Hejsan!
Köpte ett kit ta technix coilovers till min 525 E34, kände inte för att lägga ut några mer pengar på en brukis då jag bara vill ha en låg bil samt endå kunna besikta!
Har bara hunnit montera bak ännu i brist på tid, men till min stora besvikelse så vart skiten på tok för hög trots att coiloversena är max sänkta, har ett wheelgap på säkert 3cm, och med tanke på att det är ett litet stanceprojekt så är det inte acceptabelt.
Så till mina frågor, sänker coilovers inte mer än så till E34 eller kan man ha monterat grejerna fel helt enkelt? Har kompisar som kör med ta technix på både E36or och E39or och dom kan då åka snorlågt.
Samt om nån har kört med dessa på en E34 och blivit lika besviken som mig?
I värsta fall får man väll kapa fjädrarna, kan ju fortfarande gänga upp muttrarna så fjädrarna sitter fast vid besiktning men man tappar ju den lilla komforten man hade kunnat fått motför nuvarande (innan coilovers) bottsänkning alá vinkelslip..
Känns som man hade kunnat haft roligare för 5000kr än att bli besviken på höjden..
Och inget snack om att jag skulle ha kostat på några tusen till och köpt "riktiga" coilovers, för det är inget jag kan göra åt nu, kan ju inte lämna tillbaka några monterade coilovers..
MVH
Coilovers på E34 men på tok för hög!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Coilovers på E34 men på tok för hög!
Bmw 528i/540i E28 -82 (Projektbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Re: Coilovers på E34 men på tok för hög!
Fins det ens ta till e34?
är väll e39 du satt på?
e39ans orginal ben är längre en e34 bak så det är ingen bra lösning att köra e39 prylar om man vill ha låg e34
tar du bort hjälpfjädern så glr det 30mm
är den firtfarande flr hög får du kapa några varv i överkant på fjädern
är väll e39 du satt på?
e39ans orginal ben är längre en e34 bak så det är ingen bra lösning att köra e39 prylar om man vill ha låg e34
tar du bort hjälpfjädern så glr det 30mm
är den firtfarande flr hög får du kapa några varv i överkant på fjädern
pm om det är nått
Re: Coilovers på E34 men på tok för hög!
Kolla vandamage's eller vad han heter projekt tråd så ser du vad du måste göra för att få e39 coils bra på e34
1111
Re: Coilovers på E34 men på tok för hög!
Det ÄR ta technix till E34, inte E39, uppenbarligen har dom börjat sålt dessa =)
Finns inge hjälpfjäder på TA coilisar..
Vart så less jag kapade 2,5 varv upp till på fjädrarna bak, vilket resulterade i att jag till och med fick skruva upp muttrarna för att få den så låg/hög som jag ville ha, och jag kan fortfarande gänga upp muttrarna så pass så fjädern sitter fast vid besiktning och det fjädrar trots detta betydligt mycket mer än med kapade originalfjädrar
Dock är jag rädd för att det kommer bli högre fram hur jag än bär mig åt då just nu ligger fjäderbenen bottnade mot topplagringarna fram (bortplockade genomslagsgummin) och det är lägre än vad jag kommer kunna åka med coils fram då dessa TA till E34 är som en sänkningssats fram, med lösa dämpare och fjädrar sen en gängad "mutter" som man justerar höjden med, lite som TA till E36 bak så att säga, och då kommer ju denna mutter/gänga själa plats också..
så funderar jag på att höja fjädertornen det som går innan dom tar i huven, förutsatt att det finns lite plats till det... Vad tror ni? Dumt eller logiskt om man vill åka lågt? Kommer troligtvis bli en polare som svetsar isåfall då han är utbildad svetsare och har jobbat som det i 6-7 år och dessutom har dom "riktiga" 3-fas svetsar på hans jobb vilket är bättre än nån billig mig som en annan har
Finns inge hjälpfjäder på TA coilisar..
