Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
Jag har också 1350 knut, på PPF adaptern till 210 klumpen =) men mellan adapter o diff sitter den!
Kunde utnyttja 18mm splines till utan att bottna kardanen, diffen sitter stumt i bakaxel o den hårt i bilen, motorn med alukuddar.
Borde egentligen bygga en ny kardan som passar perfekt men de lär man ta i vinter.
Haft lite vibrationer o skumma ljud, bara kört en gång sen jag fixade bilen men kändes bra mkt bättre nu.
Kunde utnyttja 18mm splines till utan att bottna kardanen, diffen sitter stumt i bakaxel o den hårt i bilen, motorn med alukuddar.
Borde egentligen bygga en ny kardan som passar perfekt men de lär man ta i vinter.
Haft lite vibrationer o skumma ljud, bara kört en gång sen jag fixade bilen men kändes bra mkt bättre nu.
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
Okey, men på min så sitter det ju ingen adapter nu har du kanske glömt att det inte är e34:an jag pysslar med för tillfället hehe. För på den hade det nog funkat då jag har liknande lösning som dig till den
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
Flytta fram bakaxeln med 4-länken och testa.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
Provade det när jag stod i bänken, blev bättre trots att bussningen var uppsvarvad. Har beställt nya bussningar samt tätningar iaf, så får testa med en sjysst bussning och hoppas att det fungerar då!
Har måttet fram att det finns 107mm att skjuta in yoke i lådan ( och min splinesdel är totalt ~85mm så hade vart Najs ändå med en längre för säkerhets skull!
Har måttet fram att det finns 107mm att skjuta in yoke i lådan ( och min splinesdel är totalt ~85mm så hade vart Najs ändå med en längre för säkerhets skull!
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
moggemx wrote:Okey, men på min så sitter det ju ingen adapter nu har du kanske glömt att det inte är e34:an jag pysslar med för tillfället hehe. För på den hade det nog funkat då jag har liknande lösning som dig till den
Haha klart jag vet att du kör e30 nu =) men iallafall, körde igår igen och nu känns de riktigt bra! har Camaro original Yoken, den långa till vänster på bild!
Hur mkt mos siktar du på?
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
Okey
Tror jag hittat vad som är problemet nu iaf! Min kardan är för kort
Har mätt mig till att jag behöver ~12mm slaglängd på yoken för att klara hela fjädringsvägen på bakaxeln.
Boven i det hela som vart delaktig till att det kunnat bli så fel är denna packbox, Den har en "Dammläpp" som sticker ut 15mm.
Så när jag har mätt så har jag ju räknat yoken som bottnad emot dammläppen och sedan dragit ut 20mm enligt svea:s anvisningar och sedan mätt kardanlängden.
Så i själva verket så har jag haft yoken 35mm utdragen + lite mätfel så har jag nu med axeln hängande (fullt utfjädrad) 38mm tills yoken bottnar
Har nu alltså skurit bort dammläppen, Verkar bara vara t56:an som har denna p-box och därför har längre yoke orginal.
Ang. effekt så har jag väl siktat på 1000hk på hjulen nu iaf, Sen får vi se hur långt man törs Det som bromsar är att jag inte har HD kolvbultar + 95mm Borrning.. Annars hae jag varit öppen för fullt tryck
Tror jag hittat vad som är problemet nu iaf! Min kardan är för kort
Har mätt mig till att jag behöver ~12mm slaglängd på yoken för att klara hela fjädringsvägen på bakaxeln.
Boven i det hela som vart delaktig till att det kunnat bli så fel är denna packbox, Den har en "Dammläpp" som sticker ut 15mm.
Så när jag har mätt så har jag ju räknat yoken som bottnad emot dammläppen och sedan dragit ut 20mm enligt svea:s anvisningar och sedan mätt kardanlängden.
Så i själva verket så har jag haft yoken 35mm utdragen + lite mätfel så har jag nu med axeln hängande (fullt utfjädrad) 38mm tills yoken bottnar
Har nu alltså skurit bort dammläppen, Verkar bara vara t56:an som har denna p-box och därför har längre yoke orginal.
Ang. effekt så har jag väl siktat på 1000hk på hjulen nu iaf, Sen får vi se hur långt man törs Det som bromsar är att jag inte har HD kolvbultar + 95mm Borrning.. Annars hae jag varit öppen för fullt tryck
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
Så jag har beräknat att jag kan förlänga kardanen 25mm och ändå klara fjädringsvägen!
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
Härligt att du hittade felet! verkar vara viktigt att skjuta i kardanen tillräckligt långt i lådan
Sitter de en liten bussning bakom dammsyddet? blir den sliten?
Sitter de en liten bussning bakom dammsyddet? blir den sliten?
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
Ja det är nog det!
Jepp, sitter en bussning innanför p-boxen som jag nött upp i min nu!
Finns en bättre s. k "no walk" bussning att köpa i staterna som jag har i min nu också, är 19mm längre än Orginal!
Thegearbox.org säljer dessa och har snabba leveranser
Jepp, sitter en bussning innanför p-boxen som jag nött upp i min nu!
Finns en bättre s. k "no walk" bussning att köpa i staterna som jag har i min nu också, är 19mm längre än Orginal!
Thegearbox.org säljer dessa och har snabba leveranser
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
Trivsamt, tack för tipsetmoggemx wrote:Ja det är nog det!
Jepp, sitter en bussning innanför p-boxen som jag nött upp i min nu!
Finns en bättre s. k "no walk" bussning att köpa i staterna som jag har i min nu också, är 19mm längre än Orginal!
Thegearbox.org säljer dessa och har snabba leveranser
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) Kardanaxel problem..
Har donat på lite med bilen nu och nu verkar den fungera Lite grejer som ska kollas upp ännu men nu går den att köra med iallafall!
Hoh, detta är en lång och krånglig histora :hihi: Konstaterade iallafall att min kardan var för kort efter lite spekuleringar och insticket i lådan var helt enkelt för kort, Och varför det blivit så från första början är för att T56:an har en bakre packbox med en dammläpp som sticker ut 15mm och ser ut såhär:
Så när jag har beställt kardanen av svea så måttade jag enligt deras instruktioner, tryck in yoken tills den bottnar och dra ut den 20mm.
Vilket i mitt fall innebär att jag i själva verket har haft den utdragen 35mm + lite felmarginal så den var 38mm utdragen i fullt utfjädrat läge :doh:
Hela splinesdelen på yoken är ~85mm lång, så jag har ju haft yoken typ halvvägs utdragen.
Provade ringa svea för att se vad dom kan göra... Semesterstängt :angryfire: I vild panik så sket jag i det och lämnade bort axeln för att förlänga den på annat håll så man får börja åka nångång, Visade sig då att när killen som förlängde den åt mig spände upp den i svarven så var inte röret helt 100% runt, men det borde inte ha nån betydelse egentligen om den är balanserad.
Hade inte vid det här laget heller fått mina Yoke bussningar från USA så då började det krisa med det också, Men efter lite hjälp av Johan Olofsson (Fun Beemer) som var till Motormetropolen i luleå och grävde fram nån passande bussning samt p-box så fick jag ihop växellådan !
Fick iaf kardanen förlängd och hängde dit den och provade... Likförbannat vibrerade det, dock Mycket mycket mindre än i bänken då yoken nu var tight i lådan iaf!
Tänkte att det måste vara nåt som inte var rätt med kardanen ändå, Så Johan fick än en gång göra en insats och vara till Motormetropolen för att gräva fram nån kardanaxel med 1350 kors i båda sidor som vi skulle kunna korta ner ena sidan på för att testa.
Döm av min förvåning när han ringde och sa att han hittat en färdig axel i rätt längd och allt från nån GMC husbil
Så lastade på bilen och drog till Boden för att testa kardanen och ev. vidare felsökning om det nu inte skulle fungera.
Väl där så pressade vi över knutkors och monterade dit och provade med bilen uppallad, Fortfarande vibrationer ... vafan
Lade då märke till att vänster bakhjul kastade litegrann och konstaterade mer eller mindre att det måste vara därifrån vibbarna kommer, Men tänkte att det är lika att provköra på riktigt och se hur det verkar då.
Så for ut till en gammal flygraka och provade lite , Vems Emil fanns också där i krokarna så han åkte med och mappade lite så man kunde prova lite hårdare
Men vibbade fortfarande konstigt även när man körde, Så provade hänga av gatdäcken + spacerplattorna och drog på slicksen, Och då jävlar försvann vibbarna, vad man kan känna när man kör iaf! Ska prova palla upp och köra utan hjul/spacers för att utesluta att det är kardanen som vibbar.
Sen om det är mina spacers som inte är centrerade eller krokiga eller om det är drivaxlarna som är krokiga vet jag inte, ska prova klocka drivaxlarna och se så dom är rak i första hand!
När lådan var nere så passade jag på att göra ett ordentligt propellerskydd också!
Fick även svarva till en ny gliddel till wishbonestaget, då den gamla var krokig och nöp fast vid infjädring
Jag kan lova att den gamle s38:an börjar låta ursinnig nu
Hoh, detta är en lång och krånglig histora :hihi: Konstaterade iallafall att min kardan var för kort efter lite spekuleringar och insticket i lådan var helt enkelt för kort, Och varför det blivit så från första början är för att T56:an har en bakre packbox med en dammläpp som sticker ut 15mm och ser ut såhär:
Så när jag har beställt kardanen av svea så måttade jag enligt deras instruktioner, tryck in yoken tills den bottnar och dra ut den 20mm.
Vilket i mitt fall innebär att jag i själva verket har haft den utdragen 35mm + lite felmarginal så den var 38mm utdragen i fullt utfjädrat läge :doh:
Hela splinesdelen på yoken är ~85mm lång, så jag har ju haft yoken typ halvvägs utdragen.
Provade ringa svea för att se vad dom kan göra... Semesterstängt :angryfire: I vild panik så sket jag i det och lämnade bort axeln för att förlänga den på annat håll så man får börja åka nångång, Visade sig då att när killen som förlängde den åt mig spände upp den i svarven så var inte röret helt 100% runt, men det borde inte ha nån betydelse egentligen om den är balanserad.
