Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo M67!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar En liten börnisfilm
Kass förpump i tanken? kass vagspole? kul med lite film om än bluddret! hoppas du hittar felet så man får se mer slir
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar En liten börnisfilm
Bygg catchtank o kolla logg på bränsletrycket, inte så kul o spika kolvar...
-073-7266 822-
325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar En liten börnisfilm
Det verkar finns lite snytt i han . Btw Bluddrar precis som min gör ibland
Uppdatera gärna med vad felet va så kanske jag får får nån ny sak att kolla upp
Uppdatera gärna med vad felet va så kanske jag får får nån ny sak att kolla upp
http://www.garaget.org/?car=237846" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar En liten börnisfilm
Åker fuelcell utan catch och fördelare jagPimplaren wrote:Kass förpump i tanken? kass vagspole? kul med lite film om än bluddret! hoppas du hittar felet så man får se mer slir
Troligtvis var det soppan som skvalpade runt i tanken som orsakade det hela, går som sagt hur fint som helst när man inte kastar runt den.
Körde även lite ikväll, går att börna som satan med den, synd bara att knutkorset gav upp så det blir att skruva lite imorrn innan mittsverige
Stabilare soppasystem med catchtank ska byggas till nästa säsong iaf, har skum i tanken nu så bara man tankar fullt bör det räcka
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar En liten börnisfilm
sladdades bra nog mkt ikväll jonas körde slut på 3-4 par däck blev film bredvid bana och gopro på bil även filmning efter 4an
hade kunnat blivit mer körning om de inte hade varit så mkt bilar och arrangörerna inte hade varit så värdelösa.
här kommer en liten snuttttt
http://s442.photobucket.com/user/Bmw-Al ... sort=3&o=0" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh
hade kunnat blivit mer körning om de inte hade varit så mkt bilar och arrangörerna inte hade varit så värdelösa.
här kommer en liten snuttttt
http://s442.photobucket.com/user/Bmw-Al ... sort=3&o=0" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar En liten börnisfilm
Trots knas i depån så är jag helnöjd ändå! Äntligen lirar bilen som den ska och allt håller!
Eller ja, allt utom servon förstås... Remmen stack två gånger rätt så direkt så det var tungvevat ute på banan, men det gick ändå!
Eller ja, allt utom servon förstås... Remmen stack två gånger rätt så direkt så det var tungvevat ute på banan, men det gick ändå!
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar En liten börnisfilm
Gas eller ras? Är kass på att bedömma lager
Det är coatade acl-lager så innebär det att dom är skrot nu?
En av småbitarna är mässing och den andra är aluminium, några idéer varifrån de kan komma?
Hittade även fjädrarna till spännaren till oljepumpskedjan i tråget, går det att åka utan?
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar Lägesrapport
Då ska vi se, lite har väl hänt sen sist iaf
Det började med att knutkorset sa upp sig, inte konstigt med tanke på hur mycket spö det fått innan reduceringsventilen kom på plats
Som tur är finns ju Ajdén så det var lätt löst och man fick tid till lite sånt här istället
Sen blev det rätt många mil på en helg då vi först åkte ända upp till Råneå för att hämta ett projekt åt en polare som äntligen landat i bmwträsket
Så nu har han hela vintern räddad med en e30 v12
Dagen därpå åkte jag neröver för att hämta en lite lönnfet sak
Genast fick den lite finare rims
En polare snubblade över den här och tipsade om den efter att jag sagt till honom att jag letade efter en ny kaross. Då den låg ute till en bra peng så blev det handla och då löste jag även mitt bruksbilsbekymmer i samma veva
Anledningarna till att jag började spana efter en ny kaross är två, dels är M5an ordentligt smälld i det bakre högra hörnet nån gång i historien och dels är jag less på att åka obes.
Okej, det är tre anledningar om jag ska vara helt ärlig, jag har även suktat efter en touring då jag tycker dom är ballare än sedanen och i vitt är en touring inget annat än helrätt!
Nyförvärvet är en 530 så allt är bara att flytta över från M5an så går den att regga som ombyggt fordon så det blir riktigt smutt och även jag har min vinter räddad
Situationen i garaget däremot är såhär just nu
For upp till mittsverige förra onsdagen och väl uppe så rasslade det från motorn
Efter en del felsökning och teorier så var det bara att börja riva pga det förmodade lagerraset, men när tråget väl var nere visade det sig att muttern till oljepumpsdrevet hade lossnat och det var löst
Lagerna såg iofs inte så jättepigga ut heller, men det var inga slitskador utan endast coatingen hade försvunnit på vissa ställen så troligtvis är det sedan uppstarten i höstas då det var ordentligt med E85 i oljan så dom får en säsong till
Men nu är bilen i princip ihop igen så i helgen ska det ut och svinas lite
Det började med att knutkorset sa upp sig, inte konstigt med tanke på hur mycket spö det fått innan reduceringsventilen kom på plats
Som tur är finns ju Ajdén så det var lätt löst och man fick tid till lite sånt här istället
Sen blev det rätt många mil på en helg då vi först åkte ända upp till Råneå för att hämta ett projekt åt en polare som äntligen landat i bmwträsket
Så nu har han hela vintern räddad med en e30 v12
Dagen därpå åkte jag neröver för att hämta en lite lönnfet sak
Genast fick den lite finare rims
En polare snubblade över den här och tipsade om den efter att jag sagt till honom att jag letade efter en ny kaross. Då den låg ute till en bra peng så blev det handla och då löste jag även mitt bruksbilsbekymmer i samma veva
Anledningarna till att jag började spana efter en ny kaross är två, dels är M5an ordentligt smälld i det bakre högra hörnet nån gång i historien och dels är jag less på att åka obes.
