Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tanken?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Nemesis_turbo

Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank

Post by Nemesis_turbo »

nisse kör du någon pre crank prime alls eller har du bara ökat bränsle mappen?
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Nisse977

Post by Nisse977 »

Jespersson wrote:Gjorde du alla dessa 3 starter efter varandra? Även om du stänger av motorn direkt efter du fått igång den, är nästa start inte som en 100% kallstart (då bilen fått stå över hela natten) då det redan ligger bränsle i motorn. Bra feedback hur som helst! :D
Nej! Det är många dagar mellan dessa tester ;) Första testen där jag fick mala 11sek var väl i maj...
Nemesis_turbo wrote:nisse kör du någon pre crank prime alls eller har du bara ökat bränsle mappen?
Ja jag hade fortfarande 75ms, men är osäker på om det kommer in något alls. Ska testa stänga av den funktionen.
Polarn som hittade First crank enrich parametern åt mig, han startar sin bil utan något preprime, har bara massa bränsle i crankningen, och den hoppar också igång direkt. Så kanske behöver man ingen pre-prime alls om det andra är inställt rätt!?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
HellMek

Post by HellMek »

Nisse977 wrote:Ja det är så vi ska ha det, att hjälpa om vi kan :)

Tycker absolut den ska starta bra i temperaturer över +10c med E85 i tanken.
Biltillverkarna lägger många månader på att få till sin kalibrering/mappning av en motor. Så det är inte konstigt om det tar lite tid även för oss att ställa in prylarna. Och då behöver vi inte bry oss om vad som kommer ut i andra ändan heller..

Att den tjurar lite vid 0 gradigt eller lägre kan jag förstå, det gör även en del original E85 bilar

Det bästa är att det finns folk här med imponerande kunskap, säkert ett par som skulle kunnat jobba med detta på heltid som enbart har det som hobby idag.

Det ska funka i minusgrader med, har sett flera exempel på det. Misstänker att högre komp kan vara en fördel med e85 i kyla.

Hade en bonnakonverterad högkompad maskin för några år sen, dvs enbart större spridare och rejält planad topp. Den startade direkt i -15.
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
Nemesis_turbo

Post by Nemesis_turbo »

Nisse977 wrote:
Jespersson wrote:Gjorde du alla dessa 3 starter efter varandra? Även om du stänger av motorn direkt efter du fått igång den, är nästa start inte som en 100% kallstart (då bilen fått stå över hela natten) då det redan ligger bränsle i motorn. Bra feedback hur som helst! :D
Nej! Det är många dagar mellan dessa tester ;) Första testen där jag fick mala 11sek var väl i maj...
Nemesis_turbo wrote:nisse kör du någon pre crank prime alls eller har du bara ökat bränsle mappen?
Ja jag hade fortfarande 75ms, men är osäker på om det kommer in något alls. Ska testa stänga av den funktionen.
Polarn som hittade First crank enrich parametern åt mig, han startar sin bil utan något preprime, har bara massa bränsle i crankningen, och den hoppar också igång direkt. Så kanske behöver man ingen pre-prime alls om det andra är inställt rätt!?

ok känns som jag kanske ska ta och se över min mapp på 0-250rpm
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
cerveza

Post by cerveza »

Bränsle värdet av crankmappen är som sagt en direkt reflektering utav vad som står i huvudmappen. Som sagt, det ska inte vara några som helst problem att starta en bil i 10-15 minusgrader på e85. Felet ligger ofta i mappen eller att mjukvaran inte räcker till.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Nemesis_turbo

Post by Nemesis_turbo »

ställde på lite mer sås på 0-250rpm och ökade tändningen till 20 grader istället för 15 small igång direkt. sjukt sönt att inte behöva tokmala på starten =)

nu äre bara lite mera pill på tomgångsmappen som gäller tycker den går lite lite ostadigt där fladrar mellan 0.99-1.01 i lambda fast man kanske inte kan klara av att få det stadigare än så
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
HellMek

Post by HellMek »

Nemesis_turbo wrote:ställde på lite mer sås på 0-250rpm och ökade tändningen till 20 grader istället för 15 small igång direkt. sjukt sönt att inte behöva tokmala på starten =)

nu äre bara lite mera pill på tomgångsmappen som gäller tycker den går lite lite ostadigt där fladrar mellan 0.99-1.01 i lambda fast man kanske inte kan klara av att få det stadigare än så
Det måste vara godkänt :) Kolla med 4-gasmätare bak i avgasröret så ska du se att det ligger rätt stilla där ;)
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
Nemesis_turbo

Post by Nemesis_turbo »