Hade inte vid det här laget heller fått mina Yoke bussningar från USA så då började det krisa med det också, Men efter lite hjälp av Johan Olofsson (Fun Beemer) som var till Motormetropolen i luleå och grävde fram nån passande bussning samt p-box så fick jag ihop växellådan !
Fick iaf kardanen förlängd och hängde dit den och provade... Likförbannat vibrerade det, dock Mycket mycket mindre än i bänken då yoken nu var tight i lådan iaf!
Tänkte att det måste vara nåt som inte var rätt med kardanen ändå, Så Johan fick än en gång göra en insats och vara till Motormetropolen för att gräva fram nån kardanaxel med 1350 kors i båda sidor som vi skulle kunna korta ner ena sidan på för att testa.
Döm av min förvåning när han ringde och sa att han hittat en färdig axel i rätt längd och allt från nån GMC husbil
Så lastade på bilen och drog till Boden för att testa kardanen och ev. vidare felsökning om det nu inte skulle fungera.
Väl där så pressade vi över knutkors och monterade dit och provade med bilen uppallad, Fortfarande vibrationer ... vafan
Lade då märke till att vänster bakhjul kastade litegrann och konstaterade mer eller mindre att det måste vara därifrån vibbarna kommer, Men tänkte att det är lika att provköra på riktigt och se hur det verkar då.
Så for ut till en gammal flygraka och provade lite , Vems Emil fanns också där i krokarna så han åkte med och mappade lite så man kunde prova lite hårdare
Men vibbade fortfarande konstigt även när man körde, Så provade hänga av gatdäcken + spacerplattorna och drog på slicksen, Och då jävlar försvann vibbarna, vad man kan känna när man kör iaf! Ska prova palla upp och köra utan hjul/spacers för att utesluta att det är kardanen som vibbar.
Sen om det är mina spacers som inte är centrerade eller krokiga eller om det är drivaxlarna som är krokiga vet jag inte, ska prova klocka drivaxlarna och se så dom är rak i första hand!
När lådan var nere så passade jag på att göra ett ordentligt propellerskydd också!
Fick även svarva till en ny gliddel till wishbonestaget, då den gamla var krokig och nöp fast vid infjädring
Jag kan lova att den gamle s38:an börjar låta ursinnig nu
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Galet nice! film krävs!
Vad har du gjort för uppgraderingar på motorn?
Vad har du gjort för uppgraderingar på motorn?
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Ska fixa det här framöver lite att reda ut ännu!
Har en 3.8L topp samt spjällhus , Nytt grenrör och större turbo ( BW s400sx3 82mm )
Gryymt imponerad av responsen med storjävla turbon Hyvlar igång runt 4000rpm och från 4500 så smäller det på varvstoppen direkt
Har en 3.8L topp samt spjällhus , Nytt grenrör och större turbo ( BW s400sx3 82mm )
Gryymt imponerad av responsen med storjävla turbon Hyvlar igång runt 4000rpm och från 4500 så smäller det på varvstoppen direkt
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Fränt bromsing snart?
<JAAS Performance>
E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Ska köra med den lite ännu och sortera ut lite småfel så är det nog kanske dags igen sen
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Har mätt upp mina drivaxlar då jag fortfarande får vibrationer i högre hastigheter med spacers och gatdäck och fälgar på.
Med slicksen så känns det knappt.
Med drivaxeln monterad i bakaxeln så kastar navet ~0.2mm och skevade ~0.10-0.15 nånting på båda sidorna, Känns ju inte riktigt rätt.. men eftersom att båda är lika "krokiga" så började jag fundera på hurdana toleranser det är på sånt här?
Tog ut axlarna och spände upp dom mellan 2 dubbar i svarven (färdiga dubbhål i båda sidor) och kastade då ~0.25-0.28mm mitt på båda axlarna.
Har varit och kört och haft lite sladdningsövningar med bilen ändå då det verkar bli problem efter ~200km/h
Och även hunnit blåsa turbopackningen !
Grabbarna säger att jag laddar för lite när Wg:n får jobba så hårt så den ändrar färg
Med slicksen så känns det knappt.
Med drivaxeln monterad i bakaxeln så kastar navet ~0.2mm och skevade ~0.10-0.15 nånting på båda sidorna, Känns ju inte riktigt rätt.. men eftersom att båda är lika "krokiga" så började jag fundera på hurdana toleranser det är på sånt här?
Tog ut axlarna och spände upp dom mellan 2 dubbar i svarven (färdiga dubbhål i båda sidor) och kastade då ~0.25-0.28mm mitt på båda axlarna.
Har varit och kört och haft lite sladdningsövningar med bilen ändå då det verkar bli problem efter ~200km/h
Och även hunnit blåsa turbopackningen !
Grabbarna säger att jag laddar för lite när Wg:n får jobba så hårt så den ändrar färg
Sv: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
2 tiondelar är mkt på navet. Jag fick plana om mina nav på bakvagnen ja köpte av chrilleD slog 3 tiondelar vilket blev jävligt mkt på skivan så skivan nöpp i oket till å med
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;