BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75 - VW Bay -74

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: BMW 1602 operation stukad - val av motorsetup??

Post by Bonje »

Grattis till M47 veven. M42 behöver volym ;)
Att borra till 86 mm hör du nästan själv att du inte har mycket att vinna på.. :)
Vad blir det för turbo och vad är effektmålet?
Jag har bittert fått erfara att M42 är rätt svår att välja vettiga kammar till. Både jag och Fredrik (FoX) har valt för häftiga kammar till våra motorsetuper.
Det går INTE att se till vilka profiler som fungerar fint på M50 och förvänta sig att det blir det samma ;(

Mitt råd är att först prova med originalkammarna och uppgradera senare om du inte blir nöjd.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: BMW 1602 operation stukad - val av motorsetup??

Post by Andy_b »

Han ska köra sugis vad jag fattat det som
pm om det är nått
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: BMW 1602 operation stukad - val av motorsetup??

Post by Bonje »

Andy_b wrote:Han ska köra sugis vad jag fattat det som
Det var tråkigt att höra.. :roll:
Ja då går det åt lite väss och varv om det ska bli någon fjång i grejorna.. Z17 och mek tryckare kanske?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - val av motorsetup??

Post by Casy »

Efter ett samtal med Bonje så har han fått mig på rätt spår :D Vi får se vad en Z17-kam kan ge för resultat i en högkompad 2L M42a med varvstopp runt 8000rpm. 8) Förhoppningsvis 200hk i motorn iallafall, det är mitt mål. Eftersom det finns så lite matnyttig info om trimmade M42or så har detta varit lite av en djungel. Men någon måste ju vara först och prova.. så nu kör vi på detta konceptet! :D
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: BMW 1602 operation stukad - val av motorsetup??

Post by Nisse Järnet »

Runt 8000? Minst 8000 menar du väl? :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - val av motorsetup??

Post by Casy »

Nisse Järnet wrote:Runt 8000? Minst 8000 menar du väl? :D
Haha ja vi får se hur långt dom hydrauliska tryckarna vill hänga med, innan dom börjar vispa motoroljan till grädde ;) Är tunnare olja att föredra för att motverka detta, eller finns inga sånna lösningar? :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - val av motorsetup??

Post by Casy »

Har vart lite upptagen med diverse dom 2 senaste månaderna, bla crossåkning, båtrenovering, garagestädning osv osv.... Men nu drar jag igång igen!

Har lagt en order hos PPF på nya lager, ringar och packningar till bottendelen. Vevaxeln ligger oxå här hemma, men har inte hunnit lämna in den på balansering ännu (snart så). Kolvarna tog jag med till jobbet och fräste djupare ventilbrunnar. Det är ju en bra början iaf :) En liten fotosession blev det igår kväll. Många fina bilder, och här är ett axplock..

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
baumgardt
Posts: 561
Joined: 16 Feb 2010, 21:29

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Post by baumgardt »

den är så ruggigt fräsch denna bil! avundsjuk är bara förnamnet :cry:
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Post by Casy »

baumgardt wrote:den är så ruggigt fräsch denna bil! avundsjuk är bara förnamnet :cry:
Haha tack, kul att du gillar den ;)

Men en fråga till er avgasbyggare.. Har funderat på singel 2,5" från grenröret och rakt bak till en simons 3"-dämpare. Effektmål max 200hk med behaglig daily-driven karaktär på ljudvolymen, men som river ifrån på dom högre varven :D
Vilken dimension är lämplig att köra med?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Post by kaxxen »

Casy wrote:
baumgardt wrote:den är så ruggigt fräsch denna bil! avundsjuk är bara förnamnet :cry:
Haha tack, kul att du gillar den ;)

Men en fråga till er avgasbyggare.. Har funderat på singel 2,5" från grenröret och rakt bak till en simons 3"-dämpare. Effektmål max 200hk med behaglig daily-driven karaktär på ljudvolymen, men som river ifrån på dom högre varven :D
Vilken dimension är lämplig att köra med?
Kör med 2½" tycker jag! hade 3" på någon å den lät så tam tyckte jag..
Jag kör med 2½" på rallybilen och den låter riktigt behagligt! :)
User avatar
LönnART
Posts: 32
Joined: 30 May 2013, 11:30
Location: någonstans nära kinnekulle

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Post by LönnART »

fy fan vad najs med en svensk som strokar en m42 har bara läst på engeska sidor håller själv på med min fick jaga ganska länge för att få tag på en m47-vev men tillslut så hitta jag en hel motor :P

m42-motorn går sjukt bra med ett chip bara kolla in http://www.m42club.com/forum/

själv ska jag borra och sen överladda med kompressor men ska bli intressant vad motorn ger :D
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Post by Casy »

kaxxen wrote:Kör med 2½" tycker jag! hade 3" på någon å den lät så tam tyckte jag..
Jag kör med 2½" på rallybilen och den låter riktigt behagligt! :)
2½" it is! misstänkte nästan det. tack för input :)
LönnART wrote:fy fan vad najs med en svensk som strokar en m42 har bara läst på engeska sidor håller själv på med min fick jaga ganska länge för att få tag på en m47-vev men tillslut så hitta jag en hel motor :P

m42-motorn går sjukt bra med ett chip bara kolla in http://www.m42club.com/forum/

själv ska jag borra och sen överladda med kompressor men ska bli intressant vad motorn ger :D
Jaa, det ska bli kul att bygga något som fortfarande är relativt obeprövat! :) Försökte du länka till ett klipp? För jag ser bara ett helt forum ;)
Spännande motorbygge, har sett din tråd! Det lär ju inte vara några problem att klämma ut 3-400whp med kompressor. Eller siktar du högre ändå? :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
LönnART
Posts: 32
Joined: 30 May 2013, 11:30
Location: någonstans nära kinnekulle

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Post by LönnART »

LönnART wrote:fy fan vad najs med en svensk som strokar en m42 har bara läst på engeska sidor håller själv på med min fick jaga ganska länge för att få tag på en m47-vev men tillslut så hitta jag en hel motor :P

m42-motorn går sjukt bra med ett chip bara kolla in http://www.m42club.com/forum/

själv ska jag borra och sen överladda med kompressor men ska bli intressant vad motorn ger :D
Jaa, det ska bli kul att bygga något som fortfarande är relativt obeprövat! :) Försökte du länka till ett klipp? För jag ser bara ett helt forum ;)
Spännande motorbygge, har sett din tråd! Det lär ju inte vara några problem att klämma ut 3-400whp med kompressor. Eller siktar du högre ändå? :)[/quote]

nja 400hk så är jag fruktansvärt nöjd eftersom bilen den ska sitta i är en eskrot från 75 som inte väger speciellt mycket. Jag länka till ett engelskt m42 forum står fruktansvärt mycket matnyttigt om enbart m42 :)
02Holma
Posts: 3
Joined: 11 Oct 2013, 10:19

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Post by 02Holma »

O hoj!
Jag som trodde jag var ensam att bygga ''S42'' i 02:a, fasen så kul!! :) http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 ... sc&start=0

Själv har motivationen försvunnit lite... kan vara så att jag fick tillbaka lite nu när jag såg ditt bygge ;)
User avatar
LönnART
Posts: 32
Joined: 30 May 2013, 11:30
Location: någonstans nära kinnekulle

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Post by LönnART »

fan jag ligger efter... mot garaget!!!!

man blir taggad som fan när man läser sånt här :D
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Post by Casy »

02Holma wrote:O hoj!
Jag som trodde jag var ensam att bygga ''S42'' i 02:a, fasen så kul!! :) http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 ... sc&start=0

Själv har motivationen försvunnit lite... kan vara så att jag fick tillbaka lite nu när jag såg ditt bygge ;)
Se där ja! ;) jag har missat ditt projekt.. men å andra sidan hänger jag inte så mycket på rejsa. Den sista bilden som du laddat upp, är det så bilen står i dagsläget?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
02Holma
Posts: 3
Joined: 11 Oct 2013, 10:19

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Post by 02Holma »

Aha okej :)
Nja det har hänt lite mer, jag gör en uppdatering snarast! ;)
Post Reply