HX40 Vattenkyld?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

VanDamage
Posts: 175
Joined: 06 Jan 2013, 03:38

HX40 Vattenkyld?

Post by VanDamage »

har vattenkylnings anslutningar till min HX40 måste man använda sig utav vattenkylningen ? isåfall vart drar man ifrån? kylarvattnet imotorn och om man inte behöver använda sig utavdet? måste man plugga iför dem då?
MvH J.J
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: HX40 Vattenkyld?

Post by Nisse Järnet »

Jag sket i dom, behöver inte plugga.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
VanDamage
Posts: 175
Joined: 06 Jan 2013, 03:38

Re: HX40 Vattenkyld?

Post by VanDamage »

Nisse Järnet wrote:Jag sket i dom, behöver inte plugga.
okey härligt!

tänkte också på hur är det med intern WG ? klockan och allt är borta på min men "spjället är fortfrande kvar" måste man plugga dem eller hur gör man för ska köra med Extern ju!
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: HX40 Vattenkyld?

Post by Nisse Järnet »

Ja den måste pluggas, jag gängade dp flänsen och gängade i en skruv med låsmutter som tryckte på wg-tallriken.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
VanDamage
Posts: 175
Joined: 06 Jan 2013, 03:38

Re: HX40 Vattenkyld?

Post by VanDamage »

Nisse Järnet wrote:Ja den måste pluggas, jag gängade dp flänsen och gängade i en skruv med låsmutter som tryckte på wg-tallriken.
aha okey perfekt ! tack för svar :) , men vad använde du dig av när du gängade den då ? :)
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: HX40 Vattenkyld?

Post by Nisse Järnet »

VanDamage wrote:
Nisse Järnet wrote:Ja den måste pluggas, jag gängade dp flänsen och gängade i en skruv med låsmutter som tryckte på wg-tallriken.
aha okey perfekt ! tack för svar :) , men vad använde du dig av när du gängade den då ? :)
Borr och gängtapp :oops: :oops:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
nookie
Posts: 144
Joined: 15 Jan 2007, 13:27
Location: Staffanstorp

Re: HX40 Vattenkyld?

Post by nookie »

Nisse Järnet wrote:
VanDamage wrote:
Nisse Järnet wrote:Ja den måste pluggas, jag gängade dp flänsen och gängade i en skruv med låsmutter som tryckte på wg-tallriken.
aha okey perfekt ! tack för svar :) , men vad använde du dig av när du gängade den då ? :)
Borr och gängtapp :oops: :oops:
De ultimata receptet för ett gängat hål :)
E36 Coupe M50b32 turbo - Såld :(
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
VanDamage
Posts: 175
Joined: 06 Jan 2013, 03:38

Re: HX40 Vattenkyld?

Post by VanDamage »

Här kommer fråga #2 ! hur FAN klockar man Olje in och OUT ? har lossat alla 6 bultarna men går fan inte vrida huset, skenorna är lösa också! har testat banka på den med stämjärn för att få den att vrida sig nån MM men inget hjälper?! gör jag fel ? ska väll bara vara att lossa bultarna sen vrida ? har tagit bort kompressor huset också om det gör nån skillnad.. ? HJÄLP :P ?
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: HX40 Vattenkyld?

Post by Sten »

Är det inte stiftat....?
VanDamage
Posts: 175
Joined: 06 Jan 2013, 03:38

Re: HX40 Vattenkyld?

Post by VanDamage »

Sten wrote:Är det inte stiftat....?
jag har 6 st bultar ned i min med 2 st skivor som bultarna håller ned, hur menar du med stiftat då ?
VanDamage
Posts: 175
Joined: 06 Jan 2013, 03:38

Re: HX40 Vattenkyld?

Post by VanDamage »

Nisse en fråga bara du som också kör HX40 , ska det vara någon packing imellan Fläns och Turbo ? :P (hoppas inte det :D )
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Re: HX40 Vattenkyld?

Post by nicke.t »

VanDamage wrote:Nisse en fråga bara du som också kör HX40 , ska det vara någon packing imellan Fläns och Turbo ? :P (hoppas inte det :D )
Jo ett lagerhus. 8)
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

HX40 Vattenkyld?

Post by FCUK »

VanDamage wrote:Här kommer fråga #2 ! hur FAN klockar man Olje in och OUT ? har lossat alla 6 bultarna men går fan inte vrida huset, skenorna är lösa också! har testat banka på den med stämjärn för att få den att vrida sig nån MM men inget hjälper?! gör jag fel ? ska väll bara vara att lossa bultarna sen vrida ? har tagit bort kompressor huset också om det gör nån skillnad.. ? HJÄLP :P ?
Då ska det vara löst. Mitt har aldrig suttit fast så in i helvete men har fått gummi klubba lite löst några gånger.

Mvh Kalle
VanDamage
Posts: 175
Joined: 06 Jan 2013, 03:38

Re: HX40 Vattenkyld?

Post by VanDamage »

nicke.t wrote:
VanDamage wrote:Nisse en fråga bara du som också kör HX40 , ska det vara någon packing imellan Fläns och Turbo ? :P (hoppas inte det :D )
Jo ett lagerhus. 8)
vart får man tag i ett sådant ? :O
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Re: HX40 Vattenkyld?

Post by nicke.t »

Glöm de.läste helt fel. :oops:
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
VanDamage
Posts: 175
Joined: 06 Jan 2013, 03:38

Re: HX40 Vattenkyld?

Post by VanDamage »

nicke.t wrote:Glöm de.läste helt fel. :oops:
så ingen packning imellan Downpipeflens och turbo på HX40 ? :)
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: HX40 Vattenkyld?

Post by RoDe »

VanDamage wrote:
nicke.t wrote:Glöm de.läste helt fel. :oops:
så ingen packning imellan Downpipeflens och turbo på HX40 ? :)
Jo såklart.

Glöm inte packning mellan turbo och grenrör.

Ett mellan topp och grenrör är också bra att ha.
The Lower Class
Post Reply