och råd? Kan det va vattenpumpen som år dålig och inte klarar av att kyla/cirkulera riktigt vid laddtryck tro? Då det blir väll något varmare vid laddtryck? Cirkulationspumpen som sitter mot på torpedväggen på vänster sida låter illa så antar att den är dålig, kan den ställa till med nått, eller luft i systemet?
nu bygger han inte upp onormalt övertryck i kylsystemet samt behåller vattnet MEN tempen stiger ibland när man ligger på laddtryck lite längre, till exempel uppför längre backar osv
tips och råd? Kan det va vattenpumpen som år dålig och inte klarar av att kyla/cirkulera riktigt vid laddtryck tro? Då det blir väll något varmare vid laddtryck? Cirkulationspumpen som sitter mot på torpedväggen på vänster sida låter illa så antar att den är dålig, kan den ställa till med nått, eller luft i systemet?
Är den orginal eller trimmad?
Sitter evrymod i den, har dock inte kört med den påslagen sen renovering av toppen =)
Tycker du sak checka vattenpumpen, sitter plasthjul på tdsen och dom brukar spricka och få dåligt vattencirkulation, går att skaffa i plåt.
Ah jo jag vet att dom är i plast och eftermarknads oftast är i stål, men tänkte om nån kände igen symtomen eller hade nån åsikt om det
Men ska kolla vattenpumpen när jag får tid, just nu är det lite panik att få klar andra e34an inför barkarby på lördag
Men ska kolla vattenpumpen när jag får tid, just nu är det lite panik att få klar andra e34an inför barkarby på lördag
Hade den varit trimmad är det inte ovanligt att det blir en massa mottryck/värme med den lilla turbon som sitter orginal.
Håller med om att du bör kolla vattenpumpen till att börja med.
Håller med om att du bör kolla vattenpumpen till att börja med.
Tycker det är konstigt att den sticker i temp bara på gaspådrag? kör själv med m51d25 i e36an och den körde jag med evrymod tills el pumpen rasa, kör mekpump nu men har aldrig haft problem med tempen på motorn & den slår snart om till 37k
Bytte termostat och klämde lite extra på slangarna när jag fyllde vatten igen och nu stiger han inte i temp, har inte gjort det en enda gång på snart två veckor iallafall, och då har jag börjat grisa lite på evrymod:en igen också... Men nedre slangen på kylaren är fortfarande kall dock?! Stadig normal temp, bra värme, inget ovanligt högt tryck i expansionskärlet eller dylikt?!
Sen har jag ett problem till, han vill gärna gå ner på 5 burkar strax innan tomgångsvarv när man släpper gasen för att strax gå på 6 igen, sen kan han "missa" lite på tomgången ibland, ungefär som en gammal b21 förgasare på tomgången
Tror ni pumpen spökar? Har inga andra tendenser som pekar på en dålig pump, startar lätt varm som kall osv, går bra vid gaspådrag och jämn gas över ca 1500rpm..
Första dieselbilen så kan inte speciellt mycket om dom, och hoppas det finns nån här som kan mer om diesel =)
Sen har jag ett problem till, han vill gärna gå ner på 5 burkar strax innan tomgångsvarv när man släpper gasen för att strax gå på 6 igen, sen kan han "missa" lite på tomgången ibland, ungefär som en gammal b21 förgasare på tomgången
Tror ni pumpen spökar? Har inga andra tendenser som pekar på en dålig pump, startar lätt varm som kall osv, går bra vid gaspådrag och jämn gas över ca 1500rpm..
Första dieselbilen så kan inte speciellt mycket om dom, och hoppas det finns nån här som kan mer om diesel =)
- Nemesis_turbo
spridarläkage är ganska vanligt
Nemesis_turbo wrote:spridarläkage är ganska vanligt
Läker inget runt spridare, kanske skulle prova hälla i en skvimp 2t olja om det skulle va nån spridare som tjärvar? Fast det kanske inte är så troligt? men dom är ju endå "mekaniska" =)