När jag var på hydroscand och handlade pilotlager så fick jag en burkkylare som jag givetvis var tvungen att testa helgen till ära
Har även hämtat hem senaste projektet som ska bli bruksbil framöver någon gång. Finns dock en hel del att göra och jag har mycket annat att prioritera före. 524 turbodiesel 1984.
Laddtrycks och oljetrycksmätare på plats så nu slipper jag vara livrädd att oljetrycksmanometern sprutar ner mig med kokhet olja mitt i allt
Punktat upp nya tryckröret
Svetsat en aluminiumkrök och lagat en oljeretrurfläns till en hx40 som ska sitta i en e23 745 som en bekant äger.
En kompis kom förbi med en pump åt mig. Har länge viljat ha en pump istället för 2 så jag ska testa den här pumpen som ska leverera sprit så jag klarar mig bra länge
Tryckrör helsvetsat
Provmonterar grenrör för att bestämma mig exakt var egt givaren får plats, var mottrycksmätningen ska sitta och hur v-bandet till wastegate-uttaget ska svetsas.
Uttag för mottryck v-band till wg och egt mutter insvetsade.
Har punktat upp en downpipe och avgassystem. 3.5" utan onödiga böjar. Blir tills vidare helt utan ljuddämpare då jag inte orkade vänta på att den skulle komma med posten.
Sen var jag och körde lite för hårt med brukshajen så jag körde lös diffen
Hade ännu kvar lite vuxendamp efter att jag jobbat 12 timmars natt så jag passade på att helsvetsa hela systemet så nu borde jag kunna lägga mig och vila med gott samvete.
Nu lever brukshajen igen. Bussningen som håller diffen hade bara spruckit så bulten lossnat från gängorna så nu är den bytt och diffen på plats. Den har nog varit dålig länge då det vart mindre glapp nu när man växlar
Har nu justerat ventilspel, efterdragit toppen , kalibrerat diverse givare och strobbat tändningen. Blev lite förundrad då jag trodde att det mesta skulle stämma men det var inte riktigt fallet. Förra året hamnade jag t.ex på tdc after the trigger på 62 grader och nu 58. Kör å andra sidan nu med m30b35:ans triggerhjul men det borde det nog ha varit även tidigare då jag har för mig att 34:orna annars triggar på svänghjulet.
En bild på den smutsiga hajen som inväntar provkörning. Måste fara imorgon och fixa nya centreringsringar till mina hjul då dom gamla var helt skändade. Har också bestämt mig för att göra mig av med lite bubbliga och repiga dörrar och samtidigt få dit äkta shadowlinelister framöver.
Sen medans jag inspekterade lite allmänt under bilen så blev jag lite besviken på "coatingsprayen" som jag använt då den redan släppt. Vet inte om jag gjort något fel men jag har då blästrat grenröret noga innan jag applicerade färgen.
Turbohajen fick sova ensam i garaget natten till ära så resten av kebabslädarna får frysa i natt.
Update igen. Jobbar eftermiddag och frun förmiddag så det har blivit en del nattskift i garaget till 4 på mornarna och sedan klivit upp med barnen vid 7-8 på morgonen så man känner sig levande död
Nästa dörr på gång
Det var lite mer jobb än vad jag hade tänkt mig att skifta dörrar mellan mina hajar. Allt bara för att få lite mindre repiga dörrar och äkta shadowlinelister på turbofartyget. Dessutom elhissar på ena bilen så jag har skiftat mekanismen i dörrarna också
Ena sidan klar sånär på övre dropplisten.
Smyger in en bild från jobbet . Man blir ganska mosig i huvudet på jobbet då man prutar på sömnen som jag gjort på sistone men nu är det semester efter denna vecka i alla fall
I går morse hann jag skruva isär en m52b28 som jag börjat sälja iväg i delar då jag insett att man inte kan spara på allt hur mycket man än vill. Mest bara för att det är enklare att skicka mindre delar med bussgods än att skicka hela motorn
Trodde att jag hade all tid i världen att byta mina dörrar medans jag inväntade nya kylaren och mina krökar men grejerna anlände ju snabbare än missiler så krökarna hade jag redan igår och kylaren idag och dom skickades på måndag :thumbright: