Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tanken?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tanken?
Hej!
Tycker det är onödigt svårt att få start på motorn.
Får oftast mala i 8-10 sekunder innan den ens hostar till, men sen startar den hur fint som helst!? (detta vid 20-25 graders sommarvärme)
Den startar inte så snabbt när den är varm heller, det borde den göra även om man har E85 i tanken.
Är det fler som har liknande problem?
Har helsmidd M20B25 på 2,7 liter, ca 8,5 i komp, Vipec V88, Bosch EV14 1000cc, VAG spolar mm.
Gjorde första start på bilen i slutet av april. Har sen dess grundmappat den på gatan för låglast (transportkörning) så jag ska kunna köra den till PPF.
Det jag jobbat mest med är att få till en bra startup. Tycker uppvärmningsfasen osv är helt ok nu, så fort bilen väl hoppat igång då, problemet är just att få den att tända...
Vad jag förstår så baseras alla bränsleberikningar i Vipec procentuellt utifrån vanliga bränslemappen. Efter att ha ställt in en hyfsad bränslemapp med varm motor, så ordnade jag till uppvärmningsmappen. Om jag sen testar att låta "Crank Enrichment" vara på 150% vid 20c så får jag mala i 10 sekunder innan den ens hostar till. Höjer jag värdet startar den kanske någon sekund snabbare. Har testat i flera steg ända upp mot 400-500%, men jag får fortfarande ingen snabb start på motorn?
Har också testat att gödsla på med 10, 40 och 75ms "Pre-Crank Prime" men tycker inte det heller verkar hjälpa. Problemet är att jag inte har nått soppa tryck när jag vrider om nyckeln, så om Vipec lägger på pre-prime direkt innan soppapumparna har primat, så lär det inte komma in nån soppa alls under pre-prime.
Med "Crank Enrichment" på grundinställda 150% vid 20c, ingen pre-prime, men med en skvätt startgas i insuget, så hoppar den snällt igång på ta mig fan första motorvarvet och fortsätter gå fint därefter Så problemet ligger ju helt klart i soppan.
Hittade en annan inställning igår, som jag lyckats missa tidigare.. Det var "First Crank Enrich" vilket stod på 40%.
Testade att ställa den på 200% och provstartade med varm motor, men det var ingen förbättring heller..
På onsdag den 17e juli ska Ärtan sätta tänderna i den, så då löser han säkert allt det här.
Men är ändå nyfiken på om ni andra har eller har haft liknande problem, och vad lösningen på detta var
Troligtvis har jag bara missat någon parameter då den till och med hoppade igång snabbare med gamla DTA e48 motorstyrningen...
Tycker det är onödigt svårt att få start på motorn.
Får oftast mala i 8-10 sekunder innan den ens hostar till, men sen startar den hur fint som helst!? (detta vid 20-25 graders sommarvärme)
Den startar inte så snabbt när den är varm heller, det borde den göra även om man har E85 i tanken.
Är det fler som har liknande problem?
Har helsmidd M20B25 på 2,7 liter, ca 8,5 i komp, Vipec V88, Bosch EV14 1000cc, VAG spolar mm.
Gjorde första start på bilen i slutet av april. Har sen dess grundmappat den på gatan för låglast (transportkörning) så jag ska kunna köra den till PPF.
Det jag jobbat mest med är att få till en bra startup. Tycker uppvärmningsfasen osv är helt ok nu, så fort bilen väl hoppat igång då, problemet är just att få den att tända...
Vad jag förstår så baseras alla bränsleberikningar i Vipec procentuellt utifrån vanliga bränslemappen. Efter att ha ställt in en hyfsad bränslemapp med varm motor, så ordnade jag till uppvärmningsmappen. Om jag sen testar att låta "Crank Enrichment" vara på 150% vid 20c så får jag mala i 10 sekunder innan den ens hostar till. Höjer jag värdet startar den kanske någon sekund snabbare. Har testat i flera steg ända upp mot 400-500%, men jag får fortfarande ingen snabb start på motorn?
Har också testat att gödsla på med 10, 40 och 75ms "Pre-Crank Prime" men tycker inte det heller verkar hjälpa. Problemet är att jag inte har nått soppa tryck när jag vrider om nyckeln, så om Vipec lägger på pre-prime direkt innan soppapumparna har primat, så lär det inte komma in nån soppa alls under pre-prime.
Med "Crank Enrichment" på grundinställda 150% vid 20c, ingen pre-prime, men med en skvätt startgas i insuget, så hoppar den snällt igång på ta mig fan första motorvarvet och fortsätter gå fint därefter Så problemet ligger ju helt klart i soppan.
Hittade en annan inställning igår, som jag lyckats missa tidigare.. Det var "First Crank Enrich" vilket stod på 40%.
Testade att ställa den på 200% och provstartade med varm motor, men det var ingen förbättring heller..
På onsdag den 17e juli ska Ärtan sätta tänderna i den, så då löser han säkert allt det här.
Men är ändå nyfiken på om ni andra har eller har haft liknande problem, och vad lösningen på detta var
Troligtvis har jag bara missat någon parameter då den till och med hoppade igång snabbare med gamla DTA e48 motorstyrningen...
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tanken?
Har samma "problem".. Tycker också den är lite seg kall.. Vet ju att E85 är lite mer svårstartad men sen finns ju dom som påstår att deras bil hoppar igång direkt även kall.. Vore kul att se en riktig kallstart av en av dom på film... Ärtan sa vilken parameter jag skulle justera men alt som inte finns på papper minns jag endast 10sec innan det är ute av minnet
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
-
- Posts: 326
- Joined: 24 Sep 2006, 19:49
- Location: Norge, ambjörby (sverige) och tyskland
- Contact:
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Min M30 med gammal haltech startar direkt. Ja måste justera "pre crank -something" dvs fuel priming map som det heter i halwin. Ja har 202ms vid 19 grader.. Men mina pumper startas före "tändingen". Detta med 1680cc bosch spridare
Ole Kristian Noer
+4747869727
+4747869727
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
202ms är ju GANSKA mycket, så om det är detta som behövs, är det nog bara att gödsla på mer än jag gjort hittills.
