Har tagit bort avluftnigsröret med kolfilter för att få plats med det nya bränslesystemet...
Hur pass viktig är denna avluftning?
M50/52 turbo...tankavluftningen.....
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: M50/52 turbo...tankavluftningen.....
Har för mig jag pluggade min? Kan kolla sen.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
M50/52 turbo...tankavluftningen.....
Kan det inte bli jobbigt att tanka utan avluftning? Gjorde det på en gammal bruksbil av någon anledning. Då kom soppan upp i röret och pumpen slog ifrån. Mvh Kalle
Re: M50/52 turbo...tankavluftningen.....
Kanske man kan låta det vara öppet bara ,men skita i kolfiltret........
Kommer kanske lukta lite etanol...men men
Kommer kanske lukta lite etanol...men men
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: M50/52 turbo...tankavluftningen.....
Avluftningen finns där för att bränslesystemet inte skall vara ett helt slutet system. Det måste kunna "andas" dvs hantera de bensinångor som bildas (dessa fångas upp av kolfiltret och återinförs sedan i insuget och förbränns) och även volymmässigt kunna ersätta den bensin som förbrukas med luft (vakuum är kraftfullare än man tror).
Kolfiltret finns där endast pga miljölegala skäl (för att reducera utsläpp av kolväten i luften). Du kan utan problem köra utan kolfilter - den fyller ingen funktion förutom en miljömässig sådan. Däremot kan du (om de är riktigt petiga) få anmärkning vid besiktning då du måste ha en kolkanister - men sannolikheten för detta måste ju anses vara extremt låg.
Min gamla E30 323i -85 är så gammal att lagkraven inte hunnit slå igenom i Sverige ännu - så denna bilen har ingen kolkanister utan ventilerar glatt rakt ut i luften
Se bild nedan, det är alltså slang #1 som är avluftningsslangen. Den kommer från höger uppifrån expansionskärlet och går sedan längs med undersidan och lite utanför till vänster i bild slutar den bara med en gummislang pekandes nedåt.

Kolfiltret finns där endast pga miljölegala skäl (för att reducera utsläpp av kolväten i luften). Du kan utan problem köra utan kolfilter - den fyller ingen funktion förutom en miljömässig sådan. Däremot kan du (om de är riktigt petiga) få anmärkning vid besiktning då du måste ha en kolkanister - men sannolikheten för detta måste ju anses vara extremt låg.
Min gamla E30 323i -85 är så gammal att lagkraven inte hunnit slå igenom i Sverige ännu - så denna bilen har ingen kolkanister utan ventilerar glatt rakt ut i luften

Se bild nedan, det är alltså slang #1 som är avluftningsslangen. Den kommer från höger uppifrån expansionskärlet och går sedan längs med undersidan och lite utanför till vänster i bild slutar den bara med en gummislang pekandes nedåt.

E30 323i -85 : 100% track day car
Re: M50/52 turbo...tankavluftningen.....
Tack för ett bra och utförligt svar..... 