Vart så less jag kapade 2,5 varv upp till på fjädrarna bak, vilket resulterade i att jag till och med fick skruva upp muttrarna för att få den så låg/hög som jag ville ha, och jag kan fortfarande gänga upp muttrarna så pass så fjädern sitter fast vid besiktning och det fjädrar trots detta betydligt mycket mer än med kapade originalfjädrar
Dock är jag rädd för att det kommer bli högre fram hur jag än bär mig åt då just nu ligger fjäderbenen bottnade mot topplagringarna fram (bortplockade genomslagsgummin) och det är lägre än vad jag kommer kunna åka med coils fram då dessa TA till E34 är som en sänkningssats fram, med lösa dämpare och fjädrar sen en gängad "mutter" som man justerar höjden med, lite som TA till E36 bak så att säga, och då kommer ju denna mutter/gänga själa plats också..
så funderar jag på att höja fjädertornen det som går innan dom tar i huven, förutsatt att det finns lite plats till det... Vad tror ni? Dumt eller logiskt om man vill åka lågt? Kommer troligtvis bli en polare som svetsar isåfall då han är utbildad svetsare och har jobbat som det i 6-7 år och dessutom har dom "riktiga" 3-fas svetsar på hans jobb vilket är bättre än nån billig mig som en annan har
Bmw 528i/540i E28 -82 (Projektbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Re: Coilovers på E34 men på tok för hög!
då har dom börjat sålt det nyligen isf. för det viste jag inte
och jo e39ans har hjälpfjäder
kan tyvärr inte hjälpa dej med dina TA då
kapa skiten eller köp bättre prylar. e34 går det att åka lågt med. jag vet
kan bli svårt att bes med ombyggda fjädertorn
och jo e39ans har hjälpfjäder
kan tyvärr inte hjälpa dej med dina TA då
kapa skiten eller köp bättre prylar. e34 går det att åka lågt med. jag vet
kan bli svårt att bes med ombyggda fjädertorn
pm om det är nått
Re: Coilovers på E34 men på tok för hög!
Andy_b wrote:då har dom börjat sålt det nyligen isf. för det viste jag inte
och jo e39ans har hjälpfjäder
kan tyvärr inte hjälpa dej med dina TA då
kapa skiten eller köp bättre prylar. e34 går det att åka lågt med. jag vet
kan bli svårt att bes med ombyggda fjädertorn
Som jag skrev ovan så är det inte "riktiga" coilovers fram till E34 när man köper TA, det är som e36orna har bak med TA, lösa dämpare, fjädrar sen en mutter man lägger imellan fjädern och fjäderbenet som man justerar höjden på.. och iomed att jag åker så lågt det går nu med original fjäderben (bottnade mot topplagringarna) så kommer bilen blir högre med TA grejerna fram, iomed att muttern man justerar på bygger säkert 10mm också..
Så min nya tanke är att hitta kortare dämpare som passar i fjäderbenen och sedan kapa fjäderbenen och svarva nya gänger till "muttern" som håller dämparen i fjäderbenet och sedan använda TA fjädrarna och sänk/höj muttern..
Så min nya fråga är om nån har något tips på kortare dämpare som passar i E34ans fjäderben? Typ dämpare från E30 eller nån annan modell?
Bmw 528i/540i E28 -82 (Projektbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Re: Coilovers på E34 men på tok för hög!
e30ins passar hyffsat och är kortare
volvo 240 är bra mycket kortare
behöver inte svarva hängor. kapa bort en bit i mitten på benet bara och svetsa ihop igen
du lägger nya justeringen i fjäder tallriken då?
kapa bort tallriken och sätt ett stopp längre ner bara?
men dämparen bottnar man endå dock
men du har rätt tanke sätt där med att korta hela benet och sätta i kortare dämpare
gjort det på 2 bilar och det kan bli grymt lågt
volvo 240 är bra mycket kortare
behöver inte svarva hängor. kapa bort en bit i mitten på benet bara och svetsa ihop igen
du lägger nya justeringen i fjäder tallriken då?
kapa bort tallriken och sätt ett stopp längre ner bara?
men dämparen bottnar man endå dock
men du har rätt tanke sätt där med att korta hela benet och sätta i kortare dämpare
gjort det på 2 bilar och det kan bli grymt lågt
pm om det är nått
Re: Coilovers på E34 men på tok för hög!
Andy_b wrote:e30ins passar hyffsat och är kortare
volvo 240 är bra mycket kortare
behöver inte svarva hängor. kapa bort en bit i mitten på benet bara och svetsa ihop igen
du lägger nya justeringen i fjäder tallriken då?
kapa bort tallriken och sätt ett stopp längre ner bara?
men dämparen bottnar man endå dock
men du har rätt tanke sätt där med att korta hela benet och sätta i kortare dämpare
gjort det på 2 bilar och det kan bli grymt lågt
Mja, får nog bli att skaffa kortare dämpare och korta fjäderbenen
Bmw 528i/540i E28 -82 (Projektbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)
Bmw 530D Touring M-sport E39 -02 (brukis/pendlarbilen)