M50 Vi-pec trigger problem

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
fredde.s

Post by fredde.s »

Hej!

Har en E30 med M50 motor som jag har kopplat in Vi-pec v44 på. nu när det (äntligen) är dax för uppstart får jag ingen trigger signal (ingen gnista)
jag får kontakt med ECUn och alla andra givare ger rimliga värden än så långt.

startmappen är från ppf, och den är dubbelkollad och allt verkade stämma.
har även kollat så kontakter och kablar sitter som det ska, verkar stämma..

har mätt mellan kontaktstycket på vi-pec och fram till kontakten för vevtriggern, där e signal, alltså linan är hel. har ohm mätt triggergivarna och dom ger ca 500 ohm båda två.
den första givaren är den som satt på motorn från början, som jag själv kört med. den fick lite stryk på "spetsen" när jag skulle dela motorn och ha av den. provade därför med brors givare som man bara ser en mindre skada på men är fräschare än min. funkar inte..

det sitter ett m50b25 triggerhjul (med O/T markeringen) provade med båda givarna, funkar inte..
bytte till ett m52b28 triggerhjul och provade båda givarna, funkar inte..

jag ska köra med vanos men det borde inte spela någon roll vilken givare och hjul där sitter, det styr ju vi-pec helt separat.

vad man kan se så är det bara "gapet" som skiljer mellan hjulen?

är det olika givare och hjul till m50 och m52?

dom första m50 har väll VR-givare? fram till -94 typ?

jag börjar få slut på idéer, man borde kanske beställa en helt ny givare till m50 för att kunna utesluta det helt,cdet finns inga "bevis" på att någon av dom andra trigger givarna funkar.

vad kör ni med för delar?

tacksam för tips, börjar bli sugen på att hosta igång den nu! :wink:

Hälsningar Fredric
Fredric
Daniel86

Re: M50 Vi-pec trigger problem

Post by Daniel86 »

Har du v44 eller v88, ska du köra waste eller seq?

Jag kör v88 med originalgivare fårn ickevanos både på kam och vev och det fungerar bra.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Daniel86

Post by Daniel86 »

Du kan ju gå in på tuning -> runtime values när du kör på starten så ser du om du får kontakt
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
fredde.s

Post by fredde.s »

jag kör v44 med waste

tack för tipset ska kolla, jag får inga felkoder för triggern iaf.
Fredric
fredde.s

Post by fredde.s »

ingen signal varken på trig1 eller trig2.
Fredric
Fredro

Post by Fredro »

Har du lyckats hitta något problem? Jag har nämligen ett liknande problem! Skicka gärna nummer då jag står i startgroparna! :)
Fredrik
070 4567 121
markus83

Post by markus83 »

har du en B28 siemens givare är det dött lopp för dig.. simon wilks kan inte fixa tydning för EML givare på LINK / VIPEC....

där imot om du fixar en m54b25 hall kam givare funkar kamsynken till angivet varv stopp i din VIPEC..

om du sätter en iv kam givare reluktor på en vanos maskin med VIPEC/LINK så kommer du ändå inte kunna varva mera än 5000 varv.. iv givaren vill ha en impuls varje rotation.. på vanos maskin FUCKAR den ur och lägger varv stopp själv för vanos halv månen ser det ut som att maskinen varvar över 20 000 varv för givaren.
PiLlEvAn

Post by PiLlEvAn »

Sen gör inte kam givaren någon nytta när man kör 6cyl och v44
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

markus83 wrote:har du en B28 siemens givare är det dött lopp för dig.. simon wilks kan inte fixa tydning för EML givare på LINK / VIPEC....

där imot om du fixar en m54b25 hall kam givare funkar kamsynken till angivet varv stopp i din VIPEC..

om du sätter en iv kam givare reluktor på en vanos maskin med VIPEC/LINK så kommer du ändå inte kunna varva mera än 5000 varv.. iv givaren vill ha en impuls varje rotation.. på vanos maskin FUCKAR den ur och lägger varv stopp själv för vanos halv månen ser det ut som att maskinen varvar över 20 000 varv för givaren.
Som sagt man har inte kamgivare. Och med Vi-pec kan man köra ickevanos givare på vanoskamtriggerhjul.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Post Reply