
Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tanken?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Jespersson
- Posts: 165
- Joined: 31 Oct 2011, 20:21
- Location: Ängelholm
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Min Innovate MTX-L ger också felkoden E9 vid tändning på, men det spelar ju ingen roll då man ändå får driva den direkt med 12v matning. Kör Emerald K6, tror inte där är lika begränsad enrichment i kallstartskompensationen som ViPEC verkar ha. Skall dit ikväll och labba
Hittar jag en riktigt bra konfiguration som funkar för mig lägger jag upp screenshots. Annars får Matter lägga upp screenshot på sin -15 kallstartsmapp som startar direkt!

Last edited by Jespersson on 22 Jul 2013, 10:41, edited 1 time in total.
BMW Alpina B3 -94
BMW E30 M60B40 -86
BMW E30 M60B40 -86
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Låter bra det 

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Tändningen är låst på 22 grader vid cranking vid - 15

Initial prime är så fort motorn känner av rotation. Man MÅSTE smiska in en rejäll smäll med bränsle och tända det tidigare vid kallstart.
Arbeta med tomgångsmotorn prova ställ den från 75-100% öppen på crank.

Initial prime är så fort motorn känner av rotation. Man MÅSTE smiska in en rejäll smäll med bränsle och tända det tidigare vid kallstart.
Arbeta med tomgångsmotorn prova ställ den från 75-100% öppen på crank.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
- Jespersson
- Posts: 165
- Joined: 31 Oct 2011, 20:21
- Location: Ängelholm
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Kanon! Där ser jag direkt att jag ligger långt ifrån på primen
Ska labbas efter jobb!

BMW Alpina B3 -94
BMW E30 M60B40 -86
BMW E30 M60B40 -86
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Jespersson wrote:Kanon! Där ser jag direkt att jag ligger långt ifrån på primenSka labbas efter jobb!
Tänk bara på att jag har 2kg högre bränsletryck än dig

1,5 ska det vara

Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
På min senaste kallstartsinställning kör jag 80% dc på tomgångsmotorn.
75ms pre-prime, sen 200% soppa (maxat värde) på 1a motorvarvet (First crank enrichment) och sen 225% på vanliga crank enrichment.
Vet dock inte om dessa 200% är 200 utöver min crank enrichment som jag har på 225% eller om det utgår från grundbränslemappen?
Ska labba lite mer med det här helt klart. Märker att det blir bättre om jag gödslar in 2 eller 3 gånger med 75ms pre-prime, genom att slå av och på med KeyOn.
Får la maila Vipec och höra om de inte kan ställa upp gränsen för pre-prime värdet lite. Någon annan här körde ju med dryga 200ms, och det funkade bra. Är ju samma som att jag vrider nyckeln några gånger så jag får 3 x 75ms = 225ms totalt.
Edit: Har nu mailat Vipec och ställt frågan om de kan uppa gränserna lite på pre-prime och first crank enrichment i nästa firmware update
75ms pre-prime, sen 200% soppa (maxat värde) på 1a motorvarvet (First crank enrichment) och sen 225% på vanliga crank enrichment.
Vet dock inte om dessa 200% är 200 utöver min crank enrichment som jag har på 225% eller om det utgår från grundbränslemappen?
Ska labba lite mer med det här helt klart. Märker att det blir bättre om jag gödslar in 2 eller 3 gånger med 75ms pre-prime, genom att slå av och på med KeyOn.
Får la maila Vipec och höra om de inte kan ställa upp gränsen för pre-prime värdet lite. Någon annan här körde ju med dryga 200ms, och det funkade bra. Är ju samma som att jag vrider nyckeln några gånger så jag får 3 x 75ms = 225ms totalt.
Edit: Har nu mailat Vipec och ställt frågan om de kan uppa gränserna lite på pre-prime och first crank enrichment i nästa firmware update

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Tror min står på 60-70, funkar bra men jag ska testa högre för att se om det gör skillnad.cerveza wrote: Arbeta med tomgångsmotorn prova ställ den från 75-100% öppen på crank.
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Har fått svar från Vipec nu, diskuterar kring problemet, ska se om de kan dra upp gränserna för Pre-primen och First Crank Enrich i nästa firmware. Kan ju inte vara speciellt svårt kan jag tycka. Annars får man väl be om en "rootad" version där man kan ställa in allt själv som man vill hehe
(vilket man inte lär få)

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Jespersson
- Posts: 165
- Joined: 31 Oct 2011, 20:21
- Location: Ängelholm
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
La på riktigt mkt prime igår, likt Mattes screenshot. Imorse drog hon igång på 0,5sek
Har lite kvar att konfigurera på after-starten de första 100 motorvarven, sen jävlar
Ger mig inte förrens den går som en originalbil i starten!


BMW Alpina B3 -94
BMW E30 M60B40 -86
BMW E30 M60B40 -86
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Intressant, du får meddela hur mycket du matar in sen när den startar perfekt.
När jag testade att spruta in startgas i min (med oförändrade värden) så startade den på typ första motorvarvet, gick sen fint på E85en. Loggade detta och fick endast en rad i loggen med 180rpm = crankvarv, sen var nästa rad på 500rpm+, så den startade på typ 0,2 - 0,3 sekunder eller nått
Ska testa att höja värdet i cellen där man står när man crankar, om jag ökar den till det dubbla så kommer ju också First crank enrich och Crank enrichment öka med det dubbla. Viktigast är väl att få upp First crank enrich lite mer, då jag redan har den på maxvärdet 200%. Sen själva Crank enrichment kan jag öka en hel del mer.
När jag testade att spruta in startgas i min (med oförändrade värden) så startade den på typ första motorvarvet, gick sen fint på E85en. Loggade detta och fick endast en rad i loggen med 180rpm = crankvarv, sen var nästa rad på 500rpm+, så den startade på typ 0,2 - 0,3 sekunder eller nått

Ska testa att höja värdet i cellen där man står när man crankar, om jag ökar den till det dubbla så kommer ju också First crank enrich och Crank enrichment öka med det dubbla. Viktigast är väl att få upp First crank enrich lite mer, då jag redan har den på maxvärdet 200%. Sen själva Crank enrichment kan jag öka en hel del mer.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Nisse977 wrote:Intressant, du får meddela hur mycket du matar in sen när den startar perfekt.
När jag testade att spruta in startgas i min (med oförändrade värden) så startade den på typ första motorvarvet, gick sen fint på E85en. Loggade detta och fick endast en rad i loggen med 180rpm = crankvarv, sen var nästa rad på 500rpm+, så den startade på typ 0,2 - 0,3 sekunder eller nått
Ska testa att höja värdet i cellen där man står när man crankar, om jag ökar den till det dubbla så kommer ju också First crank enrich och Crank enrichment öka med det dubbla. Viktigast är väl att få upp First crank enrich lite mer, då jag redan har den på maxvärdet 200%. Sen själva Crank enrichment kan jag öka en hel del mer.
Hur mycket du matar in kan du inte räkna i millisekunder utan du måste göra en beräkning på cc då alla kör olika stora spridare.
Tänk även på att ha ett högre luftflöde i crank ögonblicket så att bränslet inte "faller ur"
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Sv: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Ja det stämmer! Behöver veta vilken motorstorlek och cc på spridare också. Kanske även soppatryck 
Han med 200ms preprime hade 1680cc spridare och 3,5l motor om jag inte minns fel.
Själv har jag ca 100kpa i insuget vid crank så jag tror för egen del inte på mer DC på tomgångsmotorn där.
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Han med 200ms preprime hade 1680cc spridare och 3,5l motor om jag inte minns fel.
Själv har jag ca 100kpa i insuget vid crank så jag tror för egen del inte på mer DC på tomgångsmotorn där.
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Har någon hunnit testa? Tänkte ge mig på min i helgen jag har dock bara 1,8l.och 2200cc spridare
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Japp jag hann faktiskt testa en start igår (de andra är gjorde längre tillbaka). Testen jag gjorde var helt enkelt att höja värdet med 100% i cellen man står i vid startförsök, alltså = "Atmosfärtryck och 0 rpm" i vanliga bränslemappen. Detta eftersom min First crank enrich redan är maxad. Den står på 200%, men ökar jag grundvärdet i vanliga bränslemappen så öker också First Crank Enrich eftersom den utgår från huvudbränslemappen. Detta hjälpte som FAN kan jag säga, den hoppade igång direkt, lika snabbt som med startgas!! Kul, då är vi den på spåren. Sen har Ärtan ställt den på 25 grader förtändning i den cellen så man får lite extra knuff i startögonblicket.
Här gammal test med "First crank enrich" på ursprungsvärdet 40%, och så hade jag kanske lite låg "Crank enrichment"... Tog typ 11sek malande att få igång den..