Okej, det är tre anledningar om jag ska vara helt ärlig, jag har även suktat efter en touring då jag tycker dom är ballare än sedanen och i vitt är en touring inget annat än helrätt!
Nyförvärvet är en 530 så allt är bara att flytta över från M5an så går den att regga som ombyggt fordon så det blir riktigt smutt och även jag har min vinter räddad
Situationen i garaget däremot är såhär just nu
For upp till mittsverige förra onsdagen och väl uppe så rasslade det från motorn
Efter en del felsökning och teorier så var det bara att börja riva pga det förmodade lagerraset, men när tråget väl var nere visade det sig att muttern till oljepumpsdrevet hade lossnat och det var löst
Lagerna såg iofs inte så jättepigga ut heller, men det var inga slitskador utan endast coatingen hade försvunnit på vissa ställen så troligtvis är det sedan uppstarten i höstas då det var ordentligt med E85 i oljan så dom får en säsong till
Men nu är bilen i princip ihop igen så i helgen ska det ut och svinas lite
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar Lägesrapport
Riktig heavy duty det där Min olättade E30 väger 1260 med halvtank och baslåda mm.
Ser bra ut iaf!
Ser bra ut iaf!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar Lägesrapport
Jodu, det är inga lätta saker e34
Slängde ihop maskinen för några dagar sedan, glad i hågen så startade man och konstaterade att det fortfarande rasslar...
Lyssnade lite gran och tyckte det kom från toppen, men ska lyssna en gång till när jag fått tillbaka motivationen lite
Under tiden så sitter man och drömmer lite om när bilen funkade perfa för en gångs skull
Slängde ihop maskinen för några dagar sedan, glad i hågen så startade man och konstaterade att det fortfarande rasslar...
Lyssnade lite gran och tyckte det kom från toppen, men ska lyssna en gång till när jag fått tillbaka motivationen lite
Under tiden så sitter man och drömmer lite om när bilen funkade perfa för en gångs skull
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar Suck...
Har fortsatt att leta, lyssnat överallt man har kommit åt men har ännu inte lyckas hitta vad det är som låter...
Det låter som att det kommer från cyl 4-6 och hörs både i toppen och om man lyssnar på blocket.
Det låter precis som kamkedjan, men det är mer eller mindre uteslutet då det är tyst framifrån
Lyssnar man på tråget så hör man heller inte mycket och de två vevlager jag kikade på var som sagt inte 100% men inte heller slitna
Kikade ventilshimsen men alla såg hela ut så tror inte en sån har spruckit heller, får jag tillbaka lite motivation och ork så plockar jag ur kammarna framöver
Rasslet följer varven, en som det hörs på filmen så kan det försvinna någon enstaka sekund för att sedan komma tillbaka
Lyssnade även på sprängkåpan och där var det tyst och ljudet försvinner inte om man frikopplar så det verkar ok
Någon annan som har någon idé om vad det är som väsnas?
Det låter som att det kommer från cyl 4-6 och hörs både i toppen och om man lyssnar på blocket.
Det låter precis som kamkedjan, men det är mer eller mindre uteslutet då det är tyst framifrån
Lyssnar man på tråget så hör man heller inte mycket och de två vevlager jag kikade på var som sagt inte 100% men inte heller slitna
Kikade ventilshimsen men alla såg hela ut så tror inte en sån har spruckit heller, får jag tillbaka lite motivation och ork så plockar jag ur kammarna framöver
Rasslet följer varven, en som det hörs på filmen så kan det försvinna någon enstaka sekund för att sedan komma tillbaka
Lyssnade även på sprängkåpan och där var det tyst och ljudet försvinner inte om man frikopplar så det verkar ok
Någon annan som har någon idé om vad det är som väsnas?
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar Nya tag 2014!