Kan max ställa på 75ms i Vipec, om vi pratar Pre-Prime
Kan max ställa på 75ms i Vipec, om vi pratar Pre-Prime
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
-
- Posts: 326
- Joined: 24 Sep 2006, 19:49
- Location: Norge, ambjörby (sverige) och tyskland
- Contact:
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
I haltech e det EN sprut på 202ms. presis när man har satt på tändingen.
Ja hadde också lite svårstartad, men allt blev ok när ja ökade den MYCKE :p
Ja hadde också lite svårstartad, men allt blev ok när ja ökade den MYCKE :p
Ole Kristian Noer
+4747869727
+4747869727
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Jo det är samma i Vipec med Pre-Prime, alltså EN sprut på x-antal millisekunder.
Det är för att blöta ner de kalla och torra insugsväggarna, så inte all soppa fastnar där de första sekundrarna, som det antagligen gör på min...
Det är för att blöta ner de kalla och torra insugsväggarna, så inte all soppa fastnar där de första sekundrarna, som det antagligen gör på min...
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Har inte mappat in kallstart så noga på min, men går igång gör den på kanske 2-4 sek startmotor?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Kör du med någon slags pre-prime på din?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Tror jag har kvar filmen på min när den drar igång på första motorvarvet i -15. Kollar ikväll.Silverboy wrote:Har samma "problem".. Tycker också den är lite seg kall.. Vet ju att E85 är lite mer svårstartad men sen finns ju dom som påstår att deras bil hoppar igång direkt även kall.. Vore kul att se en riktig kallstart av en av dom på film... Ärtan sa vilken parameter jag skulle justera men alt som inte finns på papper minns jag endast 10sec innan det är ute av minnet
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tanken?
Vore kanon
2-4sec är nog korrekt start tid om det er sommartemp, men det känns som en minut när grannarna kollar på den där "gamla äckliga störande bmw'n som inte vill starta"...
2-4sec är nog korrekt start tid om det er sommartemp, men det känns som en minut när grannarna kollar på den där "gamla äckliga störande bmw'n som inte vill starta"...
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Hehe! Ja man vill ju att den ska starta så snabbt det bara går, inte stå och mala bara för den är felkalibrerad. Tror absolut det är många som inte orkar kalibrera det, eller helt enkelt inte bryr sig, men det gör jag (på gott och ont)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Som referens kan jag nämna att min gamla 540ia betedde sig ungefär som nisse beskriver, fick köra startmotor tills den tände efter ca5-6sec skulle jag tro.
Detta berodde då på att jag hade ett liiiitet bränsleläckage på tryckledningen mellan pump och rail.
Det vill säga att så fort bilen stod en lite längre stund så den tappa trycket helt så fick man mala startmotor oavsett väder osv tills det blev tillräckligt bra tryck.
Hur beter sig en spridare som inte får nått tryck, öppnar den alls?
Ni som kör 044 pump tar väl vanligtvis bort backventilen?
Finns det ingen grövre backventil man kan sätta på ledningen som inte stryper?
Detta kanske inte är felet i just det här fallet men i mitt fall så var det hela skillnaden på att få ett tätt system som höll trycket.
Detta berodde då på att jag hade ett liiiitet bränsleläckage på tryckledningen mellan pump och rail.
Det vill säga att så fort bilen stod en lite längre stund så den tappa trycket helt så fick man mala startmotor oavsett väder osv tills det blev tillräckligt bra tryck.
Hur beter sig en spridare som inte får nått tryck, öppnar den alls?
Ni som kör 044 pump tar väl vanligtvis bort backventilen?
Finns det ingen grövre backventil man kan sätta på ledningen som inte stryper?
Detta kanske inte är felet i just det här fallet men i mitt fall så var det hela skillnaden på att få ett tätt system som höll trycket.
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Samma tanke har slagit mig då det stämmer bra att jag inte har några backventiler på mina 044or. Men grejen är att styrsystemet primar pumparna i några sekunder när man vrider till första steget på nyckeln, då har man fullt tryck på typ 1 sekund, så startförsök sker efter man har tryck, däremot kan jag tänka mig att Pre-primen inte funkar om den går på vid KeyOn samtidigt som pumparna startar.
Går dock att köra Pre-prime vid Startposition på nyckeln istället för KeyOn, men då måste jag först dra en kabel mellan tändningslås och Vipec så det kan få indikation när jag vrider nyckeln till Startpositionen.
Går dock att köra Pre-prime vid Startposition på nyckeln istället för KeyOn, men då måste jag först dra en kabel mellan tändningslås och Vipec så det kan få indikation när jag vrider nyckeln till Startpositionen.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Ska flukta lite i mappen vid tillfälleNisse977 wrote:Kör du med någon slags pre-prime på din?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Tar nog 8-10 sek för min att starta med !
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Det är jäkligt lång tid, hade jag aldrig orkat med. Har man bara det som hobbybil och kör med den 200mil om året kan jag smälta det.TreLingon wrote:Tar nog 8-10 sek för min att starta med !
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
-
- Posts: 326
- Joined: 24 Sep 2006, 19:49
- Location: Norge, ambjörby (sverige) och tyskland
- Contact:
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Ja tror problemet ligger lite i att det inte e soppatryck när den "primar", om den primar lite presis när pumparna startar e det ingen tryck direkt..
Ole Kristian Noer
+4747869727
+4747869727