Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tanken?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
drog fram en matning för pre crank prime nu på förmiddagen verkar funka bra nu. lite svårt o avgöra dock får göra test igen ikväll
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
ntt test gjort nu
njae med 60ms precrank prme som är max så tänder den ändå inte direkt.... får ta och öka soppa mappen och first crank enrichment
njae med 60ms precrank prme som är max så tänder den ändå inte direkt.... får ta och öka soppa mappen och first crank enrichment
Sv: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Ja det är bara att hålla på tills det funkarJohanH wrote:Hej!
Måste få tacka för all info - la in det i Vipec som sitter i min saab.
Tidigare - ett rejält nötande...
Nu - pang - första varvet!!
Bugar o bockar åter igen![]()
mvh johan

Har inte hunnit testa mer själv än..
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
nu poangar min igång fint på första varvet. dock vid arbetstemp har jag lite mera att jobba på tar 3 varv där tror det är för lite sås påställt tror inte jag har någon crank enrich alls där och dåligt med preprime ska testa bara höja pre prime
http://youtu.be/O93PJbFtg7U" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/O93PJbFtg7U" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Sådär ja!! 

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
känns skitnöjt men tog lite tid o få till då jag måste vänta någon timma mellan varje start för o vara säker på att cylarna är snustorr
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Ja det är drygt... Gjorde så att jag brukade åkte till garaget på morgonen före jobbet. Gjorde en start med full varmkörning och loggade detta. Sen på eftermiddagen kunde jag inspektera loggen, göra ändringar och testa igen eftersom nu motorn haft 8-9 timmar på sig att kallna helt. Detta har jag säkert gjort 10 gånger för att få till vettig uppvärmningsfas inkl inställningar för tomgångsmotorn osv. Sen har jag fortsatt att jobba med själva startögonblicket.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Så gjorde jag med uppvärmningsfasen osv med så det blev bra
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Testade att helt slå av Pre-prime funktionen igår. Då får man mala nån sekund eller två innan den hoppar igång. Ska jobba med "0 rpm, 100kpa"-cellen i vanliga bränslemappen och se om jag kan få den att starta snabbt utan hjälp av Pre-primefunktionen.
Regerade på att jag verkar ligga konstigt i tändning vid tomgång... I huvudtändningsmappen har jag mellan 20-25 grader förtändning instället i området för tomgång.
Men i verkligheten är det bara ca 6 till 10 graders förtändning eftersom tändningen kompenserar för att få till en jämn tomgång, samtidigt jobbar tomgångsventilen/tomgångsmotorn med detta också. Ska kika lite mer på dom inställningarna. För visst måste 6 till 10 grader på tomgång vara alldeles för lite? Upplever att den går varm fort som fan på tomgång när tändningen är sådan..
Ska stänga av tändningskompenseringen, ställa in så "Idle Base Position Table" stämmer bättre för tomgångsmotorn, och SEN slänga på tändningskompenseringen.
För idag ser jag att tomgångsmotorn verkar kämpa upp varvtalet samtidigt som tändningen jobbar åt motsatt håll....!?
Sen står idle base position table på typ 10 graders förtändning när target är uppnådd. Trodde detta skulle vara + eller - tal där så det påverkar vanliga tändningsmappen procentuellt. Men jag får nog gräva ner mig lite mer i detta verkar det som.
Edit: I Vipec manualen så står det att man naturligtvis ska ha samma värde i "0" på Idle Base Position Table som man har i vanliga tändningsmappen. Ska justera lite
Regerade på att jag verkar ligga konstigt i tändning vid tomgång... I huvudtändningsmappen har jag mellan 20-25 grader förtändning instället i området för tomgång.
Men i verkligheten är det bara ca 6 till 10 graders förtändning eftersom tändningen kompenserar för att få till en jämn tomgång, samtidigt jobbar tomgångsventilen/tomgångsmotorn med detta också. Ska kika lite mer på dom inställningarna. För visst måste 6 till 10 grader på tomgång vara alldeles för lite? Upplever att den går varm fort som fan på tomgång när tändningen är sådan..
Ska stänga av tändningskompenseringen, ställa in så "Idle Base Position Table" stämmer bättre för tomgångsmotorn, och SEN slänga på tändningskompenseringen.
För idag ser jag att tomgångsmotorn verkar kämpa upp varvtalet samtidigt som tändningen jobbar åt motsatt håll....!?
Sen står idle base position table på typ 10 graders förtändning när target är uppnådd. Trodde detta skulle vara + eller - tal där så det påverkar vanliga tändningsmappen procentuellt. Men jag får nog gräva ner mig lite mer i detta verkar det som.
Edit: I Vipec manualen så står det att man naturligtvis ska ha samma värde i "0" på Idle Base Position Table som man har i vanliga tändningsmappen. Ska justera lite

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Nej man kör ca 10 grader som target för att få den stabil. Standard har dem ca 5-10 grader på tomgång.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Sv: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
På så vis. Har inte hunnit ändra nått än. 
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Sv: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i
Kör alltid mellan 2-8 grader på M50 med tomgångmotor.Nisse977 wrote:På så vis. Har inte hunnit ändra nått än.
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Stått i typ 3 veckor https://www.youtube.com/watch?v=8F3VrWS ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle behöva justera tomgången lite när den är kall dock
Tomgång varm utan icv https://www.youtube.com/watch?v=Ioe6vmH ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle behöva justera tomgången lite när den är kall dock

Tomgång varm utan icv https://www.youtube.com/watch?v=Ioe6vmH ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Körde med Precrank för längesdan, hade då problems med att det baktände i plastinsuget så hullingen smätte av på den där slangen i insuget till tomgångsmotorn. Köpte nog 5st sådana på BMW 

Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Ser ut som Nisse Järnets startar rätt ok 
Jobbigt problem där Thörn
Haha!
Kör fortfarande med avslagen pre-prime funktion, bara för att se om jag kan få till det utan den.
Har som sagt 200% First crank enrich och ca 225% Crank enrichment inställt.
Med värdet 34 i cellen där man står i bränslemappen vid crankning, så startade den ganska segt. Typ 7-8s vid kallstart.
Med värdet på 68 så startar den något snabbare, kanske 3-4 sekunder.
Testade att höja till 75, då hoppar den igång något snabbare, men inte så där direkt som den ska starta.
Har nu höjt till maxvärdet 100, men har inte provstartat ännu.
Eftersom jag inte testat än, så vet jag inte om följande stämmer. Men rent teoretiskt borde det vara så här, om jag inte missat nått
Min "Main fuel setup" är på 10ms, vilket bör innebära att spridarna ger 10ms när man står på värdet 100 i bränslemappen och MAPvärdet är 100kpa (amosfärstryck)
Sen har jag 225% ökning i Crank enrichment vid denna yttertemperatur. Det blir 10ms + 225% = 32,5ms. Sen ligger det ytterligare 200% First crank enrich = 32,5ms + 200% = ca 97ms.
Alltså får jag 97ms spridaröppning första motorvarvet, sen 32,5ms resterande varv tills den startar.
Om jag inte höjer värdet alls i den där cellen, utan har den kvar på 34, så får jag istället följande:
34 = 34% av 10ms = 3,4ms. Sen + 225% = 11ms + 200% = 33ms
Alltså 33ms vid första motorvarvet och sen 11ms på resterande varv.
Inte så konstigt att det tar längre tid att få igång bilen då den får en 3e del så mycket bränsle med denna inställning, jämfört med att höja cellvärdet till 100.
Känns helt klart som att det är den där första duschen med soppa som gör störst skillnad på om den hoppar igång direkt eller ej.
Har inte kopplat in kabel mellan tändningslås och vipec än... Måste ha den om jag ska kunna köra med pre-prime funktionen i startpositionsläget (då jag har soppatryck)
Tycker det hade varit smidigare om man kan få igång den lätt utan pre-prime funktionen.

Jobbigt problem där Thörn

Kör fortfarande med avslagen pre-prime funktion, bara för att se om jag kan få till det utan den.
Har som sagt 200% First crank enrich och ca 225% Crank enrichment inställt.
Med värdet 34 i cellen där man står i bränslemappen vid crankning, så startade den ganska segt. Typ 7-8s vid kallstart.
Med värdet på 68 så startar den något snabbare, kanske 3-4 sekunder.
Testade att höja till 75, då hoppar den igång något snabbare, men inte så där direkt som den ska starta.
Har nu höjt till maxvärdet 100, men har inte provstartat ännu.
Eftersom jag inte testat än, så vet jag inte om följande stämmer. Men rent teoretiskt borde det vara så här, om jag inte missat nått

Min "Main fuel setup" är på 10ms, vilket bör innebära att spridarna ger 10ms när man står på värdet 100 i bränslemappen och MAPvärdet är 100kpa (amosfärstryck)
Sen har jag 225% ökning i Crank enrichment vid denna yttertemperatur. Det blir 10ms + 225% = 32,5ms. Sen ligger det ytterligare 200% First crank enrich = 32,5ms + 200% = ca 97ms.
Alltså får jag 97ms spridaröppning första motorvarvet, sen 32,5ms resterande varv tills den startar.
Om jag inte höjer värdet alls i den där cellen, utan har den kvar på 34, så får jag istället följande:
34 = 34% av 10ms = 3,4ms. Sen + 225% = 11ms + 200% = 33ms
Alltså 33ms vid första motorvarvet och sen 11ms på resterande varv.
Inte så konstigt att det tar längre tid att få igång bilen då den får en 3e del så mycket bränsle med denna inställning, jämfört med att höja cellvärdet till 100.
Känns helt klart som att det är den där första duschen med soppa som gör störst skillnad på om den hoppar igång direkt eller ej.
Har inte kopplat in kabel mellan tändningslås och vipec än... Måste ha den om jag ska kunna köra med pre-prime funktionen i startpositionsläget (då jag har soppatryck)
Tycker det hade varit smidigare om man kan få igång den lätt utan pre-prime funktionen.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Jag kör utan pre-prime och det funkar ju 

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Sv: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Ja det beror ju på vad man menar med funkar. Du kör 2 sekunder på startmotorn innan den startar i filmen, det funkar perfekt om man är nöjd så.
Har jag tillräckligt med prime så startar min på 0,3 sekunder enligt loggen. Det är så jag vill ha det
Och det jag menar är väl att jag vill ha den till att starta så snabbt som bara går utan användning av pre-prime, men går inte det, får jag ta till pre-prime, då jag inte är nöjd om den inte startar på under 1 sekund, när jag vet att det är möjligt. Ja jag vet att jag är lite väl pedant 

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Har jag tillräckligt med prime så startar min på 0,3 sekunder enligt loggen. Det är så jag vill ha det



Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen