
Målet med bilen är att förbättra så mycket som möjligt, prestanda, väghållning osv. Att ha en kul bil för bankörning och lek, samt nån liten sväng på gatan ibland. Ev. kanske det blir lite tävling med bilen i framtiden, den som lever får se

Köpte bilen för ca: 2 år sen, och mycket har hänt sen dess, så det blir väl mest att försöka minnas allt, hitta lite gamla bilder och göra nån sorts tillbakablick på vad som gjorts hittils. Därefter kommer jag uppdatera vartefter nya saker tillkommer.
Spec. vid köpet, i korta drag: Det är en 320 i grunden, med m50b25 samt zf låda och 328 diff. Sitter autronic sm4 i den, precision 990cc spridare, spa grenrör och t04e turbo. HKS kopia wg och greddy dump. 3" RF avgassystem, 3" ic och tryckrör i alu osv. Kopplingen är ett m20 hjul med 618 platta och sinterlamell. Bromsad till 468whp hos PPF.
Dynopapper:

Film från bromsningen:
http://www.youtube.com/watch?v=sQL8lzdU ... _6bFtZpWlM" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilen köptes körbar, men allmänt överjävligt risig

Klarlacken hade släppt på halva bilen, rosthål i skärmar och bakre domkraftsfäste, slut bussningar i framvagn, inredningen va skit, stod på 17" plåtfälgar m.m. Men det var ett utgångsobjekt iaf, med autronic sm4 som var mappat av PPF, och den gick bra.
Sopar upp några bilder från när bilen köptes




Bytte direkt bakre bussningarna i bärarmarna fram då det inte gick att hålla bilen på vägen knappt. Vart nya Powerflex som gjorde stor skillnad.
Lessnade snabbt på bilens skick, så blev lite slipning å en ny lack, i nån matt vitbeige-ish kulör som jag tyckte var schysst.


Körde lite med bilen men upptäckte snabbt att den tröck komp ut i vattnet, inte så konstigt kanske då det satt original toppackning och bultar, helt oöppnat på ~20k mil orginalmotor. Röck av toppen, rensade den och lämnade in på planing, sleevade styrningar, nya tätningar och inslipade ventiler m.m. Slog ihop det med ny cooperring och ARP bultar. Hängde även på ett spritt nytt S50 oljefilterhus med pressade hydraulslangar och en oljekylare i fronten. I samma veva åkte en 65 graders racetermostat på.




Därefter funkade maskinen bättre, desvärre kan man inte säga samma om främre diffbulten, som gillade att gå av lite nu och då

Åkte till Gröndal motorstadion och testade bilen lite, tookmjuk med sina gula koni och hr-fjädrar, samt orginalbussningar.


Andra gången diffbulten pangade av visade det sig att även bakvagnsbryggan släppt på typ 2 av 4 infästningspunkter i golvet


Bara att tigga hjälp av en duktig polare med svets och lyft, så rev vi ner bakvagnen och stekte dit m3:ans förstärkningsplattor. I samma veva åkte gula strongflexbussningar på under hela bilen (utom diffklump/motor/låda). Bytte även kardanen (som va org. 320) till en från 328 för mer hållbarhet och för att få stora hardyn. Lilla hardyn flög ju i bitar nästan omgående fast dom va nybytta


Svetsat å målat

Elda lite bussning

Nya Strongflex på plats

Monterade även camberstag i bak och köpte ett par lite roligare fälgar av Tiimey som monterades på.


En bild bredvid kawwan jag hade 2012

Sen vart det en sväng ner till Gatebil Mantorp 2012 för att testa lite.

Lessnade på dom fula org. stolarna, så in åkte ett par nya sparco sprint V.

Var å körde med slicks på Sala racing park.

Resultatet av det:

Men det löstes enkelt med en ny m3 hardy (tjockare än 328) som har hållt riktigt bra sen dess:

Lite Team ARG dekaler åkte på bilen.

Vart även körning på Gatebil Rudskogen samma år, bilen funkade helt okej bortsett från svampiga hjulupphängningar och skjutna tryckslangar




Vintern 12/13 hände det lite mer med bilen. Inredningen rensades helt, halvbur kom i, helt nytt soppasystem byggdes, nya KW V3 coils samt millway topplager fram och AKG topplager bak åkte på, ihop med renoverade e46 330 bromsar fram med gula pagidbelägg, och renoverade 328 bromsar bak, med slitsade skivor och röda EBC belägg, kolfiber motorhuv samt bagage monterades. Tog även bort takluckan samt slet ner diffen och bytta alla bussningar till poly/delrin, samt poly/delrin motorfästen och växellådskuddar. En hydraulisk handbroms monterades, samt hela växellänkaget byttes ut/renoverades med stummare leder osv. Ett m3 paket lackades och hängdes på, samt lite nya fälgar införskaffades. Moddade även avgassystemet med ett flexrör samt en V-bandsskarv för lite bättre hållbarhet och enklare service

Halvbur

Igenlagd taklucka

Justerar in KW V3 coilovers

Nya bussningar i diff, samt m16 genomgående bult

Soppasystem

Skyddsplåtar över kablar på golvet

Delar av nytt växellänkage

Inredning

Nya glasfiber dörrsidor

Pga. olika anledningar var bilen ståendes mest hela sommaren -13, men fick ihop den nån gång i juli och va ute och provade lite, va inte fel att få köra bilen efter att den stått nästan ett år

Vingen satt på när jag köpte bakluckan, den är borta nu


Var på en liten spontan bilträff i stan och eldade lite bakdäck, och nån som kan fota tog denna bilden:

Hittade även en till bild på nätet som nån tagit på en annan träff i stan.

Det är väl ungefär vad som hänt fram tills idag, numera ser bilen ut ungefär såhär och jag har en del grejer till på att göralistan närmsta tiden. Bla. lite små förändringar på utseende, samt montera en PPF 50mm dump istf. den som sitter nu, m.m.




En sak som är på gång, men inte stressas med, är bygget av en ny smidd motor med lite mer slagvolym. Den skall såklart även få finare grenrör och turbo, nytt avgas och tryckrör osv. Tillkommer gör även en helalu vattenkyl samt evt. ett nytt insug.

Skickar även upp en liten film från en bilträff i Västerås som va nu i augusti.
FILM: http://youtu.be/tWtFh-WQ5X0" onclick="window.open(this.href);return false;