Sen med 200% "First crank enrich" och lite mer "Crank enrichment", tar då ca 4-5 sekunder innan den hoppar igång

Och till sist testen igår.
Eftersom man inte kunde öka mer än 200% på "First crank enrich" så ökade jag cellen i fuel table som man står i vid crank, till det dubbla

Då startar den direkt på första varvet i princip, inget malande, precis så som det ska vara

Om ni har bred skärm nog, så ser ni tidsloggen vid högra sidan, där man klart ser hur snabbt eller långsamt den hoppar igång
Klicka som vanligt på bilderna för att se i större format om så önskas
Här gammal test med "First crank enrich" på ursprungsvärdet 40%, och så hade jag kanske lite låg "Crank enrichment"... Tog typ 11sek malande att få igång den..


Sen med 200% "First crank enrich" och lite mer "Crank enrichment", tar då ca 4-5 sekunder innan den hoppar igång

Och till sist testen igår.
Eftersom man inte kunde öka mer än 200% på "First crank enrich" så ökade jag cellen i fuel table som man står i vid crank, till det dubbla


Då startar den direkt på första varvet i princip, inget malande, precis så som det ska vara


Om ni har bred skärm nog, så ser ni tidsloggen vid högra sidan, där man klart ser hur snabbt eller långsamt den hoppar igång

Klicka som vanligt på bilderna för att se i större format om så önskas

Last edited by Nisse977 on 25 Jul 2013, 10:48, edited 2 times in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Underbart när folk samarbetar och delar med sig så fler och fler kan få bilar som går som original trots eftermarknadssprut!
*gillar tråden*
*gillar tråden*
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Ja det är så vi ska ha det, att hjälpa om vi kan 
Tycker absolut den ska starta bra i temperaturer över +10c med E85 i tanken.
Biltillverkarna lägger många månader på att få till sin kalibrering/mappning av en motor. Så det är inte konstigt om det tar lite tid även för oss att ställa in prylarna. Och då behöver vi inte bry oss om vad som kommer ut i andra ändan heller..
Att den tjurar lite vid 0 gradigt eller lägre kan jag förstå, det gör även en del original E85 bilar

Tycker absolut den ska starta bra i temperaturer över +10c med E85 i tanken.
Biltillverkarna lägger många månader på att få till sin kalibrering/mappning av en motor. Så det är inte konstigt om det tar lite tid även för oss att ställa in prylarna. Och då behöver vi inte bry oss om vad som kommer ut i andra ändan heller..
Att den tjurar lite vid 0 gradigt eller lägre kan jag förstå, det gör även en del original E85 bilar
Last edited by Nisse977 on 25 Jul 2013, 10:48, edited 2 times in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Jespersson
- Posts: 165
- Joined: 31 Oct 2011, 20:21
- Location: Ängelholm
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Gjorde du alla dessa 3 starter efter varandra? Även om du stänger av motorn direkt efter du fått igång den, är nästa start inte som en 100% kallstart (då bilen fått stå över hela natten) då det redan ligger bränsle i motorn. Bra feedback hur som helst! 

BMW Alpina B3 -94
BMW E30 M60B40 -86
BMW E30 M60B40 -86