Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
Du får väll lära dig att backa haha
320 2,5 24v Kic-88
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad
http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad
http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
Eller sluta med donken
320 2,5 24v Kic-88
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad
http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad
http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
Jag har ägt både m3 e36 och ctr, ctr var en 04 tror jag. Tror nog jag kan säga att ctr är den sämsta bil jag ägt, sett till kostnad och hur gammal den var. den bullrar, stötig, stendöd motor med en liten knuff på högre varv, framhjulsdriven så när de 200hk väl kom så ville den dra i ratten. För 80k tror jag faktiskt du kan hitta en helt ok m5 e39, men klart kostnaderna på en sån bil drar iväg lite. För 80k bör du kunna hitta en riktigt bra e36. Men en ctr är bara runk.M3Crille wrote:Motec: Hehe härlig beskrivning
Om jag skulle haft bilen till mer bankörning än vardagstrafik hade jag mkt väl kunnat tänka mig h-styrt men jag är för gammal (schhhyyy ) o "bekväm" så vet att jag kommer störa mig på att vara på fel sida i bilen när man rullar genom driven på Donken (inte för att man e där så ofta men iaf) osv.. Vänta in en fräsch M3 E36 känns som mest rätt trots allt.. Måste dock iväg o provköra en Civic Type R nånstans så man vet om det kan vara nåt Året-runt-busbil är fortfarande lockande men jag fiskar nog i fel prisklass om d ska bli nåt bra..
/Henrik
Re: Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
Haha e ju faktiskt inte där särskilt ofta Var mest ett exempel på vardagsgrej som jag troligen kommer störa mig påjimm_y wrote:Eller sluta med donken
Jo M3 E36 jag hade för några år sen var jag oerhört nöjd med (fick bra bud o sålde den oxå) så en sån ligger mig varmt om hjärtat Kört flera M5 E39 o dom är mäktiga o lyxiga men känns lite "stora o tunga" vid inspirerad körning. En fin M3 limo hade/är nog det som är mest rätt verkar d somHenrikF wrote:
Jag har ägt både m3 e36 och ctr, ctr var en 04 tror jag. Tror nog jag kan säga att ctr är den sämsta bil jag ägt, sett till kostnad och hur gammal den var. den bullrar, stötig, stendöd motor med en liten knuff på högre varv, framhjulsdriven så när de 200hk väl kom så ville den dra i ratten. För 80k tror jag faktiskt du kan hitta en helt ok m5 e39, men klart kostnaderna på en sån bil drar iväg lite. För 80k bör du kunna hitta en riktigt bra e36. Men en ctr är bara runk.
070-201 85 62
Re: Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
Kör du 2500mil om året och ger 15000:- i försäkring för en m5 och du kör den exakt på se siffror som fabriken uppger i förbrukning så kostar det 68535kr per år.
Exklusive värdeminskning, servicear, allmänt underhåll och slitagedelar.
Det är 27,41kr per mil (ej värdeminskning inräknat, för då blir det 30,60kr). Räknar du att ha bilen i 5år (för att ta ett normalt bilägande för svenssons) och att den halveras i pris på de åren (40000:-) så är det Dyrare än en helt ny Range rover evouque tdi med 350000:- i inköpspris som faller 50% på fem år inklusive drivmedel, skatt å försäkring (2500mil om året. Då kan du alltså ha en sån till familjen och en type r på banträffar. Eller en gammal e30 325 cupbil.
För samma peng som att köpa en 80000:- m5 e39.
Det är inte konstigt att folk e fattiga om de inte kan se hur mycket vissa beslut äter...
Kolla gärna på priser på fyra nya skivor och belägg, kika även på en trycklpatta, lamell, hardyskiva som är duktigt öken på de gamla slitna lågpris m5orma.
Detta är mina 50cent. Folk gör som de vill.
Exklusive värdeminskning, servicear, allmänt underhåll och slitagedelar.