HellMek wrote:
Nemesis_turbo wrote:ställde på lite mer sås på 0-250rpm och ökade tändningen till 20 grader istället för 15 small igång direkt. sjukt sönt att inte behöva tokmala på starten =)

Det måste vara godkänt :) Kolla med 4-gasmätare bak i avgasröret så ska du se att det ligger rätt stilla där ;)

ok misstänkte nästan det dock på 2500 rpm fladdrar det lite mera men får la ringa till macken och be han slå på sin 4gas provare så jag kan svänga förbi där och kolla har testat slagit av lambda korrigeringen och ställt in så pass nära jag kan men på 2500 rpm fladdrar det mellan typ 0.97-1.03 ibland 1.04-1.05

var ned till garaget nu och testade starta igen tog max 2 varv på starten så small den igång tror jag ska ta en helkväll imorgon och labba lite för nu hae jag nästan 40 grader i motortemp och den tjurade litegranna tycker jag. samma med 90 grader i temp med tar längre tid då än vad det gjorde när den var kall så måste nog ljustera till crankprimen på dem andra temperaturerna med
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
HellMek

Post by HellMek »

Nemesis_turbo wrote:

ok misstänkte nästan det dock på 2500 rpm fladdrar det lite mera men får la ringa till macken och be han slå på sin 4gas provare så jag kan svänga förbi där och kolla har testat slagit av lambda korrigeringen och ställt in så pass nära jag kan men på 2500 rpm fladdrar det mellan typ 0.97-1.03 ibland 1.04-1.05
Tror min hovmappare cerveza brukar lägga 2-3% fetare på tomgång och låta lambdan dra ner det sista för att det ska ligga stabilare :)
Nemesis_turbo

Post by Nemesis_turbo »

Är så jag gjort :-) får jobba vidare lite runt 2500rpm helt enkelt lägga mig lite lite fett och låta sprutet sedan reglera nedåt
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
cerveza

Post by cerveza »

Nemesis_turbo wrote:Är så jag gjort :-) får jobba vidare lite runt 2500rpm helt enkelt lägga mig lite lite fett och låta sprutet sedan reglera nedåt
På 318is motorerna brukar man ha pulsation vid 3000rpm som gör lambdan väldigt ostadig. Lite beroende på Insug och grenrör så flyttar sig pulsationen + - 500rpm. Man brukar lägga en target lite lite fetare.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Nemesis_turbo

Post by Nemesis_turbo »

ok kan vara det som änder för mig åker dock inte 318is utan nissan ca18det men får helt enkelt stänga av lambda regleringen och försöka hitta ett läge där den går fett med stadigt så nära lambda 1 jag kan och sedan se om kompenseringen kan styra resten

kör link plus g3 så jag kan inte ställa lambda target...... jag kan bara ställa dither voltage på lambdan har en afr target mapp men den är bara till för quicktune funktion
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Nisse977

Post by Nisse977 »

Låter bra det här :D Kul att få ordning på grejerna (ger mig fan inte innan dess :twisted: )

Nä men som Cerveza och polarn säger, så SKA det bara hosta igång om man har tillräckligt med soppa.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Nemesis_turbo

Post by Nemesis_turbo »

jepp min hoppade igång skitfint ska öka crank enrich lite på dem högre temparna med och se om jag kan få det skitbra där med eller nöja mig som det är nu med bra där om jaginte får till det.

trevligt med folk som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Nemesis_turbo

Post by Nemesis_turbo »

nu hoppa den inte igång lika fint längre tror jag hade råkat cranka den ett varv eler två förra gånen så det fanns soppa i cylarna innan jag ändra så blir o koppla in pre crank prime imörst
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
JohanH

Post by JohanH »

Hej!

Måste få tacka för all info - la in det i Vipec som sitter i min saab.
Tidigare - ett rejält nötande...
Nu - pang - första varvet!!

Bugar o bockar åter igen :D

mvh johan
s1nn3s

Post by s1nn3s »

cerveza wrote:Bränsle värdet av crankmappen är som sagt en direkt reflektering utav vad som står i huvudmappen. Som sagt, det ska inte vara några som helst problem att starta en bil i 10-15 minusgrader på e85. Felet ligger ofta i mappen eller att mjukvaran inte räcker till.
Vill instämma med föregående talar. De är inget problem.

Nu räcker inte bmw's programvara i min burksbil till men med lite knåpande så fick jag iaf igång min 328a
i -20 ca vill jag minnas innan de var stopp utan motorvärmare.

330 Spridare och modifierad kalibrering.

15min i motorvärmare under stoppen så var de inga problem.
De provades ända ner till -30, kallare blev de tyvärr inte.
Post Reply