De troligaste teorierna är kolvbult/bussning (hittade ju en mässingsflisa i tråget) alternativt en ventilfjäder som spruckit
Men den allmänna motivationen till att riva maskin har försvunnit lite så troligtvis blir det ridå för 2013 och riva i vinter
Lite har man ju hunnit köra och jämfört med min förra bil så är ju denna hysterisk
Drivlinan är ju utprövad om inte annat så den lirar ju numera
Jag har ju ett annat projekt som jag har skjutit upp alldeles för länge så det blir nog att ta tag i det istället
Hämtade mig en ny donatorbil till e28an med lamelldiff och annat godis på så det blir att flytta över drivlinan från den då jag till slut fick igång motorn och kunde konstatera blåst toppackning/sprucken topp då man kunde ta kompprov i expansionskärlet
Som tur är har man ju rivit en hel hög med m51 så jag har en komplett topp liggandes om det skulle behövas
Motorn som redan sitter i e28an är inte startad så då känns det vettigare att byta packning på den här som var riktigt pigg när den väl gick igång
Men den allmänna motivationen till att riva maskin har försvunnit lite så troligtvis blir det ridå för 2013 och riva i vinter
Lite har man ju hunnit köra och jämfört med min förra bil så är ju denna hysterisk
Drivlinan är ju utprövad om inte annat så den lirar ju numera
Jag har ju ett annat projekt som jag har skjutit upp alldeles för länge så det blir nog att ta tag i det istället
Hämtade mig en ny donatorbil till e28an med lamelldiff och annat godis på så det blir att flytta över drivlinan från den då jag till slut fick igång motorn och kunde konstatera blåst toppackning/sprucken topp då man kunde ta kompprov i expansionskärlet
Som tur är har man ju rivit en hel hög med m51 så jag har en komplett topp liggandes om det skulle behövas
Motorn som redan sitter i e28an är inte startad så då känns det vettigare att byta packning på den här som var riktigt pigg när den väl gick igång
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo 732whp@1,4bar Nya tag 2
Ja här har det varit heldött ett tag nu, men nu har det tagit fart igen!
Har pillat en massa med andra bilar efter att motivationen tog slut i somras, men så gav en polare mig en rejäl spark i ändan för ett litet tag sedan och då blev jag ju tvungen att ta tag i härken! E28an har blivit projekt då planer om lite större turbo etc hägrade så den rullades ut så kombin kunde rullas in
Först sattes det igång att städas lite i garage och utanför
Gott om plats helt plötsligt!
Sen var det bara att börja riva!
Status på söndagkväll:
Dagen därpå fick man sätta igång med det roliga!
OE tar reda på varför det kallas turbomössa
Kastade upp motorn i stativet för att ta reda på vad skramlet berodde på
Hittade inget i toppen, alla fjädrar, retainers och shims såg fina ut så då var det bara att börja riva botten och lyfta toppen
Troligtvis är det ventilflyt som har orsakat ventilkrock då det har övervarvats en del, men alla ventiler verkar ha klarat sig, dock har kolvarna fått sig en del märken
Däremot är jag rätt säker på att det inte är ventilflyt som har orsakat detta:
Så mysteriet med rasslet kan nog anses utrett
Förhoppningsvis har kolven klarat sig, men staken lär garanterat behöva bytas, ramlagerna såg även kalasbra ut så nåt positivt fanns det ju iaf
Sen blir det även att fräsa kamdreven och byta ventilfjädrar när man ändå är igång
Har pillat en massa med andra bilar efter att motivationen tog slut i somras, men så gav en polare mig en rejäl spark i ändan för ett litet tag sedan och då blev jag ju tvungen att ta tag i härken! E28an har blivit projekt då planer om lite större turbo etc hägrade så den rullades ut så kombin kunde rullas in
Först sattes det igång att städas lite i garage och utanför
Gott om plats helt plötsligt!
Sen var det bara att börja riva!
Status på söndagkväll:
Dagen därpå fick man sätta igång med det roliga!
OE tar reda på varför det kallas turbomössa
Kastade upp motorn i stativet för att ta reda på vad skramlet berodde på
Hittade inget i toppen, alla fjädrar, retainers och shims såg fina ut så då var det bara att börja riva botten och lyfta toppen
Troligtvis är det ventilflyt som har orsakat ventilkrock då det har övervarvats en del, men alla ventiler verkar ha klarat sig, dock har kolvarna fått sig en del märken
Däremot är jag rätt säker på att det inte är ventilflyt som har orsakat detta:
Så mysteriet med rasslet kan nog anses utrett
Förhoppningsvis har kolven klarat sig, men staken lär garanterat behöva bytas, ramlagerna såg även kalasbra ut så nåt positivt fanns det ju iaf
Sen blir det även att fräsa kamdreven och byta ventilfjädrar när man ändå är igång
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo 732whp@1,4bar Nya tag 2
Där har du haft tur i oturen Det är inte så att du monterat kolvarna åt fel håll? ser ju ut som om dom "nya" ventilurtagen stämmer rätt bra medd cc måttet på andra sidan kolven...
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo 732whp@1,4bar Nya tag 2
Samma som jag tänkte.. Största ventilerna är ju på innsug. Och on bilden är tagit "framifrån" så står dom ju fel..?
Men tur ändå at inte staken och kolven har tittat ut själv!
Men tur ändå at inte staken och kolven har tittat ut själv!
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo 732whp@1,4bar Nya tag 2
Fast det är på avgassidan ventilerna har tagit i, insug är ok
Ja det var en jävla tur i oturen
Ja det var en jävla tur i oturen
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo 732whp@1,4bar Nya tag 2
Kolvarna ser ut att sitta åt fel håll.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.