Det är 27,41kr per mil (ej värdeminskning inräknat, för då blir det 30,60kr). Räknar du att ha bilen i 5år (för att ta ett normalt bilägande för svenssons) och att den halveras i pris på de åren (40000:-) så är det Dyrare än en helt ny Range rover evouque tdi med 350000:- i inköpspris som faller 50% på fem år inklusive drivmedel, skatt å försäkring (2500mil om året. Då kan du alltså ha en sån till familjen och en type r på banträffar. Eller en gammal e30 325 cupbil.
För samma peng som att köpa en 80000:- m5 e39.
Det är inte konstigt att folk e fattiga om de inte kan se hur mycket vissa beslut äter...
Kolla gärna på priser på fyra nya skivor och belägg, kika även på en trycklpatta, lamell, hardyskiva som är duktigt öken på de gamla slitna lågpris m5orma.
Detta är mina 50cent. Folk gör som de vill.
Last edited by Bullen! on 18 Jul 2013, 19:32, edited 1 time in total.
Re: Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
Men hur bra går en 321hk M3?!
Orkar den sladda på 3an?
Ska dom bara varvas eller finns det lite vrid?
Tänkte om man skulle haft en sådan som "varjedagbil" men ändå kunna åka på lite driftingevents.
Orkar den sladda på 3an?
Ska dom bara varvas eller finns det lite vrid?
Tänkte om man skulle haft en sådan som "varjedagbil" men ändå kunna åka på lite driftingevents.
Re: Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
Du får nog läsa på lite om värde minskning på nya bilar. Man brukar räkna med 50% på 36 månader och 6000mil.Bullen! wrote:Kör du 2500mil om året och ger 15000:- i försäkring för en m5 och du kör den exakt på se siffror som fabriken uppger i förbrukning så kostar det 68535kr per år.
Exklusive värdeminskning, servicear, allmänt underhåll och slitagedelar.
Det är 27,41kr per mil (ej värdeminskning inräknat, för då blir det 30,60kr). Räknar du att ha bilen i 5år (för att ta ett normalt bilägande för svenssons) och att den halveras i pris på de åren (40000:-) så är det Dyrare än en helt ny Range rover evouque tdi med 350000:- i inköpspris som faller 50% på fem år inklusive drivmedel, skatt å försäkring (25000mil om året. Då kan du alltså ha en sån till familjen och en type r på banträffar. Eller en gammal e30 325 cupbil.
För samma peng som att köpa en 80000:- m5 e39.
Det är inte konstigt att folk e fattiga om de inte kan se hur mycket vissa beslut äter...
Kolla gärna på priser på fyra nya skivor och belägg, kika även på en trycklpatta, lamell, hardyskiva som är duktigt öken på de gamla slitna lågpris m5orma.
Detta är mina 50cent. Folk gör som de vill.
De blir 29kr milen lite drygt i bara värdetapp första 3åren om man kör 2000mil per år då dvs, då tillkommer bränsle, service, försäkring osv.
Delarna jag köpte till min M5
Kopplingskit 3800kr
Svänghjul 6800kr
hardyskiva 1400kr
Byta skivor belägg fram kostar 4000spänn ungefär från mister-auto
Serva den fixar man ju själv och Castrol 10-60 kostar 110spänn litern på oljemagasinet
Re: Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
Jag kunde sladda rätt friskt på trean med halvdåliga 225or bak med min 3.2 men det saknas effekt för att ha kul på riktigt. Ska man ens tänka på att sladda lite seriöst, eller försöka ha roligt på riktigt, så räcker inte effekten långt tyvärr. Det går att sladda fint i lägre farter men trean och fyran är bara att glömma. Visst går det att optimera och lätta en E36 som blir vass med 321hk men en std bil med vettiga lagom breda däck går inte att ha riktigt kul med.Sten wrote:Men hur bra går en 321hk M3?!
Orkar den sladda på 3an?
Ska dom bara varvas eller finns det lite vrid?
Tänkte om man skulle haft en sådan som "varjedagbil" men ändå kunna åka på lite driftingevents.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Re: Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
Jag bara tog ett snabbt exempel för att visa hur dyr en m5 blir per år. jag tror inte att trådskaparen tycker det är en ok siffra nämligen.immy wrote: Du får nog läsa på lite om värde minskning på nya bilar. Man brukar räkna med 50% på 36 månader och 6000mil.
De blir 29kr milen lite drygt i bara värdetapp första 3åren om man kör 2000mil per år då dvs, då tillkommer bränsle, service, försäkring osv.
Delarna jag köpte till min M5
Kopplingskit 3800kr
Svänghjul 6800kr
hardyskiva 1400kr
Byta skivor belägg fram kostar 4000spänn ungefär från mister-auto
Serva den fixar man ju själv och Castrol 10-60 kostar 110spänn litern på oljemagasinet
så värdeminskningsexemplet på den nyare bilen spelar mindre roll. då siffrorna på m5 är fakta. siffrorna på RR va bara för att skapa en bild.
Re: Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
Jag samlar nog inte ihop 1000 mil på en säsong pga tidsbrist.. Just därför vill jag ha nåt som täcker upp så många krav som möjligt o är pålitligt/"lagligt" så man slipper meck bara för man varit ute o krigat
M3an jag hade för några år sen var kry som få (kommer för alltid förbanna att jag sålde den..) o på 17" originalsulor orka den ledigt att ta "ärevarv" på 3an i stora rondeller nattetid.. Visst önska man mer knuff ibland men så är det ju oavsett vad man kör..
M5 är mäktiga men nog inget som är aktuellt då jag gärna har en bil som lätt o ledigt tar under litern om man vill på väg till banträffen, polarna, semestertrippen osv
Funderar på o köpa nåt billigt så länge o vänta ut en "Pärla" på annons..
M3an jag hade för några år sen var kry som få (kommer för alltid förbanna att jag sålde den..) o på 17" originalsulor orka den ledigt att ta "ärevarv" på 3an i stora rondeller nattetid.. Visst önska man mer knuff ibland men så är det ju oavsett vad man kör..
M5 är mäktiga men nog inget som är aktuellt då jag gärna har en bil som lätt o ledigt tar under litern om man vill på väg till banträffen, polarna, semestertrippen osv
Funderar på o köpa nåt billigt så länge o vänta ut en "Pärla" på annons..
070-201 85 62
Re: Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
Jo fast hur många köper en M5 E39 och kör 2500mil per år?Bullen! wrote:Jag bara tog ett snabbt exempel för att visa hur dyr en m5 blir per år. jag tror inte att trådskaparen tycker det är en ok siffra nämligen.immy wrote: Du får nog läsa på lite om värde minskning på nya bilar. Man brukar räkna med 50% på 36 månader och 6000mil.
De blir 29kr milen lite drygt i bara värdetapp första 3åren om man kör 2000mil per år då dvs, då tillkommer bränsle, service, försäkring osv.
Delarna jag köpte till min M5
Kopplingskit 3800kr
Svänghjul 6800kr
hardyskiva 1400kr
Byta skivor belägg fram kostar 4000spänn ungefär från mister-auto
Serva den fixar man ju själv och Castrol 10-60 kostar 110spänn litern på oljemagasinet
så värdeminskningsexemplet på den nyare bilen spelar mindre roll. då siffrorna på m5 är fakta. siffrorna på RR va bara för att skapa en bild.
Sommar bil för dom flesta med ca1000mil år, och halvförsäkring på mig 25år 600kr månaden.
Då är vi ner på runt 30000kr per sommar för att ha en bra kul brukssommarbil, plus service osv då
Re: Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
Crille säger ju detta:immy wrote:Jo fast hur många köper en M5 E39 och kör 2500mil per år?
Då blir det mil av det. Hur du använde din är inte alls relevant. Och halvförsäkring på en bil för 80k som kostar plenty att lappa på?? Då är man bara korkad.M3Crille wrote:Bilen ska kunna nyttjas till vardags, nattligt bus o gärna på nån banträff oxå!
Sv: Re: Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
Registret är bra, inget v8 men inte Honda heller. 3an är absolut inga problem med bra attack, så kör på!Sten wrote:Men hur bra går en 321hk M3?!
Orkar den sladda på 3an?
Ska dom bara varvas eller finns det lite vrid?
Tänkte om man skulle haft en sådan som "varjedagbil" men ändå kunna åka på lite driftingevents.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Re: Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
Nej de är inte hur jag använder den, det är hur medelpersonen använder en m5 e39, sen skrev han att de nog blir knappt 1000mil per år.Bullen! wrote:Crille säger ju detta:immy wrote:Jo fast hur många köper en M5 E39 och kör 2500mil per år?
Då blir det mil av det. Hur du använde din är inte alls relevant. Och halvförsäkring på en bil för 80k som kostar plenty att lappa på?? Då är man bara korkad.M3Crille wrote:Bilen ska kunna nyttjas till vardags, nattligt bus o gärna på nån banträff oxå!
Tar inte i lite heller korkad... , På 7år så har jag ledigt sparat ihop till en krock pga mindre försäkringspremier.
Vilket fall är man närmare 30år och inte bor mitt i stan så borde man kunna komma undan med 10k år på helförsäkring med, dvs 5k kr om man har den påställd 6månader om år
Re: Sv: Re: Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
Aha,det låter ju bra!plato wrote:Registret är bra, inget v8 men inte Honda heller. 3an är absolut inga problem med bra attack, så kör på!Sten wrote:Men hur bra går en 321hk M3?!
Orkar den sladda på 3an?
Ska dom bara varvas eller finns det lite vrid?
Tänkte om man skulle haft en sådan som "varjedagbil" men ändå kunna åka på lite driftingevents.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Sen så åker jag med typ 185-195 bredd,eller det jag får tag i,inte så breda däck alltså.
Går ju att plocka ur baksäte mm också,det lär nog göra lite.
Går det på 15" bak på M3 eller är bromsarna för stora?
Re: Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
Med det tänket behöver det inte ens finnas helförsäkring. -"jag krockar ju aldrig"immy wrote:[På 7år så har jag ledigt sparat ihop till en krock pga mindre försäkringspremier.
Jag har blivit påkörd samma dag som jag köpt en bil. Båda fick själv betala och ansågs orsakat olyckan för att vi inte hade identiska redovisning i skaderapporten. Idiotjäveln ljög alltså.
Har även smällt tre bilar första veckan. Rådjur, rådjur, grävling.
Nog om det. Jag sätter 100kr på att krille inte köper en m5. För det är helt fel tips att ge på de kriterier HAN har.
Re: Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
De blir lite omotiverat i mitt tycke att ha helförsäkring på en bil för 80000kr om de kostar 15000kr per år.Bullen! wrote:Med det tänket behöver det inte ens finnas helförsäkring. -"jag krockar ju aldrig"immy wrote:[På 7år så har jag ledigt sparat ihop till en krock pga mindre försäkringspremier.
Jag har blivit påkörd samma dag som jag köpt en bil. Båda fick själv betala och ansågs orsakat olyckan för att vi inte hade identiska redovisning i skaderapporten. Idiotjäveln ljög alltså.
Har även smällt tre bilar första veckan. Rådjur, rådjur, grävling.
Nog om det. Jag sätter 100kr på att krille inte köper en m5. För det är helt fel tips att ge på de kriterier HAN har.
En m5 e39 ska vara bra illa krockad om man inte ska få 40lakan, så för min del känns de inte värt de på just den bilen, är du med på hur jag menar?
Sen Min Audi Rs4 den hade jag hel försäkrad men då handla de om 150000kr och 11000 per år helförsäkrad.
Hoppas du förstår hur jag menar då du uppfattas som en vettig person vad de gäller ekonomi
Om man inte ska ha en M5 e39 så känns M3 e36 som rätt kärra för jobbet